امنیت شبکه های بی سیم و هات اسپات ها

موبنا -استفاده از شبکه های بی سیم عمومی یا هات اسپات ها به معنای آن است که می توانیم هر آنچه را که در شبکه های بی سیم خصوصی انجام می دهیم، در اماکن عمومی مانند کافه ها، هتل ها و یا رستوران ها نیز انجام دهیم. همچنین، دستگاه های پلاگین پهن باند تلفن همراه …

موبنا -استفاده از شبکه های بی سیم عمومی یا هات اسپات ها به معنای آن است که می توانیم هر آنچه را که در شبکه های بی سیم خصوصی انجام می دهیم، در اماکن عمومی مانند کافه ها، هتل ها و یا رستوران ها نیز انجام دهیم. همچنین، دستگاه های پلاگین پهن باند تلفن همراه یا دانگل ها انعطاف پذیری بیشتری را فراهم کرده و به افراد اجازه می دهند هنگامی که پوشش ۳G و یا ۴G وجود داشته باشد، وارد فضای مجازی شوند.
وای فای خانگی، اداری، عمومی و تلفن همراه به عنوان اتصلات بی سیمی که شناخته شده تر هستند از فناوری (۸۰۲.۱۱) استفاده می کنند. در شرایطی که هر یک از آنها دارای خطرات مشخص و منحصر به خود هستند، برخی خطرات بالقوه مشترک نیز وجود دارند. اما با رعایت چند اقدام احتیاطی ساده تا حدود زیادی می توانید از خود در برابر خطرات موجود محافظت کنید.

شبکه های بی سیم خانگی و اداری
خطرات
اگر روتر/دانگل/هاب بی سیم شما امن نیست، افراد دیگری که در محدوده آن قرار دارند به راحتی می توانند به شبکه شما دسترسی داشته باشند. بر همین اساس افراد غیر مجاز و ناشناس می توانند اقدام هایی از جمله مواردی که در ادامه به آنها اشاره می شود را انجام دهند:
استفاده از پهنای باند شما که بر سرعت استفاده از اینترنت توسط رایانه و دیگر دستگاه های الکترونیکی شما که قابلیت اتصال به اینترنت را دارند، تاثیرگذار خواهد بود.
استفاده از مجوز دانلود شما که برای استفاده از آن به ارائه دهنده خدمات اینترنتی (ISP) خود پول پرداخت می کنید.
دانلود محتوای نامناسب که در صورت ردیابی به آدرس شما منتهی خواهد شد و رایانه های افراد سودجو پنهان باقی خواهند ماند.
دسترسی به اطلاعات حساس و خصوصی که در فضای مجازی ارسال و دریافت می کنید.

شبکه های بی سیم امن
تمامی خطراتی که در بالا به آنها اشاره شد با حصول اطمینان از این مساله که روتر/دانگل/هاب بی سیم که قصد اتصال به آن را دارید، ایمن است تا حدود زیادی برطرف می شوند. برای کنترل امن بودن شبکه های بی سیم باید نمونه هایی را جستجو کنید که با یک نماد “قفل”، امنیت آنها مشخص شده است.
هنگامی که برای نخستین بار قصد دارید یک رایانه، تلفن همراه هوشمند، تبلت، چاپگر و یا هر وسیله دیگری که قابلیت اتصال به شبکه بی سیم را دارد به یک روتر/دانگل/هاب بی سیم متصل کنید باید یک گذرواژه وارد کنید که نشان می دهد این شبکه در حالت امن تنظیم شده است. پس از وارد کردن گذرواژه دیگر نیازی به وارد کردن مجدد آن در زمان استفاده های بعدی نخواهد بود. گذرواژه در زمان راه اندازی روتر/دانگل/هاب توسط دستگاه تنظیم می شود، اما این امکان وجود دارد تا به انتخاب خود آن را تغییر دهید.
اگر روتر/دانگل/هاب جدیدی را راه اندازی کرده اید، احتمالا در حالت پیش فرض گزینه های امنیتی در آن روشن هستند. در این میان، سه سطح رمزگذاری اصلی قابل انتخاب هستند که شامل WEP، WPA و WPA2 می شوند و گزینه WPA2 بالاترین سطح ایمنی را ارائه می کند. اکثر روترها/هاب ها گزینه انتخاب سطح بالاتر امنیت را ارائه می کنند، اما باید به این نکته توجه داشته باشید که برخی از دستگاه های قدیمی قابلیت سازگاری با سطوح بالای امنیت را ندارند.
اگر به هر دلیلی روتر/دانگل/هاب بی سیم خانگی/اداری/تلفن همراه که قصد اتصال به آنها را دارید، امن نیستند می توانید به دفترچه راهنمای استفاده کاربران مراجعه کرده و به توصیه های ارائه شده در آن توجه کنید.
از به روز بودن نرم افزارهای ضد ویروس، ضد جاسوسی و فعال بودن دیوار آتش پیش از ارتباط با شبکه های بی سیم از طریق رایانه، تلفن همراه و یا وسایل الکترونیکی دیگر با قابلیت اتصال به اینترنت اطمینان حاصل کنید.
کدها و گذرواژه های شبکه وای فای را در مکانی امن نگهداری کنید تا در دسترس افراد سودجو قرار نگرفته و امکان استفاده غیر مجاز از شبکه شما فراهم نشود.

شبکه های بی سیم عمومی
خطرات
از جمله خطرات امنیتی مرتبط با استفاده از شبکه های وای فای عمومی امکان دسترسی افراد غیر مجاز و ایجاد اختلال در فعالیت های آنلاین شما است. این مساله می تواند شامل سرقت گذرواژه ها و خواندن ایمیل های خصوصی شود. ارتباط بین دستگاه شما و شبکه وای فای رمزگذاری نشده و یا هات اسپاتی که توسط فردی به منظور کلاه برداری ایجاد شده و گمان می کنید به یک هات اسپات قانونی متصل شده اید از جمله مواردی هستند که می تواند برای شما دردسر آفرین شوند.
باید به این نکته توجه داشته باشید که برای استفاده از یک ارتباط رمزگذاری شده نیازمند وارد کردن کلید یا گذرواژه هستید. این کلید یا گذرواژه می تواند چیزی شبیه ۱A648C9FE2 باشد.
در مکان های عمومی ممکن است به طور متناوب پیامی را برای فعال کردن دسترسی دریافت کنید. این مساله به اپراتور اطلاع می دهد که شما در یک کافه، هتل و یا رستوران آنلاین هستید. به طور قطع در این شرایط هیچ امنیتی از طریق رمزگذاری وجود ندارد.

توصیه های دیگر
هیچ گاه رایانه، تلفن همراه هوشمند یا تبلت خود را بدون حضور مراقب رها نکنید.
نسبت به افرادی که در اطراف حضور دارند و ممکن است در حال مشاهده فعالیت های آنلاین شما باشند، آگاه باشید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا