ثبت رکورد تاریخی در صادرات فولاد

موبنا -مهدی کرباسیان رییس هیات عامل ایمیدرو پس از نشست بررسی عملکرد سال گذشته و برنامه پیش‌رو در سال ۹۵ با اعضای هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و مدیران عامل شرکت ملی فولاد ایران و صندوق ضمانت صادرات، اظهارداشت: در سال ۹۴ سیاست‌های دولت بر حمایت از تولید و صادرات متمرکز بود و ایمیدرو …

موبنا -مهدی کرباسیان رییس هیات عامل ایمیدرو پس از نشست بررسی عملکرد سال گذشته و برنامه پیش‌رو در سال ۹۵ با اعضای هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و مدیران عامل شرکت ملی فولاد ایران و صندوق ضمانت صادرات، اظهارداشت: در سال ۹۴ سیاست‌های دولت بر حمایت از تولید و صادرات متمرکز بود و ایمیدرو نیز این مهم را در دستور کار خود قرار داد و در نتیجه با اصلاح تعرفه، واحدهای فولاد ساز کشور با صادرات فولاد و محصولات فولادی توانستند تا حدودی از بحران خارج شوند و به تولید خود ادامه بدهند و با صادرات، مشکل خود را رفع کنند.

وی افزود: کاهش قیمت جهانی فولاد سبب بروز بحران در این حوزه و سنگ آهن شد و کشورهای چین و روسیه با اعمال سیاست دامپینگ (صادرات به ارزش کمتر از قیمت تمام شده) فعالیت این بخش را تحت تاثیر قرار دادند.

رییس هیات عامل ایمیدرو اضافه کرد: بررسی آمارها نشان می‌دهد ارزش صادرات بخش معدن و صنایع معدنی در سال گذشته به رقم ۱۰ میلیارد دلار رسید که از این رقم، حدود ۶ تا ۷ میلیارد دلار سهم صادرات فولاد در قالب شمش، اسلب، میلگرد، مقاطع و دیگر اقلام مربوطه به همراه سنگ آهن بود.

وی گفت: دستاورد بخش معدن و صنایع معدنی در عرصه صادرات در سال گذشته، نشان داد برنامه‌ریزی دولت یازدهم با تکیه بر سیاست اقتصاد مقاومتی و توسعه صادرات دنبال می‌شود و از خام فروشی جلوگیری شده و در واقع صادرات هدفدار دنبال می‌شود و صدور مواد خام به حداقل رسیده است.

کرباسیان اظهار امیدواری کرد: فولادسازان امسال نیز برنامه صادرات خود را تداوم بخشند و رشد آن نیز مشاهده شود و در عین حال، فرآورده‌های تولیدی ایران در بازارهای صادراتی جایگاه خود را بیابند.

وی یکی از اقدام‌های دولت در سال گذشته را اصلاح تعرفه واردات عنوان کرد و افزود: این اقدام در واقع گامی در جهت حمایت از تولید داخلی محسوب می‌شود و این امر با توجه به سیاست‌های بین‌المللی صورت گرفت.

حمایت دو جانبه از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان فولاد

رییس هیات عامل ایمیدرو افزود: دولت یازدهم و مجلس شورای اسلامی برای امسال نرخ انرژی را تا حدی ثابت گذاشتند و از سوی دیگر برای امسال (۲۰۱۶ ) انتظار می‌رود در بعضی از اقلام، قیمت‌ها در بازارهای جهانی با کاهش روبه‌رو شود.

وی اضافه کرد: براساس مذاکراتی که در نشست امروز صورت گرفت، مقرر شد اعضای هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران همکاری و هماهنگی با واحدهای تولیدکننده فولاد داشته باشند که به آن‌ها آسیبی وارد نشود و قیمت‌ها برای مصرف‌کننده هیجان و افت بی‌رویه نداشته باشد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن بیان اینکه سیاست تامین نیاز بازار داخل از سوی تولیدکنندگان فولاد کشور مورد تاکید قرار گرفته، بر موضوع اولویت بخشیدن برای تهیه شمش و ورق مورد نیاز واحدهای تولیدی تاکید کرد.

وی گفت: مساله مهمی که واحدهای تولیدی کشور باید مورد توجه قرار دهند، کاهش قیمت تمام شده تولیدات است و ایمیدرو نیز به این امر توجه ویژه‌ای دارد.

راه‌اندازی ۳ طرح آهن اسفنجی تا پایان امسال

کرباسیان اظهار امیدواری کرد، امسال واحدهای آهن اسفنجی فولاد استانی سفیددشت (چهارمحال و بختیاری)، نی‌ریز (فارس) و میانه (آذربایجان شرقی) به بهره‌برداری برسد که این امر می‌تواند نقش موثری در تحقق برنامه‌های اقتصاد مقاومتی کشور داشته باشد.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا