تاثیر دارچین در بهبود سندرم تخمدان

موبنا – دارچین یکی از گیاهان پرکاربرد در طب سنتی است. بر اساس تحقیقات دارچین به کنترل دیابت نوع ۲ کمک می کند چرا که موجب کاهش مقاومت به انسولین شده و بدین ترتیب باعث تسهیل روند ورود گلوکز به درون سلول ها و در نهایت کاهش قندخون می شود. از آنجایی که مقاومت به …

موبنا – دارچین یکی از گیاهان پرکاربرد در طب سنتی است. بر اساس تحقیقات دارچین به کنترل دیابت نوع ۲ کمک می کند چرا که موجب کاهش مقاومت به انسولین شده و بدین ترتیب باعث تسهیل روند ورود گلوکز به درون سلول ها و در نهایت کاهش قندخون می شود. از آنجایی که مقاومت به انسولین یکی از مشخصه های سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) است، در تحقیقات اخیر به نقش دارچین در بهبود علایم این سندرم زنانه نیز پرداخته شده است.

تحقیقات انجام شده در دانشگاه کلمبیا نشان داد آن دسته از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک که به مدت ۶ ماه و به شکل روزانه مکمل های دارچین مصرف کرده بودند در مقایسه با سایر زنان، عادات ماهانه منظم تری داشتند. همچنین ۲ نفر از ۱۱ نفر زن حاضر در گروه مصرف کننده دارچین، بطور طبیعی و بدون اقدام درمانی باردار شدند، به این معنی که روند تخمک گذاری در این زنان به شکل طبیعی صورت گرفته بود. در اغلب زنان مبتلا به PCOS، روند تخمک گذاری با اختلال همراه است.

در بخش دیگری از این مطالعه مشخص شد که مقاومت به انسولین و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ که در این زنان شایع است، به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

نوشته های مشابه

سندرم تخمدان پلی کیستیک یکی از علل شایع اختلالات هورمونی در خانمها می باشد، اسم این بیماری ناشی از ضایعاتی است که در تخمدانها ایجاد می شود، که در آن هر دو تخمدان پر از کیست های متعدد شده و بزرگ می شوند. این کیست ها در لایه بیرونی تخمدان ها تشکیل می شوند و ظاهر کیستیک به تخمدان می دهند.
سندرم تخمدان پلی کیستیک موارد زیر را تحت تاثیر قرار می دهد:

عادت ماهانه، باروری، میزان هورمون ها، قلب، عروق خونی و ظاهر فرد. در این خانم ها میزان هورمونهای مردانه (آندروژن ها) افزایش می یابند، عادت ماهیانه آنها یا قطع می شود و یا با فواصل زمانی زیاد اتفاق می افتد.

چه تعداد از خانم ها به این بیماری مبتلا می شوند؟

در حدود یک در ۱۰ تا یک در ۲۰ خانمها در سن باروری به این سندرم مبتلا هستند. در آمریکا ۵ میلیون خانم مبتلا به آن هستند.

علت سندرم تخمدان پلی کیستیک چیست؟

علت اصلی آن نامشخص است. ولی عده ای از متخصصان معتقد هستند که این بیماری دارای یک زمینه ژنتیکی است. در خانمهایی که مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک هستند، احتمال اینکه مادر و خواهر مبتلا به این بیماری داشته باشند بیشتر از جمعیت عادی است. اختلال اصلی پس زمینه ای در این بیماران، اختلالات هورمونی است. تخمدانها در خانمهای طبیعی نیز هورمون مردانه تولید می کنند، ولی در خانمهایی که مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک هستند میزان تولید هورمونهای مردانه بشدت افزایش می یابد. مقادیر زیاد هورمونهای مردانه تولید و آزاد شدن تخمک در خانمها را مختل می کنند. عده ای از متخصصان معتقد به وجود رابطه بین این بیماری و انسولین خون هستند. انسولین هورمونی است که از لوزالمعده ترشح شده و در متابولیسم مواد قندی دخالت، و سبب تولید انرژی در بدن می شود. بسیاری از خانمهایی که مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک هستند، دارای مقادیر زیادی از انسولین در خون هستند، چون در مصرف کردن آن دچار مشکل می باشند. بنظر می رسد انسولین زیادی سبب افزایش تولید هورمونهای مردانه می گردد. افزایش هورمونهای مردانه در خانمها با ریزش موی سر، رشد موهای زائد بدن، کلفت شدن صدا، بزرگ شدن کلیتوریس، افزایش وزن و ایجاد اختلال در تخمک گذاری همراه است.

علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک

این علائم از فردی به فرد دیگر متغیر هستند، ولی عبارتند از:

• بعلت عدم تخمک گذاری این افراد مبتلا به ناباروری می شوند. یکی از شایع ترین علت ناباروری در خانمها، سندرم تخمدان پلی کیستیک است.
• قطع عادت ماهیانه و یا عادات ماهیانه نامنظم
• پر موئی، که در آن موی صورت، سینه، پشت و اندامها افزایش پیدا می کنند.
• کیستهای متعدد در تخمدان ها
• جوش صورت، پوست چرب و شوره سر
• افزایش وزن و چاقی که بیشتر در ناحیه دور کمر است.
• ریزش موی سر و طاسی که در آن محل رویش مو در پیشانی، مثل مردان عقب نشینی کرده و حتی ممکن است خانم مبتلا به طاسی شود.
• بخش هایی از پوست نواحی گردن، بازوها، سینه و کشاله ران تغییر رنگ داده و تیره می شوند.
• زواید پوستی بویژه در ناحیه گردن
• درد در ناحیه لگن
• اضطراب و افسردگی

سندرم تخمدان پلی کیستیک چگونه درمان می شود؟

درمان قطعی برای آن وجود ندارد ولی باید بیمار درمانهای لازم را دریافت کند تا از عوارض بیماری کاسته شود. نوع درمان به مقدار زیاد به خود بیمار نیز بستگی دارد، اینکه می خواهد باردار شود یا نه و اینکه می خواهد خطر بیماری قلبی و دیابت را کاهش دهد یا نه؟ بسیاری از بیماران به مجموعه ای از درمانها برای رسیدن به اهداف فوق نیازمند هستند:

• ایجاد تغییرات در روش زندگی: بسیاری از این بیماران چاق و دارای اضافه وزن هستند. بنابراین کاهش وزن، استفاده کمتر از مواد قندی و استفاده بیشتر از سبزیجات و میوه ها کمک کننده می باشد.

• تجویز قرص های ضد بارداری: برای خانمهایی که نمی خواهند باردار شوند، تجویز قرصهای ضد حاملگی سبب کنترل عادات ماهیانه، کاهش هورمونهای مردانه و بهبود جوش صورت و بدن می شود.

• از بعضی از داروهای ضد دیابت نیز استفاده می شود. آنها میزان هورمونهای مردانه را کاهش داده و سبب طبیعی شدن عادت ماهیانه می شوند. از جمله این داروها متفورمین است.

• داروهای باروری: می توان برای کمک به باروری در خانمهایی که می خواهند صاحب فرزند شوند از آنها استفاده کرد.

• داروهای کاهش دهنده هورمون مردانه: گاهی لازم است برای جلوگیری از عوارض سوء هورمونهای مردانه، از داروهایی که تولید هورمونهای مردانه را کم می کنند، استفاده کرد.

• گاها برای رها شدن تخمک ها و باردار شدن، توسط جراحی فولیکول ها را سوراخ می کنند.

 منبع: آکاایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا