کمک سیا به صدام در حمله شیمیایی علیه ایران

موبنا – روزنامه انگلیسی دیلی میل نوشت: گزارش هایی در این باره مطرح شده است که آمریکا طی جنگ ایران و عراق در دهه هزار و نهصد و هشتاد، به عراق در انجام حملات شیمیایی علیه ایران کمک کرد. دولت رونالد ریگان اطلاعاتی در اختیار بغداد قرار داد که به آنها برای انجام حملات شیمیایی …

موبنا – روزنامه انگلیسی دیلی میل نوشت: گزارش هایی در این باره مطرح شده است که آمریکا طی جنگ ایران و عراق در دهه هزار و نهصد و هشتاد، به عراق در انجام حملات شیمیایی علیه ایران کمک کرد.
دولت رونالد ریگان اطلاعاتی در اختیار بغداد قرار داد که به آنها برای انجام حملات شیمیایی کمک کرد.
نشریه فارن پالسی گزارش داد مقامات آمریکایی اطلاعات نظامی را درباره محل مخفی شدن نیروهای ایرانی در سال هزار و نهصد و هشتاد و هشت در اختیار عراقی ها قرار می دادند. این در حالی است که آمریکایی ها از این موضوع اطلاع داشتند که بغداد از این اطلاعات برای انجام حملات شیمیایی استفاده خواهد کرد.
بر اساس اسناد منتشر شده، عراق در اوایل سال هزار و نهصد و هشتاد و هشت و طی چهار حمله مهم که به پایان یافتن این جنگ هشت ساله کمک کرد، از گاز خردل و سارین علیه ایران استفاده کرد.
طی این جنگ هشت ساله، حدود بیست هزار نیروی ایرانی به سبب استشمام گاز خردل و اعصاب به سبب حملات عراق کشته و صد هزار نفر نیز مجروح شدند. عراقی ها با استفاده از نقشه ها، تصاویر ماهواره ای و دیگر اطلاعاتی که آمریکا در اختیار آنها قرار می داد، این حملات را انجام می دادند.
اسناد منتشر شده از طریق آرشیو های ملی و مصاحبه ها با افسران سابق آمریکایی نشان می دهد آمریکا به استفاده از این تسلیحات شیمیایی رضایت داده بودند زیرا در تلاش برای کمک به صدام در این جنگ بودند.

این در حالی است که آمریکایی ها همواره اعلام کرده اند عراقی ها هرگز نگفته بودند که قرار است از این اطلاعات برای انجام حملات شیمیایی استفاده کنند.
اما اسناد منتشر شده از طریق آرشیو های ملی و مصاحبه ها با افسران سابق آمریکایی نشان می دهد آمریکا به استفاده از این تسلیحات شیمیایی رضایت داده بودند زیرا در تلاش برای کمک به صدام در این جنگ بودند.
ریک فرانکونا افسر بازنشسته نیروی هوایی آمریکا -که در آن زمان وابسته نظامی بود که در سال هزار و نهصد و هشتاد و هشت با بغداد همکاری می کرد- در گفتگو با نشریه فارن پالسی اعلام کرد آمریکایی ها می دانستند که صدام در حال برنامه ریزی برای چه کاری است.
او گفت:‌ «عراقی ها هرگز به ما اعلام نکردند که قصد دارند از گاز اعصاب استفاده کنند. آنها مجبور به ارائه این گونه اطلاعات به ما نبودند. ما تقریبا از این موضوع خبر داشتیم.»
اسناد دولتی منتشر شده نشان می دهد مقامات آمریکایی در جریان اطلاعات و جزییات در ارتباط با استفاده از گاز اعصاب توسط عراقی ها طی این جنگ قرار گرفته بودند. این اسناد نشان می دهد آمریکایی ها بیشتر از آن چه که در گذشته تصور می شد درباره استفاده صدام از تسلیحات شیمیایی اطلاعات داشتند.
ویلیام جی کیسی مدیر اطلاعات مرکزی سازمان سیا در جریان اطلاعاتی درباره تلاش های کارخانه های تسلیحات شیمیایی عراق برای تولید گاز خردل برای استفاده در جنگ قرار گرفته بود.
این اسناد جدید همچنین نشان می دهند که آمریکایی ها بیم آن داشتند اگر شواهدی منتشر شود که نشان می دهد دولت رونالد ریگان با استفاده صدام از تسلیحات شیمیایی موافقت کرده بود، ایرانی ها ممکن است علیه آمریکا در سراسر جهان حملات تروریستی انجام دهند.
یکی از اسناد محرمانه مربوط به سپتامبر سال هزار و نهصد و هشتاد و چهار نشان دهنده حجم برنامه تسلیحات شیمیایی عراق است. در این سند آمده است طی چند سال گذشته، عراق قابلیت های خود را در تولید تسلیحات شیمیایی به صورت قابل توجهی توسعه داد.
در یک سند آمده است: عراقی ها از تسلیحات شیمیایی در سه حمله جداگانه از ماه اوت سال ۱۹۸۳ استفاده کرده اند.

سیا تخمین می زند عراق قابلیت تولید دست کم دو تن گاز اعصاب را در روز داشت. یک سند فوق محرمانه مربوط به ژانویه سال هزار و نهصد و هشتاد و پنج نشان می دهد عراقی ها از این تسلیحات علیه ایران استفاده خواهند کرد.
در این سند آمده است: عراقی ها از تسلیحات شیمیایی در سه حمله جداگانه از ماه اوت سال هزار و نهصد و هشتاد و سه استفاده کرده اند و در مقابله با یک حمله دیگر ایرانی ها، از حجم وسیعی از این تسلیحات استفاده خواهند کرد.
بر اساس پروتکل ژنو مربوط به سال هزار و نهصد و بیست و پنج -که آمریکایی ها آن را در سال هزار و نهصد و هفتاد و پنج تصویب کردند-، کشورها از تسلیحات شیمیایی استفاده نخواهند کرد و با «هر گونه تلاش دیگر کشورها برای انجام چنین کاری» نباید موافقت کنند. سازمان سیا به درخواست ها برای اظهار نظر درباره این گزارش پاسخ نداده است.

 منبع: خبرگزاری صدا و سیما 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا