اولین بانک در ایران چقدر سود می داد؟

موبنا -اولين بانك در سال ۱۸۸۸ ميلادي تحت عنوان بانك شرقي در ايران به راه افتاد كه البته به صورت يك شركت سهامي و بدون كسب امتياز خاص آغاز به كار كرد . شعب و نمايندگي هاي اين بانك در تهران، تبريز، مشهد، رشت، شيراز و بوشهر دائر بود اما اداره اصلي اين بانك در …

موبنا -اولين بانك در سال ۱۸۸۸ ميلادي تحت عنوان بانك شرقي در ايران به راه افتاد كه البته به صورت يك شركت سهامي و بدون كسب امتياز خاص آغاز به كار كرد . شعب و نمايندگي هاي اين بانك در تهران، تبريز، مشهد، رشت، شيراز و بوشهر دائر بود اما اداره اصلي اين بانك در ميدان توپخانه تهران قرار داشت .

اين بانك در سال ۱۸۸۸، يعني ۱۲۸ سال پيش به سپرده هايي با سررسيد شش ماه ۴ درصد و به سپرده هايي با سررسيد بيش از يك سال ۶ درصد سود پرداخت مي كرد .

نكته جالب اينجاست كه مانده سپرده‌هاي جاري در اين بانك نيز مشمول دريافت سودي ۲.۵ درصدي بود اين در حالي است كه در شرايط كنوني هيچ بانكي به مانده سپرده هاي جاري سودي پرداخت نمي كند .

اين بانك سند حواله در وجه حامل نيز صادر مي كرد كه در حكم چك هاي تضمين شده بود. بعد از دو سال فعاليت، اين بانك تمام حق و حقوق خود را به بانك “جوليوس رويتر” به مبلغ ۲۰ هزار پوند فروخت .

نوشته های مشابه

در حال حاضر نرخ سود سپرده هاي بانكي بين ۱۰ تا ۱۸ درصد است . بانك هاي به سپرده هايي كه سررسيد بيش از يك سال دارند، سودي معادل ۱۸ درصد پرداخت مي كنند كه اين رقم سه برابر ۱۲۸ سال قبل است . در حال حاضر شبكه بانكي سودي به مانده سپرده هاي جاري پرداخت نمي كند .

ايراني‌ها در زمان ناصرالدين شاه به فكر تاسيس بانك افتادند. پس از سفر ناصرالدين شاه به فرنگ بود كه وي تلاش‌هايي ناكام براي راه‌اندازي بانك در ايران كرد. قراردادهايي با فرانسوي‌ها و همچنين رويتر موسس خبرگزاري رويتر براي راه‌اندازي بانك در ايران منعقد شد كه تحت فشار روس‌ها اجرايي نشد .

 منبع: خبرآنلاين 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا