سریال های خارجی مهمان خانه های ایرانی

موبنا –   از زمانی که شبکه نمایش خانگی رونق گرفت، آثار خارجی هم یکی از گزینه های ثابت شرکت های توزیع کننده بودند؛ فیلم های سینمایی شاخصی که دوبله و ایرانیزه شده بودند اما بعد از اینکه دز سریال بینی مخاطبان ایرانی بالا رفت و نسخه های کپی شده و لینک های دانلود سریال …

موبنا –   از زمانی که شبکه نمایش خانگی رونق گرفت، آثار خارجی هم یکی از گزینه های ثابت شرکت های توزیع کننده بودند؛ فیلم های سینمایی شاخصی که دوبله و ایرانیزه شده بودند اما بعد از اینکه دز سریال بینی مخاطبان ایرانی بالا رفت و نسخه های کپی شده و لینک های دانلود سریال هایی مثل «لاست» و «۲۴» بین جوان ها دست به دست می شد، شبکه نمایش خانگی هم وارد گود شد و سریال های محبوب خارجی را به ایران کشاند؛ سریال هایی که اکثرا سرنوشت خوبی نداشتند و بعد از مدتی که در سوپرمارکت ها عرضه شدند، فروششان افت محسوسی داشت. در اینجا مروری داریم بر تعدادی سریال های توزیع شده در شبکه نمایش خانگی.

فرار از زندان

سریال های خارجی در نمایش خانگی

چه زمانی وارد شد: ۱۳۸۸

چه شرکتی توزیع اش کرد:  جوانه پویا

کیفیت توزیع اش چطور بود؟ ماجرای «فرار از زندان» نسبت به دیگر کارهای وارد شده به شبکه نمایش خانگی متفاوت است. این اثر ابتدا قرار بود در تلویزیون خودمان پخش  شود، حتی کار دوبله آن هم استارت خورد اما به خاطر اعتراضاتی که از گوشه و کنار به گوش رسید، ماجرای پخش آن از تلویزیون منتفی شد و سر از شبکه نمایش خانگی درآورد.

سرنوشت آن چه شد؟ این سریال اولین اثر شناخته شده ای بود که سر از شبکه نمایش خانگی در آورد. برای همین در ابتدای راه، فروش نسبتا خوبی داشت اما کم کم با افت فروش مواجه شد. با وجود این فرار از زندان تا به اینجا موفق ترین سریال خارجی شبکه نمایش خانگی بوده است. این سریال پخش هفتگی منظمی داشت و زمانی هم که سریال توزیع شد، هر پنج فصل سریال در قالب یک پکیج مجزا مجددا به بازار آمد.


لاست (گمشدگان)

سریال های خارجی در نمایش خانگی

چه زمانی وارد شد: ۱۳۸۹

چه شرکتی توزیع اش کرد: قرن ۲۱/ پارس ویدئو

کیفیت توزیع اش چطور بود؟ وقتی خبر توزیع نسخه قانونی لاست رسانه ای شد، خیلی ها تعجب کردند چون سریال برای توزیع در شبکه قانونی نیازمند اصلاحات زیادی بود و باید زمان و هزینه زیادی صرف تصحیح پوشش بازیگران آن می شد اما تب بالای «لاست» در آن برهه زمانی آن قدر بالا بود که دو شرکت به طور همزمان با خرید امتیاز «لاست» تصمیم گرفتند نسخه دوبله و قانونی مجموعه را وارد بازار کنند.

سرنوشت آن چه شد؟ اختلاف این دو شرکت برای توزیع سریال از یکسو و طولانی شدن روند اصلاحات سریال از سوی دیگر موجب شد. نسخه قانونی لاست زمانی آماده شود که دیگر تب تماشای آن در جامعه فروکش کرده بود. این سریال خیلی مهجور وارد شبکه نمایش خانگی شد و معلوم نشد کامل توزیع شد یا خیر.


گروگان

سریال های خارجی در نمایش خانگی

چه زمانی وارد شد: ۱۳۸۹

کیفیت توزیع اش چطور بود؟ این سریال مدتی بعد از فرار از زندان منتشر شد. زمانی که موسسات فعال در شبکه نمایش خانگی فروش خوب و سود سریال قبلی را دیدند، به سراغ وارد کردن دیگر سریال های آمریکایی رفتند اما این انتخاب نسبت به دیگر کارهایی که وارد شبکه نمایش خانگی شد، انتخاب خوبی نبود.

سرنوشت آن چه شد؟ سریال در خارج از کشور هم آن طور که باید و شاید دیده نشد و در دسته کارهای شاخص آمریکایی قرار نمی گرفت. این نکته را در کنار این قرار دهید که گروگان همزمان با دو سریال مهم لاست و ۲۴ توزیع شد. آثاری که سریال بازهای حرفه ای پیگیر آنها بودند و نسخه دوبله نشده شان هم طرفداران خاص خود را داشت.


۲۴

سریال های خارجی در نمایش خانگی

چه زمانی وارد شد: ۱۳۸۹

چه شرکتی توزیع اش کرد: تصویر دنیای هنر

کیفیت توزیع اش چطور بود؟ تصویر دنیای هنر برای گرفتن مجوز سریال «۲۴» شروط ویژه ای را اجرا کرد که یکی از آنها گنجاندن یک میزگرد تحلیلی در پایان هر قسمت از سریال بود. با هر شرایطی که بود، سرانجام «۲۴» مجوز پخش گرفت اما سریال زمانی وارد شبکه نمایش خانگی شد که برخی می توانستند فصل های پنجم و ششم آن را از طریق دانلود از اینترنت ببینند و قاعدتا تماشای فصل یک جذابیت چندانی برایشان نداشت.

سرنوشت آن چه شد؟ این سریال هم سرنوشت خیلی تلخی داشت. این اثر در روزهای ابتدایی حضورش در شبکه نمایش خانگی خوب عمل کرد اما کم کم فروشش افت کرد و تیراژش را کمتر کردند. بعد هم به دلیل سختی دوبله و ترجمه و حذفیات زیاد، موسسه تصویر دنیای هنر اعلام کرد از خیر دوبله و توزیع ادامه آن گذشته است.


ترمیناتور

سریال های خارجی در نمایش خانگی

چه زمانی وارد شد: ۱۳۹۲

چه شرکتی توزیع اش کرد: هنر هشتم

کیفیت توزیع اش چطور بود؟ این سریال هم از نظر بعد بین المللی و هم از نظر بعد داخلی سروصدای چندانی نکرد و خیلی ها نمی دانستند که نسخه دوبله شده این سریال وارد شبکه نمایش خانگی شده است. این سریال خیلی آرام به حرکتش ادامه داد و به صورت قسمتی در سراسر کشور توزیع شد

سرنوشت آن چه شد؟ با توجه به اینکه موسسه توزیع کننده سریال به صورت چراغ خاموش کارشان را شروع کردند و ادامه دادند توزیعش، آن طور که باید و شاید مورد توجه بینندگان شبکه نمایش خانگی قرار نگرفت و خیلی زیاد دیده نشد اما فروش آن قدر کم نبود که موسسه را مجبور کند بی خیال ادامه توزیع آن شود!


فهرست سیاه

سریال های خارجی در نمایش خانگی

چه زمانی وارد شد: ۱۳۹۳

چه شرکتی توزیع اش کرد: هنر اول

کیفیت توزیع اش چطور بود؟ توزیع این سریال هم خیلی بی حرف و حدیث بود. خود سریال از سال ۲۰۱۳ شروع شد و شبکه نمایش خانگی هم در حالی که بت این سریال داغ بود، سراغ دوبله و توزیع آن رفت. البته با توجه به اینکه خود سریال طرفداران خیلی زیادی نداشت، تیراژ آن هم به مرور کمتر شد.

سرنوشت آن چه شد؟ موسسه هنر اول در زمینه توزیع خیلی منظم عمل کرد و حداقل در میانه راه بی خیال ادامه توزیع آن نشد. اگرچه با افت محسوس مخاطبان شبکه نمایش خانگی، کارهایی مثل این سریال افت فروش شدیدی پیدا کردند اما با وجود این، سریال فهرست سیاه جزء کارهای منظم در توزیع بود.


برکینگ بد

سریال های خارجی در نمایش خانگی

چه زمانی وارد شد: ۱۳۹۴

چه شرکتی توزیع اش کرد: تصویرگستر پاسارگاد

کیفیت توزیع اش چطور بود؟ آخرین سریال خارجی وارد شده به شبکه نمایش خانگی است. این سریال پرطرفدار در ابتدا و برای تبلیغ، در کنار قسمت های ابتدایی سریال شهرزاد منتشر شد و فصل اولش که تمام شد (هفت قسمت) به صورت یک پکیج به بازار آمد. دو فصل دیگر این سریال هم در فواصل زمانی نامشخص وارد بازار شدند و قرار است که تا انتها به صورت پک منتشر شوند.

سرنوشت آن چه شد؟ مسلما فصل اول آن فروش چندانی نداشت چون خیلی ها آن را در شهرزاد دیده بودند و فقط کسانی که می خواستند نسخه فارسی این سریال را در آرشیو شخصی شان داشته باشند، آن را تهیه کردند، البته طبق اعلام توزیع کنندگان سریال، فصل دوم و سوم آن فروش معقولی داشته است.

 منبع:هفته نامه همشهری جوان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا