فاجعه بلعیدن باتری توسط کودک!

موبنا – وقتی کودکی باتری را می بلعد، ظرف کمتر از ۲ ساعت باید باتری از درون مری کودک خارج شود. مرگ کودک در اثر بلعیدن شیئی مثل باتری یا هر جسم خارجی دیگر هولناک و دلخراش است و بار عاطفی خانوادگی و اجتماعی زیادی دارد. متاسفانه موارد بلعیدن اجسام خارجی، این روزها در اورژانس …

موبنا – وقتی کودکی باتری را می بلعد، ظرف کمتر از ۲ ساعت باید باتری از درون مری کودک خارج شود.

مرگ کودک در اثر بلعیدن شیئی مثل باتری یا هر جسم خارجی دیگر هولناک و دلخراش است و بار عاطفی خانوادگی و اجتماعی زیادی دارد. متاسفانه موارد بلعیدن اجسام خارجی، این روزها در اورژانس بیمارستان ها زیاد دیده می شود که فقط ناشی از سهل انگاری والدین یا مراقبان کودک است. برای اینکه کمتر شاهد چنین وقایعی در اورژانس های کودکان باشیم، لازم است همیشه مراقبشان باشیم و اجسام ریز را دور از دسترسشان قرار دهیم.

یکی از مشکلاتی که در بخش اورژانس کودکان زیاد دیده می شود، بلعیدن باتری های سکه ای توسط آنهاست. این باتری ها در ابزارهای خانگی مانند ساعت و صلوات شمار یا وسایل کمک شنوایی مثل سمعک و اسباب بازی های کودکان وجود دارد و کودک می تواند به راحتی آنها را از محل خود خارج کرده و ببلعد. باتری های سکه ای معمولا حدود نیم سانتی متر قطر دارند ولی عوارض خطرناکی ایجاد می کنند و حتی می توانند باعث مرگ کودک شوند.

سوختن مری کودک با بلعیدن باتری

اغلب کودکانی که به اورژانس آورده می شوند، بین ۴ تا ۸ سال سن دارند و از روی کنجکاوی باتری را می بلعند. باتری های سکه ای خیلی کوچک هستند و بدون مشکل و با عبور از روده دفع می شوند ولی اگر این باتری در مری گیر کند، عارضه ‍ کشنده ای بر جای خواهد گذاشت. طبق آماری که در ایالات متحده آمریکا منتشر شد، از ۱۶۴ کودکی که باتری بلعیده بودند ۴۱ کودک در اثر سوختگی شدید راه های هوایی یا مری فوت کردند.

نوع باتری هایی که باعث مرگ می شوند، باتری های سکه ای ۲۰ میلی متری اند. البته باتری های کوچک تر نیز می توانند عوارض شدیدی ایجاد کنند ولی کمتر باعث مرگ کودک می شوند. متاسفانه باتری های جدید حاوی مواد مسمومیت زا مانند جیوه، لیتیوم و هیدروکسیدپتاسیم هستند که اگر این مواد در تماس مستقیم با مری قرار بگیرند، می توانند باعث آزاد شدن ماده سمی و سوختگی مخاط مری و مرگ کودک شوند.

وقتی باتری به معده می رسد

وقتی کودکی باتری را می بلعد، ظرف کمتر از ۲ ساعت باید باتری از درون مری کودک خارج شود اما اگر باتری از مری عبور کرد و وارد معده شد و بیمار نیز علامتی نشان نداد، باید فقط کودک را تحت نظر گرفت تا باتری دفع شود. باتری درون معده سوختگی ایجاد نمی کند چون فضای معده باز است و باتری در تماس مستقیم با مخاط قرار ندارد.

همچنین ترشح های معده باعث خنثی کردن اثرات سمی مواد باتری می شود. البته گاهی کودکان این باتری های ریز را داخل بینی و گوش خود فرو می برند. این موارد نیز اورژانسی هستند و باید به سرعت باتری خارج شود.

۵ توصیه اورژانسی به والدین

۱. باتری های معیوب یا باتری های قابل شارژ را آزادانه در دسترس کودکان قرار ندهید. اگر باتری قابل استفاده نیست، حتما آن را دور بیندازید.

۲. تمام وسایل الکترونیکی که با باتری کار می کنند را به خوبی کنترل کنید و از بسته بودن درست محل قرارگیری باتری مطمئن شوید. از چسب های محکم برای بسته نگه داشتن در محل قرارگیری باتری استفاده کنید تا چنانچه دستگاه از دست کودک افتاد، در محل باتری به راحتی جدا نشود. همواره از وسایلی استفاده کنید که جهت دسترسی به باتری باید از آچار یا پیچ گوشتی استفاده شود یا دارای قفل باشد.

۳. در حضور کودک از زبان یا دهان برای تست باتری استفاده نکنید.

۴. اگر کودک باتری را بلعید، سریع او را به اورژانس انتقال دهید.

در صورتی که متوجه مفقود شدن باتری شدید تا یافتن آن دست از جستجو برندارید. باتری ها کوچک هستند و ممکن است علائمی در کودک ایجاد نکند. گاهی هم علائم از همان ابتدا بروز می کند، مثلا راه هوایی توسط باتری بلعیده شده مسدود می شود و کودک احساس خفگی می کند. انسداد می تواند علائم خفیف تری مانند خس خس تنفسی، آبریزش غیرطبیعی از دهان، تهوع، مشکلات یا درد قفسه سینه، بلع با مشکل، کاهش اشتها، امتناع از خوردن، سرفه سخت، وقفه غیرطبیعی حین خوردن یا نوشیدن نیز ایجاد کند. با دیدن این علائم، زود دست به کار شوید و با اورژانس تماس بگیرید حتی اگر از بلعیدن باتری توسط کودک اطمینان دارید باز هم درنگ نکنید و منتظر علائم نمانید.

۵. گاهی خانواده به اشتباه به کودک نوشابه یا آب می خورانند. دقت کنید در این مواقع تا رسیدن اورژانس اقدامی انجام ندهید. اگر باتری با استفاده از رادیوگرافی در مری دیده شود حتما باید ظرف ۲ ساعت خارج شود.

اورژانس های کودکان در تابستان

اورژانس حوادث کودکان بیمارستان ها در همه ایام سال شلوغ است اما موارد اورژانسی در ماه های گرم سال اندکی متفاوت تر است چون کودکان در فضای خارج از خانه بازی می کنند و احتمال بروز حادثه بیشتر می شود.

صدمه های جسمی معمولا به صورت خراشیدگی، خونمردگی و کبودی در اندام‎های فوقانی و تحتانی است که اغلب جدی نیستند و در اثر زمین خوردن کودک هنگام بازی یا دوچرخه سواری اتفاق می افتند به همین دلیل خانواده‎ها، باید دوچرخه متناسب با سن و جثه او خریداری کنند تا کودک بتواند راحت تر آن را کنترل کند.

همچنین هنگام بازی بهتر است به کودکان لباس های نخی، آزاد، آستین بلند و شلوار پوشاند تا هنگام زمین خوردن به عنوان محافظ عمل کند. اگر کودک از ارتفاع زیاد سقوط کرد وقت را تلف نکنید و حتما او را به اولین مرکز درمانی برسانید. در این مواقع احتمال آسیب به جمجمه و استخوان ها وجود دارد. هنگام خونریزی از پوست نیز باید محل زخم را با آب زیاد شستشو داد و بعد روی آن بتادین ریخت و در آخر با چسب روی زخم را پوشاند.

مورد بعدی که دیده می شود نیش حشرات و زنبور است. بعضی از کودکان به نیش حشرات واکنش شدیدی نشان می دهند. شوک آنافیلاکسی ناشی از نیش زنبور یا حشره دیگر بسیار خطرناک است و خیلی زود باید با اورژانس تماس گرفت. دقت کنید گل ها و گیاهان در فصل تابستان ممکن است، دانه های ریزی داشته باشند که کودک از روی کنجکاوی آنها را داخل بینی یا گوش خود ببرد.

اگر مطمئن هستید که دانه را می توانید با موچین خارج کنید اقدام کنید در غیر این صورت ممکن است دانه را بیشتر به داخل مجرای گوش یا بینی هل دهید. در این مورد نیز با اورژانس تماس بگیرید.

کودکان را در ساعات گرم روز (۱۰ صبح تا ۵ بعدازظهر) بیرون نفرستید چون احتمال گرمازدگی کودکان در تابستان زیاد است. مایعات فراوان به آنها بدهید و لباس های روشن و آزاد و نخی بپوشانید تا هوا به خوبی در جریان باشد و بدن خنک بماند. در صورت گرمازدگی به سرعت کودک را به اتاق خنک انتقال دهید. اگر احساس کردید حال کودک بد است از اورژانس کمک بخواهید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا