هشدار ترکیه به اتحادیه اروپا: یا توافق لغو ویزا یا لغو توافق پناهجویان

موبنا -به گزارش خبرگزاری فرانسه، احمد داووداوغلو، نخست وزیر ترکیه در کنفرانس خبری مشترک با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، دونالد تاسک، رییس شورای اروپا و فرانس تیمرمانس، معاون کمیسیون اروپا گفت: مساله لغو ویزا برای ترکیه حیاتی است. این مقامات برای دستیابی به یک توافق شش میلیارد یورویی برای بازگشت مهاجران که به سواحل یونان …

موبنا -به گزارش خبرگزاری فرانسه، احمد داووداوغلو، نخست وزیر ترکیه در کنفرانس خبری مشترک با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، دونالد تاسک، رییس شورای اروپا و فرانس تیمرمانس، معاون کمیسیون اروپا گفت: مساله لغو ویزا برای ترکیه حیاتی است.

این مقامات برای دستیابی به یک توافق شش میلیارد یورویی برای بازگشت مهاجران که به سواحل یونان می‌رسند، به ترکیه سفر کردند.

بر اساس این توافق اگر آنکارا تعهدات خود را به جا آورد، در این صورت کمیسیون اروپا وعده داده است که ماه آینده کشورهای اتحادیه اروپا مساله لغو ویزا برای شهروندان ترکیه را تصویب کنند.

اما با این حال ناآرامی‌ها به دلیل نگرانی از مسایل امنیتی در حال افزایش است، این مساله باعث شده است که روند لغو ویزا برای ترکیه با کندی پیش رود. داووداوغلو گفت: کلیدی‌ترین مساله برای حل بحران پناهجویان همکاری نزدیک و برای ما همکاری بیشتر در راستای لغو ویزا است. این دو مساله به یکدیگر وابسته هستند.

مرکل در همین راستا اضافه کرد، وی به دنبال اجرای کامل توافق است و برای دستیابی ترکیه به نتایج مطلوب و مورد نظرش تلاش خواهد کرد.

آنکارا باید ۷۲ شرط مورد نظر را اجرا کند تا بتواند به لغو ویزا دست یابد، این باور وجود دارد که این کشور نیمی از این شرایط را اعمال کرده است.

نخست وزیر ترکیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در صورتیکه اتحادیه اروپا این مساله را به تاخیر بیندازد، واکنش ترکیه چه خواهد بود، گفت: در چنین شرایطی آنکارا نیز روند بازگشت مهاجران را متوقف خواهد کرد.

حدود ۳۲۵ پناهجو از زمان اجرای توافق در ۲۳ مارس امسال از جزایر یونان به ترکیه بازگردانده شده‌اند که بیشتر آنها افغانی و پاکستانی هستند.

این توافق به میزان قابل توجهی باعث کاهش روند سرازیر شدن پناهجویان از ترکیه به سمت اتحادیه اروپا شده است.

مرکل، تاسک و تیمرمانس ابتدا از کمپ نیزیپ ۲ در نزدیکی غازی‌آنتپ در مرز سوریه و ترکیه بازدید کردند.

مرکل اعلام کرد که در دیدارش با داووداوغلو درباره ایجاد مناطق امن در مرز ترکیه و سوریه به عنوان یکی از موضوعات اصلی در اجرای آتش بس مذاکره کرد.

وی ادامه داد، تاسیس مناطق امن در سوریه برای تضمین امنیت آوارگان مهم است. در چنین مناطقی باید آتش بس در جهت تضمین امنیت بالا در این مناطق اجرا شود.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا