راهنمای جامع انتخاب و خرید تبلت

موبنا -تولد تبلت‌ها به آغاز فروش عظیم آیپد پیوند خورده و اولین بار اپل بود که بازار این گروه محصولات را رونق بخشید. اما اکنون پس از طی چند سال آیپد آن جنبه‌ی کاربردی خود را نزد کاربران از دست داده و اپل نیز در پی اثبات دوباره‌ی ضروری بودن آن برآمده است. در ابتدا …

موبنا -تولد تبلت‌ها به آغاز فروش عظیم آیپد پیوند خورده و اولین بار اپل بود که بازار این گروه محصولات را رونق بخشید. اما اکنون پس از طی چند سال آیپد آن جنبه‌ی کاربردی خود را نزد کاربران از دست داده و اپل نیز در پی اثبات دوباره‌ی ضروری بودن آن برآمده است. در ابتدا و سال‌های ۲۰۱۱ یا ۲۰۱۲ میلادی پس از معرفی آیپد، کمپانی‌های مختلف و مخصوصا اندرویدی سعی کردند با تولید تبلت‌هایی در اندازه‌ی ۷ اینچ، کاربران را به سمت خود بکشند؛ اما فروش این دسته از تبلت‌ها پس از مدتی از تب و تاب افتاد و اکنون دوباره تبلت‌های بزرگتر از ۸ اینچ رونق بسیاری گرفته‌اند.

اما جدا از آمار فروش عمده‌ی این تبلت‌‌ها با نمایشگر‌هایی در اندازه‌های متفاوت، برای ما کدامیک بهترین انتخاب است؟ برای رسیدن به جواب این سوال بهتر است بخش بعدی، «قوانین سه‌گانه‌ی خرید تبلت» را مطالعه کنید.

قوانین سه‌گانه‌ی خرید تبلت

tablet

۱. شناخت نیاز‌ها

قبل از اینکه آماده برای جمع‌آوری پول و خرید یک تبلت خوب شوید، از شما یک سوال داریم؛ «برنامه‌ی شما برای استفاده از تبلت چیست؟»

آیا می‌‌خواهید تبلت را جایگزین لپ‌تاپ یا سیستم دسکتاپ خود کنید یا صرفا به دنبال دستگاهی برای تماشای فیلم در مسافرت‌ها و وب‌گردی در وقت‌های آزاد خود می‌گردید؟ آیا نیاز دارید دائم به اینترنت متصل باشید؟ آیا افزایش ظرفیت حافظه‌ی دستگاه برای شما مهم است؟ در هر صورت، نیاز شما از این دستگاه فاکتوری اساسی برای انتخاب و خرید است. همه این‌ها تنها سوال‌هایی هستند که می‌توانند کمی مسئله را واضح‌تر کنند.

توصیه می‌کنیم تمام نیاز‌هایی که از تبلت خود دارید را یادداشت کنید و آن‌هایی که تنها از سر ضرورت و نیاز هستند را نگه دارید و باقی را خط بزنید تا به دیدی از نوع نیاز خود برای انتخاب تبلت برسید.

۲. قیمت

همیشه گران بودن تبلت به معنی داشتن بهترین کیفیت نیست. همچنین، تبلت‌های ارزان قیمت همیشه دستگاه‌هایی به درد نخور و غیر کارآمد نیستند. بنابراین تصور‌های خود را برای مدتی از قیمت یک دستگاه کنار بگذارید (چه گران و چه ارزان) و مطابق با کاربردی که آن تبلت عرضه می‌کند و همچنین قدرتی که از آن می‌خواهید انتخاب‌ها را بررسی کنید.

در واقع قیمت‌گذاری تبلت‌ها هر کدام به دلایل خاصی انجام می‌شود. ممکن است آمازون تبلت کیندل Fire HDX خود را با قیمتی مقرون به صرفه وارد بازار کند و از آن طرف آیپد پرو که نه از درگاه HDMI پشتیبانی می‌کند و نه قابلیت افزایش حافظه‌ی ذخیره‌سازی را دارد، شروع قیمتی برابر با ۵۰۰ دلار داشته باشد. هیچ‌کدام از این قیمت‌گذاری‌ها بی‌دلیل نیست.

در واقع، آمازون تبلت خود را برای رقابت با ۷ اینچی‌های به بازار می‌آورد که در حال حاضر قیمتی بسیار مقرون به صرفه و پایین دارند؛ بنابراین مجبور است تا با قابلیت‌ و ویژگی‌های بسیار، تبلتی عرضه کند که قیمتی مناسب داشته و کاربر را از خرید خود راضی کند. از آن طرف آیپد پرو اپل به علت داشتن عملکردی فوق‌العاده، پشتیبانی عالی از اپلیکیشن‌ها و رابط کاربری ساده و سر راست با اکوسیستمی قدرتمند و مرتبط به یکدیگر، با این مقدار قیمت‌گذاری شده است.

سعی کنید فراتر از قیمت دستگاه فکر کنید و به این توجه داشته باشید که با پرداخت هزینه‌ی خرید یک تبلت، قرار است چه در بخش سخت‌افزار و چه نرم‌افزار چه موارد و ویژگی‌هایی بدست آورید.

۳. شرکت تولیدکننده

یکی از معیار‌های اساسی در انتخاب بهترین تبلت، قطعا شرکت تولیدکننده است. برخی شرکت‌های سازنده‌ی تبلت‌ها در طول چند سال اخیر خود را ثابت کرده‌اند و اکنون دستگاه‌های عالی به تولید می‌رسانند که علاوه بر ویژگی‌های خاص، از رابط کاربری منحصر به فردی نیز برخوردار هستند.

توجه به شرکت یا برند تولیدکننده‌ی تبلت زمانی اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند که قصد خرید یک تبلت اندرویدی داشته باشید. همان‌طور که می‌دانید تبلت‌های زیادی از شرکت‌های مختلف با پشتیبانی از سیستم‌عامل اندروید در بازار وجود دارند. به همین دلیل قبل از خرید یک تبلت اندرویدی بهتر است درباره‌ی شرکت سازنده‌ی تبلت مورد نظر تحقیق کنید تا از پشتیبانی بلند مدت، کیفیت ساخت تبلت‌های تاکنون تولید شده و موارد بیشتر آگاهی کافی را پیدا کنید.

اندازه‌ی تبلت‌ها

tablet

اندازه تبلت‌ها بسیار متغیر و متنوع است. تبلت‌هایی از اندازه ۷ تا ۱۳ اینچ در بازار داریم که هر کدام با سیستم‌عامل، طراحی، کیفیت نمایشگر و پردازنده‌های مختلف ساخته شده‌اند. بنابراین این نیاز حس می‌شود که هر کدام را در دسته‌های مختلف به شما معرفی کنیم تا زمان خرید کار راحت‌تری پیش رو داشته باشید.

mi-pad

اندازه ۷ تا ۸.۳ اینچ (کوچک)

تبلت‌هایی با اندازه نمایشگر ۷ تا ۸.۳ اینچ معمولا ارزان‌تر و ضعیف‌تر از تبلت‌هایی با نمایشگر ۹ تا ۱۳ اینچ هستند. در عوض، این تبلت‌های کوچک از قابلیت حمل و نقل بالایی برخورداند که در جیب‌ها و محفظه‌های کوچک نیز به خوبی خود را جای می‌دهند.

از آنجایی که به راحتی می‌توان تبلت‌های ۷ اینچی را در یک دست جای داد و به استفاده از آن‌ها مشغول شد، برای خواندن کتاب‌های الکترونیک یا مطالعه در زمان خواب نیز این تبلت‌ها گزینه‌های بهتری به حساب می‌آیند.

برای افرادی با دست‌‌های کوچک، فضای کم و نیاز به حمل و نقل راحت، تبلت‌های ۷ اینچی بهترین انتخاب موجود هستند.

اندازه ۸.۹ تا ۱۰.۱ اینچ (متوسط)

ipad-proاین گروه بسیاری از تبلت‌های موجود در بازار را به درون خود بلعیده است. می‌توان اندازه متوسط تبلت‌ها را در این رنج جستجو کرد، جایی که تبلت‌ها اندازه نمایشگر‌هایی مناسب و با رزولوشن بالا‌تر از رقبای ۷ اینچی خود ارائه می‌دهند. نمایشگر‌های بزرگ‌تر برای تماشای ویدیو‌ها انتخاب‌ بهتری به حساب می‌آیند و همچنین لذت بازی کردن در این نمایشگر‌های بزرگ نیز بیشتر است.

تبلت‌های با اندازه متوسط معمولا پردازنده‌هایی سریع دارند و به دلیل داشتن نمایشگری بزرگ، تجربه‌ای از دستگاه‌های تبلت به شما عرضه می‌کنند که شاید نتوانید با اندازه نمایشگری برای مثال ۷ اینچی آن را تجربه کنید.

به طور کلی می‌توان تبلت‌های کوچک را برای مطالعه کتاب‌های الکترونیک و تبلت‌های با اندازه متوسط را برای انجام بازی، وبگردی یا تماشای فیلم و سریال مناسب دانست.

اندازه بزرگتر از ۱۰.۱ (بزرگ)

surface-pro-4

تبلت‌ها در این دسته به تازگی خود را پیدا کرده‌اند و در حال حاضر تنها چند تبلت محدود در این گروه پیدا می‌شود. معمولا تبلت‌های هیبریدی که به ویندوز ۸.۱ یا ۱۰ مجهز شده‌اند این گروه را به نام خود زده‌اند که نمونه‌ای از آن را می‌توان سرفیس پرو ۴ دانست که در واقع تبلتی است که می‌تواند به عنوان لپ‌تاپ شما نیز مورد استفاده قرار گیرد. البته آیپد پرو از اپل و پیکسل سی گوگل نیز در این دسته قرار می‌گیرند که هر کدام با کیبورد‌هایی مخصوص می‌توانند نقش لپ‌تاپ را هم برای شما داشته باشند.

اگر به استفاده از تبلت خود به عنوان یک دستگاه جایگزین لپ‌تاپ فکر می‌کنید، معمولا تبلت‌های هیبریدی این دسته می‌توانند بهترین انتخاب برای شما باشند. سرفیس پرو ۴ را می‌توان سر دسته دستگاهی دانست که رویای تبدیل شدن به لپ‌تاپ شما را در سر دارند.

توجه به قابلیت‌ها

با توجه به مواردی که از تبلت خود می‌خواهید، می‌توانید موارد خاصی را در نظر بگرید. برای مثال ممکن است تبلتی با بدنه پلاستیکی را دوست نداشته باشید، در اینجا بهتر است خرید تبلت‌های بالا رده را مد نظر بگیرید که اغلب بدنه‌ای فلزی دارند. در ادامه بیشتر درباره ویژگی و قابلیت‌های خاص تبلت‌ها بحث می‌کنیم.

۱. پردازنده

processor

این روزها تبلت‌ها به پردازنده‌هایی مجهز می‌شوند که به خوبی قادر به راه‌اندازی روان برنامه‌ها و انجام عملیات‌های مختلف در محیط سیستم عامل هستند. پردازنده‌ها وظیفه پردازش وظایفی را می‌کشند که شما به آن‌ها محول می‌کنید. چند پردازنده مشهور که در تبلت‌های مختلف وجود دارند را در ادامه معرفی می‌کنیم:

A9X اپل

در حال حاضر این پردازنده تنها بر روی تبلت آیپد پرو‌ها استفاده شده و در مقابل پردازنده A8 پیشرفت زیادی داشته و حالا از قدرت گرافیکی بهتر و عملکردی سریع‌تر برخوردار شده است. این پردازنده ۲ هسته‌ای به فرکانس ۲.۲۶ گیگاهرتز مجهز شده است و در کنار پردازنده کمکی M9 قرار گرفته است.

این سیستم روی چیپ در آیپد بسیار قدرتمند است که هیچگاه متوجه ضعف و لگ در باز شدن اپلیکیشن‌ها نخواهید شد.

Tegra X1 انویدیا

سیستم-روی-چیپ Tegra X1 با معماری ۶۴ بیتی در تبلت پیکسل C گوگل جای گرفته است. Tegra X1 را به راحتی می‌توان قدرتمندترین پردازنده موجود در بازار تبلت‌ها دانست که با بازده پردازشی و گرافیکی فوق‌العاده خود تجربه انجام هر گونه بازی را بر روی تبلت بسیار لذت‌بخش کرده است.

گوگل پیکسل C آخرین تبلتی است که به پردازنده Tegra K1 مجهز شده و با دو هسته خود گوگل را صاحب تبلتی کرده که در کلاس بالا رده‌ها قرار بگیرد.

اکسینوس سامسونگ

پردازنده‌ای که ساموسنگ طراحی کرده در بخش سرعت و بازده شما را نامید نمی‌کند. سامسونگ به تازگی تصمیم گرفته تا تقریبا همه تبلت‌های خود را به پردازنده اکسینوس معرفی و روانه بازار کند. این تصمیم سامسونگ به این معنی است که سیستم-روی-چیپ‌های این کمپانی به قدرتی رسیده‌اند که می‌توانند به خوبی قدرت سخت‌افزاری و بازده مورد نیاز کاربر را فراهم کنند.

کمپانی کره‌ای در واقع به دنبال این است که تبلت‌ها را علاوه بر داشتن قدرت سخت‌افزاری قوی به باتری با دوام زیاد مجهز کند. همچنین به این نکته توجه دارد که پردازنده‌های اکسینوس در مقایسه با رقبای قدرتمند، عقب نمانند.

اسنپدراگون کوالکام

آخرین نسل از سیستم-روی-چیپ‌های کوالکام با نام اسنپدراگون ۸۲۰ در گوشی اچ‌تی‌سی ۱۰، جی ۵ ال‌جی، گلکسی اس ۷ و اس ۷ اج و دیگر دستگاه‌های بالا رده استفاده شده که عملکرد بسیار بالایی دارد.

۲. کیفیت نمایشگر

همانطور که گفتیم نمایشگر تبلت‌ها حتی ممکن است تا ۱۳ اینچ برسد. بنابراین این نمایشگر باید زاویه دیدی وسیع، رزولوشنی بالاتر از گوشی‌های هوشمند و پنلی با توانایی نمایش صحیح رنگ‌ها را داشته باشد.

زاویه دید نمایشگر مخصوصا برای تبلت‌هایی که بزرگتر از ۹ اینچ هستند، بسیار مهم است، چرا که استفاده از این نمایشگر با زاویه‌های مختلف برای مشاهده ویدیو‌ها یا خواندن متون بسیار مهم است. رزولوشن بالاتر نمایشگر کمک می‌کند محتوای در حال نمایش با وضوح و کیفیتی بالا نشان داده شود و به کاربر تصاویر و متون را با شفافیت بالاتری نشان می‌دهد. نوع پنل می‌تواند دقت نمایش رنگ‌ها و تماشای صحیح رنگ‌ها در زاویه‌های مختلف را تعیین کند. در زمان خرید تبلت دقت کنید که پنل نمایشگر IPS یا PLS باشد سامسونگ نیز از پلن‌های AMOLED استفاده می‌کند که از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است.

برای خرید تبلت‌های بزرگتر از ۸ اینچ نمایشگری Full HD یا رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل و بالاتر از ۸ اینچ نمایشگر‌های HD یا رزولوشن ۱۲۸۰ در ۷۲۰ پیکسل به بالا توصیه می‌شود.

۳. سیستم عامل و اپلیکیشن‌ها

اگر بدنه تبلت‌ها را به عنوان بخش بیرونی و فیزیکی این دستگاه‌ها به حساب آوریم، سیستم عامل قلب تبلت را تشکیل می‌دهد. معمولا در بین تبلت‌های بازار سه سیستم عامل اندروید، ویندوز و iOS متداول هستند که هر کدام اپلیکیشن‌های مخصوص به خود را دارا هستند. در ادامه هر سه سیستم عامل نام برده شده را معرفی می‌کنیم:

اندروید

nexus

سیستم عامل اندروید تعداد متنوعی از گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها را با هر بروزرسانی خود قدرت می‌بخشد. این سیستم عامل در هر نسخه با نام یکی از شیرینی‌های معروف نام‌گذاری می شود و علاوه بر پایدار کردن سیستم عامل به رفع باگ‌های نسخه‌های قبل و اضافه کردن ویژگی‌های جدید می‌پردازد.

آخرین نسخه از سیستم عامل اندروید، با نام مارشمالو شناخته می‌شود که زمان زیادی از معرفی آن نمی‌گذرد اما در حال حاضر بسیاری از دستگاه‌های بالا رده و مبتنی بر اندروید، به این نسخه از اندروید مجهز شده‌اند. پلتفرم اندروید از فروشگاهی با نام Google Play برخوردار است که در تمام دستگاه‌های اندرویدی قابل دسترسی است و می‌تواند تعداد زیادی اپلیکیشن، بازی، موسیقی، کتاب و تمام محتوا‌های چند رسانه‌ای را در اختیار دارندگان دستگاه‌های اندرویدی قرار دهد.

اندروید قابلیت شخصی سازی بسیار زیادی دارد و می‌توان با نصب لانچر‌های مختلف به طور کلی رابط کاربری دستگاه را متحول کرد. اگر قرار است تبلتی مبتنی بر سیستم عامل اندروید خریداری کنید، باید توجه داشته باشید که شرکت‌های تولید کننده چه رابط کاربری بر روی آن قرار داده‌اند. برای مثال کیندل فایر آمازون با رابط سنگینی از آمازون همراه شده در حالی که نکسوس ۷ و ۹ گوگل با رابطی بسیار ساده و خام از اندروید همراه شده‌اند که سرعتی بسیار بالا ارائه می‌‌دهند.

iOS

ipad

سیستم عامل iOS برای سه دستگاه معروف آیپد، آیفون و آیپاد تاچ عرضه می‌شود. طراحی iOS در بین همه سیستم‌عامل‌ها از سادگی و ظرافت بیشتری برخوردار شده و اپل این پلتفرم را با دستگاه‌های خود بسیار یکپارچه کرده است. رابط کاربری iOS را آیکون اپلیکیشن‌هایی تشکیل می‌دهند که شما قادر به حذف، تغییر مکان یا سازماندهی آن‌ها هستید.

یکپارچگی سیستم عامل iOS با سخت افزار دستگاه‌‌های مبتنی بر این سیستم عامل باعث شده که همه وظایف بسیار نرم و روان انجام شوند و شما بتوانید با میزان کمتری حافظه رم در مقایسه با دستگاه‌های بالا رده اندرویدی، عملیات‌های چند وظیفگی سنگین را در سیستم عامل اجرا کنید و با لگ‌های گاه و بیگاه رو به رو نشوید.

اپل در این سیستم عامل فضای ابری iCloud را در اختیار شما می‌گذارد که با استفاده از آن می‌توان از مخاطبین، موسیقی‌ها و تصاویر در فرآیندی ساده و آسان نسخه پشتیبان تهیه کرد. iOS تعداد زیادی اپلیکیشن‌ بهینه شده برای نمایش در نمایشگر‌ آیپد دارد که به جای کشیدن ابعاد هر برنامه از اطراف، رابطی بهینه شده از هر اپلیکیشن را پیش روی مخاطب نمایش می‌دهد.

چندی است که نسخه نهم این سیستم عامل با تغییراتی برای بهینه کردن پلتفرم معرفی شده است. اما در حال حاضر نسخه نهم این سیستم عامل بر روی دستگاه‌های اپل در حال اجراست که به خوبی از دستورات صوتی، ژست‌های مختلف حرکتی و رابطی زیبا برخوردار است.

ویندوز

surface-pro-4

ویندوز ۱۰ جدیدترین نسخه از سیستم عامل دسکتاپ و تبلت مایکروسافت است که به صورت رسمی عرضه نسخه نهایی آن شروع شده است. یکی از تغییرهای بزرگ این نسخه از ویندوز بازگشتن پنجره استارت و به ارث رسیدن کاشی‌های رنگارنگ درون این منو است.

مایکروسافت در ویندوز ۱۰، این پلتفرم را بسیار غنی کرده و بسیاری از طرفداران مایکروسافت نیز تاکنون از تغییرات و ویژگی‌های جدید در این سیستم عامل راضی بوده‌اند. تبلت‌های ویندوز ۸.۱ با پشتیبانی از محتوای فلش و همچنین مجهز بودن به نرم‌افزار آفیس مایکروسافت دستگاهی بسیار ایده‌آل چه برای انجام وظایف کاری و چه انجام بازی هستند. اما بزرگترین تغییرات ویندوز ۱۰ را می‌توان اضافه شدن مرورگر جدید و ساده مایکروسافت اج، اضافه شدن اپلیکیشن‌های پخش صوت و ویدیو و بازگشتن دکمه استارت عنوان کرد.

طراحی

tablet

تبلت‌ها به دلیل ابعاد بزرگی که دارند برای در دست گرفتن باید حس خوبی منتقل کنند، وزن سبکی داشته باشند و ابعاد مناسب و کم حاشیه به دور نمایشگر آن‌ها کشیده شده باشد. البته ابعاد و طراحی نقش مهمی در طراحی تبلت‌ها برخوردار است و برای مثال دو تبلت با وزن یکسان ممکن است یکی از آن‌ها حس سبک‌تری به دست القا کند.

جنس بدنه تبلت‌ها نیز همچون گوشی‌های هوشمند بسیار در خرید اینگونه دستگاه‌ها تاثیر گذار است. بدنه‌ فلزی تبلت‌ها قطعا انتخاب بهتری به حساب می‌آیند اما باید توجه داشته باشید که همین بدنه فلزی می‌تواند باعث افزایش وزن دستگاه شود.

اگر به تبلتی برای حمل و نقل راحت و استفاده از آن به عنوان گوشی هوشمند خود نیاز دارید، بهتر است اندازه‌های ۷ و نهایتا ۸ اینچی را در نظر بگیرید. اگر تبلت مورد نظر شما قرار است هم حمل و نقل راحتی داشته باشد و هم در استفاده‌هایی مانند تماشای فیلم یا مطالعه کردن عالی باشد، تبلت‌هایی با اندازه ۹ تا نهایتا ۱۰.۱ اینچی مناسب شما هستند. در نهایت اگر قرار است تبلتی بخرید که حمل و نقل آن‌ها تنها از لپ‌تاپ‌ها آسان‌تر باشد و جایگزین لپ‌تاپ شما شود، تبلت‌های هیبریدی بهترین انتخاب هستند.

 منبع:زمیت | نویسنده: امین فیض پور

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا