توصیه‌های آیت‌الله مکارم‌ به دست‌اندرکاران امر قضا

موبنا -این مرجع تقلید در دیدار رئیس، معاونین و مدیران دانشگاه علوم قضایی که در مدرسه امام سجاد(ع) برگزار شد، اظهار کرد: هدف اصلی نظام اسلامی اجرای عدالت است و بخش مهمی از این برپایی عدالت و گسترش آن بر عهده نظام قضایی کشور است که اگر خدای ناکرده آسیب‌هایی پیدا کند آبروی نظام در …

موبنا -این مرجع تقلید در دیدار رئیس، معاونین و مدیران دانشگاه علوم قضایی که در مدرسه امام سجاد(ع) برگزار شد، اظهار کرد: هدف اصلی نظام اسلامی اجرای عدالت است و بخش مهمی از این برپایی عدالت و گسترش آن بر عهده نظام قضایی کشور است که اگر خدای ناکرده آسیب‌هایی پیدا کند آبروی نظام در خطر خواهد بود.

این مرجع تقلید ادامه داد: امروز همه دست‌اندرکاران امر آموزش، تحقیق، پژوهش، منابع انسانی و فرهنگی دستگاه قضا همچنین حوزه‌های علمیه باید دست به دست یکدیگر دهند تا نظام اسلامی ما بیش از پیش از نعمت یک سیستم قضایی مقتدر و مطابق با موازین اسلامی بهره مند باشد.

وی تصریح کرد: مشکلی که ما امروز در قوانین و اجرای آن داریم، این است که قوانین ما برگرفته از سیستم غربی است که می‌خواهیم آن را با نظام اسلامی تطبیق دهیم، اقدامات به سختی زیاد صورت گرفته است، ولی نظام قضایی کشور باید به طور کامل با قوانین و موازین اسلامی همخوان باشد.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنانشان به برخی مشکلات موجود میان آحاد جامعه و دستگاه قضایی کشور اشاره کرد و افزود: طولانی بودن مراحل مراجعه مردم به دستگاه قضا تا رسیدن به نتیجه، عمده مشکلات مردم است، چرا که زیبنده نظام اسلامی نیست که دستگاه قضایی آن به گونه‌ای عمل کند که فرد متضرر، از ارائه شکوائیه و رسیدگی به اموراتش پشیمان و مایوس شود.

وی به فعالیت‌های وکلای دستگاه قضایی هم اشاره کرد و گفت: متاسفانه برخی وکلای دستگاه قضا نسبت به عیب تراشی‌ها و اخلال در روند پرونده‌های قضایی نه تنها زمان را می‌کشند، بلکه هزینه‌های زیادی را از موکل خود می‌گیرند.

آیت‌الله مکار‌ شیرازی با بیان این‌که «رسانه ملی می‌تواند نقش ارزشمندی در فرهنگ سازی بسیاری از مشکلات پیش پا افتاده جامعه مدنی داشته باشد» تصریح کرد: رسانه ملی با تولید و پخش برنامه‌های آموزنده می‌تواند نقش بسزایی در کاهش حضور مراجعین به دادگاه‌های متعدد داشته باشد، بطوریکه اگر درست فرهنگ سازی شود مردم برای هر مشکل کوچکی به دادگاه مراجعه نمی‌کنند و سعی می‌کنند به واسطه حضور بزرگان فامیل و یا محل، مشکلات خود را مرتفع سازند.

وی به ابتکار راه اندازی شوراهای حل اختلاف در شهرها و استان‌ها اشاره کرد و افزوند: بحمدالله سال‌هاست شاهد فعالیت ارزشمند شوراهای حل اختلاف هستیم امیدواریم کماکان شاهد توسعه و حضور بیش از پیش این شوراها باشیم به شرط آن که روند رسیدگی به پرونده‌های مراجعین همانند دادگاه‌های قضایی و دادگستری‌ها نباشد.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان این‌که «ما در اسلام کتاب آداب القضاء را داریم» اظهار کرد: زیبنده است که مراجع آموزشی وابسته به دستگاه قضا این کتاب را تدریس کنند به طوریکه در این کتاب با توجه به اینکه در اسلام تشریفات منع شده است ولی می‌گوید قاضی نباید خود به بازار مراجعه کند و باید فردی را به عنوان خدمت‌گزار داشته تا وی برای خرید به بازار روانه شود.

در پایان این دیدار برخی از مدیران دانشگاه علوم قضایی سوالاتی را پیرامون بحث ربا در عملیات بانکی مطرح کردند، که آیت‌الله مکارم شیرازی پاسخ داد: نظام بانکی از غرب وارد شده است، به همین علت باید با عقود شرعی تطبیق داده شود، اما بانک‌ها در برخی اوقات نسبت به موضوع‌های شرعی توجه ندارند به همین علت نتایج برخی از اقدامات ربا می‌شود.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا