فناوری و خطرات آن بر سلامت انسان

امروزه، با پیشرفت چشمگیر فناوری می توانید از طریق تلفن های همراه هوشمند اقدام به رزرو میز شام در یک رستوران لوکس کرده و یا به واسطه فیس بوک با دوستان جدیدی آشنا شوید. همچنین، وزن لپ تاپ ها کاهش قابل توجهی داشته و حتی معرفی تبلت ها بازار رایانه ها را تحت تاثیر قرار داده است.

موبنا -فناوری برای همه مردم جهان چیز ارزشمندی محسوب می شود. اما پیشرفت فناوری های مختلف و گسترش استفاده از آنها چندان هم بی ضرر نبوده و در برخی موارد خطرات بزرگی را نیز برای سلامت انسان به همراه داشته است. در ادامه چند نمونه از پیامدهای منفی فناوری بر سلامت انسان را به صورت مختصر بررسی می کنیم.

استرس تلفن همراه هوشمند
آیا اندکی احساس استرس و اضطراب می کنید؟ دانشمندان طی مطالعات مختلف به ارتباط بین استفاده از تلفن همراه هوشمند و استرس پی برده اند. امروزه، مردم به طور مداوم در حال کار با تلفن همراه هوشمند خود بوده و پیام ها و اطلاعاتی که برای آنها ارسال می شود را بررسی می کنند.
این مساله به طور ناخودآگاه موجب ایجاد استرس در انسان می شود. از این رو، تلفن همراه هوشمند خود را در حالت سایلنت قرار داده و یا هر چند ساعت یک بار آن را کنترل کنید تا هم استراحتی به بدن خود داده باشید و هم از میزان استرس بکاهید.

استفاده از تلفن همراه و بروز آکنه
بدنه تلفن های همراه اغلب منزلگاه باکتری های مختلف بوده و هنگامی که آن را روی پوست صورت خود قرار می دهید، چربی موجود روی پوست باکتری ها را جذب می کند. نتیجه این شرایط می تواند بروز جوش های ناخواسته روی گونه ها و یا چانه باشد. برای این که تلفن همراه تا حد ممکن از صورت شما دور باشد می توانید از دستگاه های هندزفری برای مکالمه استفاده کنید.

انگشت شست بلک بری
انگشت شست بلک بری یک عارضه واقعی است. استفاده مداوم از جوی استیک کوچک و جادویی گوشی های بلک بری می تواند موجب آسیب انگشت شست شده و التهاب تاندون را در پی داشته باشد. در شرایطی که انگشت آسیب دیده می تواند ارسال پیام کاربر را تحت تاثیر قرار دهد، درد ناشی از آن نیز طاقت فرسا است.

امواج منتشر شده از تلفن های همراه
تلفن های همراه موجب انتشار پرتوهایی می شوند که توسط بدن کاربر جذب می شوند. اگرچه مطالعات علمی مختلف مضر بودن امواج رادیویی تلفن های همراه را اثبات نکرده اند، اما روند رو به رشد استفاده از این وسیله موجب افزایش نگرانی ها شده است.

بیماری ناشی از تلفن همراه
بنابر اعلام، پژوهشگران تلفن های همراه می توانند به انواع مختلفی از میکرو ارگانیسیم ها آلوده باشند که موجب عفونت می شوند. متاسفانه امکان استفاده از مواد ضد عفونی کننده و یا شستن تلفن های همراه وجود ندارد، اما شستشوی دست ها همچنان اقدام ساده و موثری در کاهش خطر ابتلا به بیماری محسوب می شود.

تلفن همراه و وقوع تصادف
گفت و گو، ارسال پیامک و یا بررسی ایمیل ها با تلفن همراه هنگام رانندگی می توانند به شدت موجب حواس پرتی راننده شوند. این قبیل فعالیت ها عملکرد مغز را تحت تاثیر قرار داده و تمرکز بر جاده را کاهش می دهند. حتی استفاده از دستگاه های هندز فری نیز می تواند شرایط مشابهی را ایجاد کند. از این رو، هنگام رانندگی به هیچ وجه از تلفن همراه خود استفاده نکنید.

آلرژی ها و تلفن همراه
تلفن های همراه نیز همانند گرده و یا موی حیوانات می توانند موجب بروز آلرژی شوند. هنگامی که تلفن همراه با پوست صورت تماس می یابد ممکن است واکنشی آلرژیک که به نام “درماتیت” شناخته می شود، بروز کند. برای پیشگیری از این شرایط می توانید مکالمات خود را از طریق بلندگوی تلفن همراه و دستگاه هندز فری انجام داده و یا پیامک ارسال کنید.

تلفن های دیوانه!
طی مطالعاتی مشخص شده است که برخی از کاربران تجربه “لرزش روح” را داشته اند. در این شرایط کاربر گمان می کند که تلفن همراه در جیب و یا کیف وی در حال لرزش است، اما هنگامی که تلفن همراه خود را بررسی می کند، همه چیز عادی است.

رایانه و مچ درد
افرادی که به طور مداوم از رایانه و صفحه کلید استفاده می کنند ممکن است به سندرم تونل کارپ مبتلا شوند که یکی از دلایل مچ درد محسوب می شود. برای پیشگیری از این شرایط باید هنگام تایپ به دست های خود استراحت دهید. همچنین، صفحه کلید باید پایین تر از مچ دستان قرار بگیرد تا مچ ها به سمت بالا خم نشوند.

رایانه و دردهای کمر و گردن
استفاده از رایانه تنها به مچ درد ختم نمی شود و موقعیت نامناسب بدن هنگام کار با رایانه ها می تواند به دردهای کمر و گردن نیز منجر شود. از این رو، حالت صحیح نشستن روبروی رایانه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

سوختگی های لپ تاپی
گرمای ایجاد شده هنگام کار لپ تاپ ها در صورتی که برای مدت طولانی با قسمت هایی از بدن به ویژه مناطق بدون پوشش در تماس باشد، می تواند خطر ایجاد سوختگی پوست را افزایش دهد.

سردردهای لپ تاپی
افزایش فشار بر چشم ها به واسطه خیره شدن به نمایشگر رایانه ها در بازه های زمانی طولانی می تواند موجب سر درد و تاری دید شود. از این رو، باید هنگام استفاده از رایانه وقت های استراحت کوتاه را مد ظر قرار دهید.

لپ تاپ و مشکلات خواب
استفاده از لپ تاپ ها تا ساعات پایانی شب می تواند به اختلالات خواب منجر شود. نور نمایشگرها می تواند انتشار “ملاتونین” که به خواب انسان کمک می کند را کاهش داده و در نتیجه، موجب بی خوابی شود. از این رو، پیش از خواب استفاده از دستگاه هایی مانند رایانه و یا تبلت را متوقف کرده و به جای آن مطالعه چند صفحه کتاب را جایگزین کنید.

افت دامنه توجه به واسطه استفاده از فیس بوک
فیس بوک امکان آشنایی با دوستان جدید و افزایش تعداد دوستان مجازی را فراهم کرده است. اما بنابر اعلام پژوهشگران، استفاده از این شبکه اجتماعی می تواند بر فعالیت های مغز تاثیرگذار باشد که در نهایت می تواند به اختلال کمبود توجه منجر شود. از این رو، حضور در جمع دوستان واقعی را بیشتر مد نظر قرار داده و زمان استفاده از فیس بوک را کاهش دهید.

اینترنت و ایجاد اضطراب
افراد بسیاری برای شناسایی و تشخیص دردها و بیماری های خود به اینترنت مراجعه می کنند. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که اینترنت دکتر شخصی شما نبوده و وابستگی به این شرایط می تواند بیشتر موجب افزایش اضطراب درباره وضعیت سلامتی افراد شود. به جای استفاده از اینترنت به افراد متخصص مراجعه کنید.

هدفون و بروز تصادف
با افزایش محبوبیت استفاده از هدفون ها، آمار تصادفات عابران پیاده که از این وسیله استفاده می کنند نیز افزایش یافته است. نمونه های حرفه ای هدفون ها از امکان کاهش و یا حذف صدای محیط اطراف برخوردار بوده که خطر بروز تصادف را افزایش می دهند.

هدفون و کاهش قدرت شنوایی
گوش دادن به موسیقی از طریق هدفون با صدای بلند می تواند به اختلال شنوایی منجر شود. از این رو، همواره به موسیقی مورد علاقه خود در سطح صدای ایمن گوش کنید.

اثرات بیولوژیکی استفاده از شبکه های اجتماعی
بنابر اعلام برخی پژوهشگران، استفاده مداوم و طولانی از شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر، تامبلر و … می تواند اثرات بیولوژیکی منفی بر بدن انسان داشته باشد. از این رو، جایگزینی تعاملات دنیای واقعی با نمونه های دنیای مجازی می تواند موجب مرگ شما شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا