مشتریان جدید اروپایی برای نفت ایران

موبنا -ایران پس از برداشته شدن تحریمهای بین المللی در ماه ژانویه تولیدش را افزایش داده و حاضر نشد در نشست ۱۷ آوریل تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک که برای مذاکره درباره فریز سطح تولید و حمایت از قیمتها در دوحه گرد آمده بودند شرکت کند. مذاکرات مذکور به دلیل اعتراض عربستان به عدم مشارکت …

موبنا -ایران پس از برداشته شدن تحریمهای بین المللی در ماه ژانویه تولیدش را افزایش داده و حاضر نشد در نشست ۱۷ آوریل تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک که برای مذاکره درباره فریز سطح تولید و حمایت از قیمتها در دوحه گرد آمده بودند شرکت کند. مذاکرات مذکور به دلیل اعتراض عربستان به عدم مشارکت ایران بی‌نتیجه به پایان رسید.

رویترز به نقل از منابع صنعتی گزارش داد شرکت ایپلوم (IPLOM) ایتالیا محموله ای به میزان یک میلیون بشکه نفت از ایران خریداری کرده که توسط کشتی پوئتیک در راه ایتالیاست.

منابع معاملات نفت و کشتیرانی اظهار کرده اند پالایشگاه یونانی “موتور اویل هلاس” هم نخستین محموله نفت خریداری شده از ایران در دوران پساتحریم را که توسط کشتی کریتی بریز حمل می‌شود دریافت خواهد کرد. این محموله ۲۰ آوریل از جزیره خارک بارگیری شد.

بر اساس این گزارش، هر دو پالایشگاه پیش از اینکه تحریمهای هسته ای علیه ایران صادرات نفت به اروپا را متوقف کند، مشتری نفت این کشور بودند.

نوشته های مشابه

شرکت توتال فرانسه، سپسای اسپانیا و هلنیک پترولیوم یونان امسال برای پالایشگاه‌های اروپایی خود از ایران نفت خریداری کرده اند.

سایر شرکتها شامل ساراس و انی ایتالیا برای خرید نفت ایران ابراز تمایل کرده اند اما به دلیل مشکلات حمل و بیمه، صادرات نفت ایران کندتر از میزان مورد هدف بوده است.

صادرات نفت ایران در سال ۲۰۱۱ به بیش از ۲.۵ میلیون بشکه در روز رسید و این کشور را در آن سال دومین صادرکننده بزرگ نفت پس از عربستان سعودی ساخت اما صادرات ایران پس از تشدید تحریمها در سال ۲۰۱۱، به حدود یک میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرد.

طبق آمار موسسه “انرژی اسپکتس”، واردات جهانی نفت ایران از ۱.۵۱ میلیون بشکه در روز در ماه فوریه به ۱.۹۰ میلیون بشکه در مارس افزایش پیدا کرده است.

به گفته ریچارد مالینسون، تحلیلگر “انرژی اسپکتس”، خریداران به تدریجی راه‌هایی را برای کنار آمدن با مشکلات مربوط به بیمه نفتکش‌ها و مبادلات بانکی پیدا می‌کنند و با جذب خریداران بیشتر، صادرات ایران به اروپا افزایش پیدا می‌کند. با اینهمه وی خاطرنشان کرد بیشتر صادرات مذکور مربوط به ذخایر بوده و تولید میادین نفتی نیست که به معنای دشوار بودن حفظ سطح صادرات برای ایران به دلیل کاهش ذخایر خواهد بود.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا