ظریف: خویشتنداری ما حدی دارد/ تمایل روسیه به خرید آب سنگین از ایران

موبنا -به دنبال تصویب سند چشم انداز اصلاحات در عربستان سعودی، بخشی از مطالب مطبوعات و رسانه های بین المللی به این موضوع اختصاص یافته است. شبکه خبری «العربیه» اظهارات محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد سعودی را بازتاب داده که از وضعیت ارتش و نیروهای نظامی کشورش انتقاد کرده و گفته: «آیا منطقی است عربستان …

موبنا -به دنبال تصویب سند چشم انداز اصلاحات در عربستان سعودی، بخشی از مطالب مطبوعات و رسانه های بین المللی به این موضوع اختصاص یافته است. شبکه خبری «العربیه» اظهارات محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد سعودی را بازتاب داده که از وضعیت ارتش و نیروهای نظامی کشورش انتقاد کرده و گفته: «آیا منطقی است عربستان در سال ۲۰۱۴ چهارمین کشور جهان و در سال ۲۰۱۵ سومین کشور از نظر هزینه های نظامی بود، اما در داخل کشور صنایع نظامی نداشته باشیم. هزینه های نظامی ما بیشتر از انگلیس و فرانسه است، آیا نباید صنایع تسلیحاتی داشته باشیم»؟ وی افزود: «ما در شیوه هزینه های نظامی با مشکل روبرو هستیم. با اینکه مدت هاست سومین یا چهارمین کشور جهان در هزینه های نظامی هستیم، ارزیابی ارتش ما در رده بیستم به بعد است. این مسNله نشان می دهد نقصی وجود دارد».

*****

در مطلبی دیگر درباره عربستان، روزنامه لبنانی «الاخبار» با اشاره به مقاله اخیر روزنامه اندیپندنت درباره ارتباط بین اعضای سفارت سعودی در واشنگتن و افرادی از آل سعود با عاملان حادثه تروریستی یازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی می نویسد، بندر بن سلطان شاهزاده سعودی، پول هایی را از طریق همسرش در اختیار مجریان این حادثه تروریستی قرار داده است. گفته شده كه اسامه بسنان، از عوامل واقعه ۱۱ سپتامبر، حدود ۷۵ هزار دلار از شاهزاده هیفاء، همسر شاهزاده بندر بن سلطان، سفیر وقت سعودی در ایالات متحده دریافت كرده است. بسنان این پول را به بهانه درمانش همسرش دریافت كرده، اما بخشی از آن را به عمر البیومی، دیگر عامل حملات مذکور تحویل داده است. بسنان به علت جعل ویزای ورود به ایالات متحده در ماه اوت سال ۲۰۰۲ بازداشت می شود، ولی دو ماه بعد آمریكا را به مقصد سعودی ترك می كند.

*****

نوشته های مشابه

اما بخشی از مطالب امروز مطبوعات و رسانه های بین المللی نیز به موضوعات مربوط به ایران اختصاص دارد. نشریه «نیویورکر» گفت و گویی با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران انجام داده که در آن، ظریف درباره اوضاع منطقه اظهار داشته: «در دو سال و نیم گذشته، زمانی که ما درگیر مذاکرات هسته ای بودیم، عربستان هر کاری می توانست برای مخدوش کردن مذاکرات انجام داد و ما خویشتنداری کردیم؛ اما حدی هم وجود دارد». وی افزود: «مسائل منطقه، اولویت اول ما به شمار می رود. ما پیشنهادهای علنی و خصوصی برای تعامل و گفت وگو مطرح کرده ایم… متأسفانه این پیشنهادها، به خصوص از طرف عربستان سعودی گوش شنوایی پیدا نکردند». ظریف درباره مهمترین مشکل برجام نیز گفته: «مهمترین مشکل این است که آمریکا پس از اینکه هشت سال با وضع جریمه های سنگین، همه را ترسانده و از ایران فراری داده، اکنون خود را کنار کشیده است».

*****

تمایل روسیه به خرید آب سنگین از ایران در پی انجام اقدامی مشابه از سوی آمریکا، موضوعی است که خبرگزاری «اسپوتنیک» به آن اشاره کرده است. بر اساس این گزارش، وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد قصد خرید ۴۰ تن آب سنگین از ایران را دارد. ایران بر اساس تعهداتش در توافق هسته‌ای با کشورهای گروه ۱+۵ ملزم به کاهش ذخائر آب سنگین خود در سطح کمتر از ۱۳۰ تن در سال‌های اولیه و کمتر از ۹۰ تن در سال‌های بعد است. پیش از این، آمریکا هم اعلام کرده بود قصد دارد در راستای کمک به ایران برای پایبندی به تعهداتش در برجام، ۳۲ تن آب سنگین ایران را خریداری کند. مقامات آمریکایی ادعا کرده بودند که ایران برای یافتن مشتری جهت فروش ذخایر آب سنگینش دچار مشکل شده و این خطر وجود دارد که ذخایر آب سنگین این کشور به بیش از سطح تعیین شده در توافق افزایش یابد.

*****

پایگاه اینترنتی «المانیتور» گفت و گویی با گری سیک، مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا انجام داده که وی در آن به موضوع آینده روابط ایران و آمریکا پرداخته است. به عقیده سیک، بعید است که رئیس جمهور بعدی آمریکا، سطح روابط کنونی با ایران را فراتر از موارد ضروری و اساسی در مسیر اجرای برجام ببرد یا دست کم بخواهد در ابتدا بر آن سرمایه گذاری سیاسی کند. وی درباره احتمال رسیدن هیلاری کلینتون به ریاست جمهوری آمریکا و تأثیر این موضوع بر روابط با ایران نیز گفته: «این را که هیلاری کلینتون از برجام فاصله گیرد، متصور نمی‌شوم، اما این را که او اشتیاقی بر ایجاد رابطه با ایران یا گسترش آن نیز داشته باشد، نیز تصور نمی‌کنم». سیک ادامه داد: «فکر می‌کنم هیلاری اهمیت مفتوح بودن باب روابط با ایران را البته به خوبی درک می‌کند. او از سوی افرادی چون وندی شرمن و جیک سولیوان که بخشی از مسیر فرعی رابطه با ایران بودند، احاطه شده است. آن‌ها روابط شخصی با ایرانی‌ها داشتند و به خوبی بر اهمیت آن واقفند».

*****

در نهایت در مطلبی درباره سوریه، نشریه «دیلی بیست» به موضوع اعزام نیروهای ویژه آمریکایی به سوریه و تأثیرات این اقدام پرداخته است. به نوشته این روزنامه، آمریکا با تصمیم اخیر خود برای اعزام ۲۵۰ نیروی ویژه به سوریه بشتر در جنگ جاری در این کشور فرو خواهد رفت. این روزنامه به نقل از یک مسئول نظامی در وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نوشت: «مأموریت این نیروها کمک به نیروهای محلی است که با داعش می جنگند و آن ها طی دو هفته آینده وارد خاک سوریه خواهند شد و آخرین نیرو هم خواهند بود». این مقام آمریکایی افزود: «یکی از مأموریت های این نیروها، جذب عناصر محلی بیشتر برای نبرد با داعش است. این نیروها نظیر جنگجویان کرد سوریه خواهند بود که مهمترین گروهی است که توانست داعش را شکست داده و اراضی وسیعی را از اشغال این گروه بازپس بگیرد».

 منبع: تابناک 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا