چگونه لپ‌تاپ مسروقه یا مفقود خود را ردیابی کنیم؟

موبنا –لپ تاپ های سبک وزن، تبلت ها و دستگاه های قابل تبدیل مانند مایکروسافت سرفیس امکان حمل آسان و بهره مندی از قدرتی مشابه با یک رایانه شخصی اندازه کامل را حتی در حال حرکت فراهم کرده اند. اما این راحتی خطر سرقت یا گم شدن دستگاه را نیز افزایش داده است. تنها یک …

موبنا لپ تاپ های سبک وزن، تبلت ها و دستگاه های قابل تبدیل مانند مایکروسافت سرفیس امکان حمل آسان و بهره مندی از قدرتی مشابه با یک رایانه شخصی اندازه کامل را حتی در حال حرکت فراهم کرده اند. اما این راحتی خطر سرقت یا گم شدن دستگاه را نیز افزایش داده است. تنها یک لحظه حواس پرتی می تواند به قیمت از دست دادن دستگاه و اطلاعات ارزشمندی که در آن ذخیره کرده اید، منجر شود.

چگونه لپ‌تاپ مسروقه یا مفقود خود را ردیابی کنیم؟

ویندوز ۱۰ ویژگی امنیتی جدیدی را ارائه کرده است که امکان ردیابی دستگاه گم شده و مشاهده موقعیت مکانی آن روی نقشه را فراهم می کند اما این ویژگی با محدودیت هایی مواجه بوده و برای رایانه های شخصی دسکتاپ در دسترس نیست. این زمانی است که نرم افزار پری (Prey) وارد میدان می شود. هنگامی که این نرم افزار را روی دستگاه خود نصب می کنید به صورت پنهانی در پس زمینه اجرا می شود تا زمانی که آن را از راه دور فعال کنید. با استفاده از این نرم افزار ردیابی می توانید یک زنگ هشدار در دستگاه خود به صدا درآورید، موقعیت مکانی آن را مشاهده کنید، پیامی را روی نمایشگر نشان دهید و یا حتی دستگاه خود را قفل کنید. در ادامه برای آشنایی با چگونگی استفاده از این نرم افزار همراه ما باشید.

۱. ثبت نام آنلاین

چگونه لپ‌تاپ مسروقه یا مفقود خود را ردیابی کنیم؟

نخست، شما باید یک حساب کاربری رایگان پری ایجاد کنید که امکان محافظت از سه دستگاه را برای کاربر فراهم می کند. روی دکمه Get Started کلیک کنید. توضیحات ارائه شده درباره شرایط و ضوابط استفاده از نرم افزار را مطالعه کنید و در صورت موافقت با آنها اطلاعات خود را وارد کرده و روی دکمه Sign Up کلیک کنید. نقشه ای خالی را مشاهده خواهید کرد و این نکته به شما گوشزد می شود که دستگاهی را برای ردیابی تعیین نکرده اید.

۲. دریافت نرم افزار

چگونه لپ‌تاپ مسروقه یا مفقود خود را ردیابی کنیم؟

روی Download Prey کلیک کرده و سیستم عامل مورد استفاده خود را انتخاب کنید (ویندوز XP یا جدیدتر) و روی Save file کلیک کنید. فایل دانلود شده را باز کنید و هنگامی که از شما پرسیده می شود به این نرم افزار اجازه اعمال تغییرات در دستگاه خود را می دهید، روی Yes کلیک کنید. روی دکمه Next کلیک کرده و اطمینان حاصل کنید با شرایط و ضوابط استفاده از نرم افزار موافقت کرده اید و روی Next کلیک کنید تا نصب نرم افزار آغاز شود. روی Finish کلیک کرده و اکنون آماده راه اندازی پری روی دستگاه خود هستید.

۳. دستگاه خود را پیدا کنید

چگونه لپ‌تاپ مسروقه یا مفقود خود را ردیابی کنیم؟

زبان مناسب را انتخاب کرده و روی Existing user کلیک کنید. آدرس ایمیل و گذرواژه ای که برای ثبت نام آنلاین استفاده کرده اید را وارد کنید. با پیغامی مواجه می شوید که اعلام می کند دستگاه شما زیر محافظت قرار دارد. به مرورگر وب خود بازگشته و صفحه ای که به شما نقشه جهان را نشان می داد رفرش کنید تا دستگاه خود را در فهرستی در سمت چپ مشاهده کنید. روی آن کلیک کرده و پری موقعیت مکانی آن را روی نقشه با دقتی قابل ملاحظه تعیین می کند.

۴. گزارش مفقود شدن

چگونه لپ‌تاپ مسروقه یا مفقود خود را ردیابی کنیم؟

هنگامی که لپ تاپ شما به سرقت رفته یا گم می شود به وب سایت پری مراجعه کرده و وارد حساب کاربری خود شوید. در اینجا ما از گوشی هوشمند اندرویدی استفاده کرده ایم. روی نام دستگاه مفقود شده کلیک کنید. سپس روی دکمه Set device to missing کلیک کنید. شما بروزرسانی از موقعیت مکانی و وضعیت دستگاه خود دریافت می کنید. گزینه Yes, my device is missing را انتخاب کنید.

۵. به صدا درآوردن زنگ هشدار

چگونه لپ‌تاپ مسروقه یا مفقود خود را ردیابی کنیم؟

اکنون دستگاه شما در حال ردیابی شدن است. با انتخاب دکمه مناسب این موضوع را برای پری مشخص کنید که دستگاه شما دزدیده شده یا گم شده است. اکنون گزینه Maps and actions را انتخاب کنید و می توانید ببینید دستگاه شما برای آخرین بار کجا دیده شده و چه مدت زمان از آن می گذرد. انتخاب گزینه Alarm موجب به صدا درآمدن زنگ هشدار قوی در دستگاه می شود که اگر دستگاه خود را در همان حوالی گم کرده باشید، گزینه ای مفید محسوب می شود. همچنین می توانید پیامی را روی دستگاه مفقود شده خود نمایش دهید.

۶. قفل کردن دستگاه

چگونه لپ‌تاپ مسروقه یا مفقود خود را ردیابی کنیم؟

شما می توانید دستگاه خود را از راه دور قفل کنید تا دسترسی به اطلاعاتتان هرچه بیشتر دشوار شود. گزینه Lock را انتخاب کنید و گذرواژه منتخب خود را وارد کنید. روی دکمه Confirm کلیک کرده و دستگاه شما تا زمانی که گذرواژه ای مشابه وارد نشود، قفل باقی می ماند.

۷. در حال حرکت باشید

چگونه لپ‌تاپ مسروقه یا مفقود خود را ردیابی کنیم؟

با استفاده از یک حساب کاربری پری می توانید تا سه دستگاه خود را ردیابی کنید. از این رو افزودن گوشی هوشمند و دستگاه های باارزش دیگر اقدامی منطقی است. اپلیکیشن هایی برای گوشی های هوشمند و تبلت های اپل و اندرویدی در دسترس هستند. تنها باید در اپ استور اپل یا گوگل پلی واژه Prey را جستجو کرده و اپلیکیشن مورد نظر را دانلود کنید و وارد آن شوید. اپلیکیشن پری برای گوشی های هوشمند می تواند تلاش هایی که برای باز کردن قفل صفحه، تغییر گذرواژه صفحه قفل و حتی پاکسازی داده ها صورت می گیرد را نیز ردیابی کند.

 منبع: عصرایران؛ نویسنده: محمد مهدی حیدرپور

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا