آریو و هایس، جایگزین خودروهای فرسوده می‌شوند

موبنا – سید حمید کلانتری – معاون امور تعاون وزیر تعاون – در این نشست اظهار کرد: تاکسی هایی که تحویل تعاونی های تاکسیرانی می شوند نسبت به خودروهای فرسوده مصرف سوخت کمتری دارد و ضمن کاهش مصرف سوخت، در کاهش آلودگی هوا موثر است. وی بهره وری انرژی،بهبود و سالم سازی محیط زیست، احترام …

موبنا – سید حمید کلانتری – معاون امور تعاون وزیر تعاون – در این نشست اظهار کرد: تاکسی هایی که تحویل تعاونی های تاکسیرانی می شوند نسبت به خودروهای فرسوده مصرف سوخت کمتری دارد و ضمن کاهش مصرف سوخت، در کاهش آلودگی هوا موثر است.

وی بهره وری انرژی،بهبود و سالم سازی محیط زیست، احترام به حقوق شهروندی و مشتری مداری را مهمترین اهداف این طرح برشمرد و افزود: یکی از بحران های جدی ایران و حتی جهان محیط زیست است و هر اقدامی که موجب کاهش آلودگی هوا ومحیط زیست شود اقدام مبارکی است.

کلانتری با بیان اینکه مصرف انرژی ایران چهار برابر متوسط دنیا است، تصریح کرد: برای آنکه به میانگین نرم دنیا برسیم باید چهار برابر مصرف کشور کاهش یابد.

معاون امور تعاونی های وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی ابراز امیدواری کرد با توجه به اثرات اجرای این طرح در مصرف بهینه انرژی و کاهش آلودگی هوا، این طرح در تمام صنایع کشور فراگیر شود.

وی درعین حال از جمله مزیتهای استفاده از تاکسی های ون هایس و آریو را بالا رفتن کلاس رانندگی در شهر، کاهش مصرف سوخت و ارتقای ناوگان حمل و نقل شهری عنوان کرد و گفت: ماشین خوب سوار شدن در نحوه صحیح رانندگی تاثیرگذار است و مجهز بودن این تاکسی ها به امکانات رفاهی احترام به مسافران و مردمی است که از خودروی شخصی استفاده نمی کنند و سیستم حمل و نقل عمومی را جایگزین آن کرده اند پس این حق را دارند که از حداکثر رفاه بهره مند شوند.

معاون وزیر تعاون با بیان اینکه خرید انفرادی این خودروها هزینه بر و زمانبر بود، اظهار کرد: یکی از مزیتهای بخش تعاون این است که تعاونی ها می توانند در انجام کارهای بزرگ و ارائه خدمات مطلوب نقش آفرینی کنند و قرار گرفتن مجموعه تعاونی ها تحت پوشش یک اتحادیه بزرگ بهترین حالت ممکن برای انجام کارهای بزرگ است.

وی ابراز امیدواری کرد این طرح در حوزه خدمات پس از فروش و مشارکت بخشهای دیگر تعاونی به ویژه مراکز نگهداری، تعویض و سرویس نیز فراگیر شود.

علیرضا ناطقی – مدیرکل تعاونی های خدماتی وزارت تعاون – در ادامه این نشست از فعالیت ۱۰۰ هزار تعاونی در گرایش های کشاورزی، صنعت و خدمات خبر داد و گفت: در حال حاضر بالغ بر ۲۲۰۰ تعاونی در حوزه های حمل و نقل کشور اعم از برون شهری و درون شهری، کالا و مسافر و بیش از ۳۲۰ تعاونی فعال در حوزه تاکسیرانی کشور وجود دارد که ۶۰ هزار نفر عضو و ۲۵۰ هزار نفر اشتغالزایی به دنبال داشته است.

وی گفت: یکی از مشکلات مهمی که در بخش حمل و نقل کشور است موضوع نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور است و این امر در مسایل زیست محیطی، آلودگی هوا، کاهش هزینه ها و حفظ امنیت مسافر نقش بسزایی دارد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های تاکسیرانی کشور نیز در ادامه با اشاره به جزئیات امضای تفاهم نامه مشترک میان این اتحادیه و گروه خودروسازی سایپا اظهار کرد: به موجب این تفاهم نامه، نوسازی ۶۰ هزار خودرو تاکسی فرسوده در دستور کار قرار می گیرد و دولت از محل صرفه جویی بنزین به گاز عددی در حدود ۱۲ میلیون تومان برای هر دستگاه ظرف ۵ سال تقبل می کند.

وی ادامه داد: اگر دولت مصمم است ترافیک تهران و تصادفات را کنترل کند و آلودگی هوا را کاهش بدهد باید نگاه ویژه ای به حمل و نقل و بهسازی آن داشته باشد و کار را به دست گروههای مدنی و مردمی که بهترین شکل آن تعاونی ها هستند، بسپارد.

تیموری تصریح کرد: برای نوسازی ناوگان باید تسهیلات ارزان قیمت در اختیار تعاونی ها قرار گیرد و اگر بخواهیم وام ۲۴ درصد بهره بین تعاونی ها توزیع کنیم استقبال نمی شود چون راننده تاکسی درآمدی ندارد که بتواند ماهیانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قسط بدهد و عملا طرح با شکست مواجه می شود.

وی از دولت خواست تا در این زمینه ورود کند و وام ارزان قیمت برای خرید خودرو در اختیار شبکه تعاونی های حمل و نقل قرار بدهد.

تیموری متذکر شد: از سال ۱۳۸۷ به عنوان مجری نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور وارد عمل شدیم و تا پایان سال ۱۳۹۳ توانستیم بیش از یک میلیون دستگاه را در سراسر کشور نوسازی کنیم.

به گفته وی در حال حاضر حدود ۳۱۹ تاکسی در سطح کشور تردد دارند که از این تعداد حدود ۶۳ هزار تاکسی فرسوده است و این فرسودگی موجب آلودگی هوا و محیط زیست و افزایش مصرف سوخت می شود.

بر اساس طرح سراسری جایگزینی تاکسی های فرسوده با خودروی ون هایس و آریو شرکت سایپا، حداقل آورده متقاضیان خودروی آریو شش میلیون تومان است و با پرداخت آن می توانند خودروی فرسوده خود را به خودرویی به روز با امکانات گارانتی و خدمات گسترده در کشور تبدیل کنند.

قیمت خودروی آریو ۴۰ میلیون تومان بوده و و دارندگان خودروهای مدل ۱۳۸۵ به بعد می توانند با اسقاط خودروهای فرسوده خود خودروی جدید جایگزین کنند.

آورده اولیه متقاضیان ون هایس نیز ۳۵ میلیون تومان است و کف و سقف تسهیلات پرداختی برای خرید ون هایس، ۶۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۷۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است که با نرخ بهره ۱۸ درصد و بازپرداخت ۴۸ ماهه توزیع می شود.

متقاضیان جایگزینی خودروهای فرسوده می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی Www.taxiholding.ir نسبت به ثبت نام در این طرح اقدام کنند.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا