اوباما: تنها از طریق مذاکره می‌توان مشکل سوریه را حل کرد/ استقرار نیرو در لیبی نداریم

موبنا -به گزارش خبرگزاری رویترز، باراک اوباما، رئیس‌جمهورآمریکا در سفر به انگلیس با دیوید کامرون، نخست وزیر این کشور دیدار و درباره مسائل مهم منطقه از جمله اوضاع لیبی و سوریه و مسئله تصمیم لندن برای خارج شدن از اتحادیه اروپا بحث و گفتگو کرد. اوباما در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با کامرون تاکید کرد: تمام …

موبنا -به گزارش خبرگزاری رویترز، باراک اوباما، رئیس‌جمهورآمریکا در سفر به انگلیس با دیوید کامرون، نخست وزیر این کشور دیدار و درباره مسائل مهم منطقه از جمله اوضاع لیبی و سوریه و مسئله تصمیم لندن برای خارج شدن از اتحادیه اروپا بحث و گفتگو کرد.

اوباما در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با کامرون تاکید کرد: تمام این مشکلات حل نمی‌شود، مگر اینکه ما بتوانیم روند سیاسی را به حرکت بیندازیم.

وی در ادامه گفت که همواره نسبت به اقدامات و نیات ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در مورد سوریه تردید داشته و معتقد است که دولت روسیه این مساله را می‌داند که مشکل سوریه از طریق نظامی حل نمی‌شود.

اوباما درباره فروپاشی آتش‌بس در سوریه نیز گفت: من به شدت نگران آتش‌بس سوریه هستم و نمی‌دانم آیا این آتش‌بس پایدار خواهد بود یا خیر.

رئیس جمهور آمریکا در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد که هیچ گونه طرحی برای استقرار نیروی زمینی در لیبی وجود ندارد.

به نوشته روزنامه رأی الیوم، رئیس‌جمهور آمریکا گفت: هیچ طرحی برای استقرار نیروی زمینی در لیبی وجود ندارد. من فکر نمی‌کنم این مسئله ضروری باشد یا اینکه مورد استقبال دولت جدید لیبی قرار بگیرد. این مسئله به معنای یک اشاره نادرست است.

وی گفت: ما تنها نیروهای لیبی را آموزش داده و کارشناسان را ارائه خواهیم کرد. ما نمی‌توانیم منتظر این بمانیم تا ببینیم که داعش آیا در آنجا مرکزی را برای فعالیت‌های خود یافته است یا خیر. ما نه تنها با دولت لیبی بلکه با بسیاری از شرکای بین‌المللی خود برای تضمین دستیابی به اطلاعاتی که به آن نیاز داریم و در برخی مواقع برای ممانعت از تلاش داعش برای ایجاد مرکز دیگری جهت حمله به اروپا یا آمریکا، همکاری می‌کنیم.

رئیس‌جمهور آمریکا در این کنفرانس همچنین به وضوح تمایل خود را به ماندن لندن در اتحادیه اروپا نشان داد.

اوباما در مقاله‌ای که روزنامه دیلی تلگراف چند ساعت پس از فرودآمدن هواپیمای وی در لندن منتشر شد، نوشته است: “اتحادیه اروپا هرگز از نفوذ انگلیس کم نمی‌کند بلکه برعکس بعد بسیار بزرگتری را به آن می‌دهد.”

اوباما در مقاله خود آورده است: “آمریکا و جهان نیاز زیادی به ادامه نفوذ شما به ویژه در داخل اروپا دارند.”

شهروندان انگلیسی که موافق خروج انگلیس از اتحادیه اروپا هستند فورا این مداخله اوباما را محکوم کردند.

شهردار لندن در واکنش به مقاله اوباما گفت: “سخنانش را بشنوید اما به حرف‌هایش عمل نکنید!”

اوباما در کنفرانس مطبوعاتی خود در لندن گفت: انگلیس اگر با قوت اروپا را رهبری کند در وضعیت بهتری خواهد بود. نتیجه همه‌پرسی برای آمریکا بسیار مهم خواهد بود.

کامرون نیز گفت: ما در کنار هم‌پیمانانمان در اروپا و جهان خواهیم ماند. هیچ طرفی بهتر از اتحادیه اروپا نمی‌تواند قدرت این ائتلاف را به نمایش بگذارد.

وی افزود: عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا ابزار قوی را برای تحقق آسایش و امنیتی که مردم‌مان به آن نیاز دارد و حمایت از ارزش‌های مشترکمان به ما می‌دهد. من معتقدم که زمان مناسبی است تا ما پایبندی‌مان را به ارزش‌ها نشان دهیم و در کنار دوستان و هم‌پیمانانمان در اروپا و جهان بمانیم.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا