۴۶ ردپای عظیم‌الجثه در ایران ثبت ملی شد

موبنا – فرهاد نظری – مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی اظهار داشت: رد پای حیوانات عظیم الجثه در درون طبقات سنگی ارتفاعات منطقه یاد شده به صورت حفره های بیضی شکل قابل مشاهده است که این ردپاها تداعی کننده عبور این جانوران بر روی لایه های نازکی از …

موبنا – فرهاد نظری – مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی اظهار داشت: رد پای حیوانات عظیم الجثه در درون طبقات سنگی ارتفاعات منطقه یاد شده به صورت حفره های بیضی شکل قابل مشاهده است که این ردپاها تداعی کننده عبور این جانوران بر روی لایه های نازکی از رسوبات آن دوران است.

نظری افزود: بر اساس تحقیقات صورت گرفته واضح ترین ردپاها بر روی لایه سوم شناسایی شده است. با توجه به اینکه از نمایان شدن لایه موسوم زمان زیادی نمی‌گذرد از این رو جای پاها کاملاً سالم و بدون فرسایش حفظ شده است.

به گزارش معاونت میراث فرهنگی کشور این آثار نخستین بار در سال ۱۳۷۶ در بررسی‌های باستان شناسی و سپس در سال ۱۳۷۷ توسط اساتید زمین شناسی از دانشگاه‌های برجند و مشهد، سازمان زمین شناسی کشور و دانشمندان آمریکایی و کانادایی مورد بررسی قرار گرفت.

بر اساس مطالعات جامع صورت گرفته در سال ۲۰۰۰ میلادی این رد پاها به پری سوداکتیل‌ها که از پستانداران بزرگ دوره آئوسن (۳۰ تا ۵۰ میلیون سال قبل) بوده نسبت دادند.

بنا به گزارش پرونده ثبت تعداد رد پاهای شناسایی شده ۴۶ عدد است که رد پای شماره ۳۵ در ابعاد ۴۰ در ۳۰ سانتیمتر بزرگترین و شماره ۲۴ با طول ۲۵ در ۶ سانتیمتر کوچکترین ردپا در ناحیه مورد مطالعه بوده است.

با توجه به شواهد و ارتباط نزدیک ردپاهای موجود از منطقه با رد پای پستانداران مشابه در اواخر دوره پالئوسن تا اواخر ائوسن در نقاط مختلف دنیا می‌توان این آثار را به راسته علفخواران منقرض شده به نام‌های پانتودونتها و دتیوسراتاها نسبت داد.

592738_150

 منبع: تسنیم

دکمه بازگشت به بالا