اقتصاد بادکنکي ترکيه ترکيد

موبنا – اقتصاد ترکيه که در سالهاي گذشته با سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي و مصرف داخلي رشد حبابي و بادکنکي داشت،‌ اکنون حباب ترکيده و اين روزها در بدترين شرايط قرار دارد، بدهي‌‌ها افزايش يافته و شرکت‌ها يکي پس از ديگري ورشکسته شده‌اند. به گزارش راشاتودي، در حال حاضر اقتصاد ترکيه در بدترين شرايط خود قرار دارد. …

موبنا – اقتصاد ترکيه که در سالهاي گذشته با سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي و مصرف داخلي رشد حبابي و بادکنکي داشت،‌ اکنون حباب ترکيده و اين روزها در بدترين شرايط قرار دارد، بدهي‌‌ها افزايش يافته و شرکت‌ها يکي پس از ديگري ورشکسته شده‌اند.

به گزارش راشاتودي، در حال حاضر اقتصاد ترکيه در بدترين شرايط خود قرار دارد. ميزان بدهي‌ اين کشور افزايش يافته و شرکت‌هاي زيادي ورشکسته شده‌اند.

براساس اين گزارش، اقتصاد ترکيه که زماني به دليل مصرف بالاي داخلي و سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي رشد پوشالي يافته بود اکنون ميزان بدهي‌هاي اين کشور به شدت بالا رفته و شرکت‌هاي زيادي ورشکسته مي‌شوند. کارشناسان مي‌‌گويند، رشد اقتصادي اين کشور امسال به ۳.۵ درصد برسد اما اين رقم در اوايل دولت اردوغان نزديک به دو رقمي بود.

سرمايه‌گذاران خارجي اکنون براي پرداخت وام به اين کشور مردد هستند چرا که بسياري از اين شرکت‌ها قادر به بازپرداخت بدهي‌هاي خود نمي‌باشند. حدود ۲۴۰ شرکت ترک در ماه نخست امسال تقاضاي وام کرده‌اند که اين رقم نسبت به مشابه سال ۲۰۱۵ رشد قابل توجهي دارد.

هم‌اکنون شرکت‌هاي کوچک هم بعد از اينکه دولت حداقل حقوق را ۳۰ درصد افزايش داد با مشکل مواجه شدند.

براساس اين گزارش، تعداد پذيرفته شدگان استخدام در ماه ژانويه ۳۷۹ هزار نفر ۲.۷ درصد در ماه ژانويه کاهش يافت.

به گفته اقتصاد دانان دولت قول داده است که با افزايش توليد و سرمايه‌گذاري در بخش صنعت رشد اقتصادي را افزايش دهد اما اصلاحات به کندي پيش مي‌رود.

وزير اقتصاد ترکيه گفت: کاهش منافع شرکت‌ها نشانگر اين موضوع هست که ما بايد گام‌هاي جدي در کشور برداريم.

براساس اين گزارش، تعداد تسهيلات پرداخت شده در اين کشور ۳.۳ درصد در ۳ ماهه نخست امسال رسيد که اين رقم در سال گذشته ۲.۸ درصد بود. شرکت‌هاي خرد و متوسط اکنون با بدهي‌هاي کلاني مواجه‌اند. همچنين تدرآمدهاي توريستي ترکيه به واسطه افت ورد گردشگران روس و آلمان به اين کشور کاهش شديدي داشته است. بخش توريسم اين کشور کاهش ۱۶.۵ درصدي در ۳ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.

 منبع: فارس 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا