“دیابت” در کمین چه افرادی است؟

موبنا -دکتر مهرعلی رحیمی به مناسبت هفته سلامت (اول تا هفتم اردیبهشت)، با اشاره به وجود انواع دیابت، گفت: در میان انواع دیابت که شامل دیابت نوع یک، نوع دو و دیابت بارداری است، دیابت نوع دو شایعترین نوع دیابت بوده، بطوریکه بیش از ۹۰ درصد موارد این بیماری را شامل می‌شود. رحیمی تصریح کرد: …

موبنا -دکتر مهرعلی رحیمی به مناسبت هفته سلامت (اول تا هفتم اردیبهشت)، با اشاره به وجود انواع دیابت، گفت: در میان انواع دیابت که شامل دیابت نوع یک، نوع دو و دیابت بارداری است، دیابت نوع دو شایعترین نوع دیابت بوده، بطوریکه بیش از ۹۰ درصد موارد این بیماری را شامل می‌شود.

رحیمی تصریح کرد: در این نوع دیابت انسولین تولید می‌شود، اما سلولهای بدن نسبت به آن مقاومت نشان می‌دهند و موجب می‌شود تا انسولین کارایی لازم را نداشته باشد.

این فوق تخصص غدد اظهار کرد: این نوع دیابت عمدتا در افراد بالای ۲۵ سال و چاق دیده می‌شود و در حال حاضر به علت شیوع چاقی در بین نوجوانان این نوع دیابت در سنین پایین نیز شیوع پیدا کرده است.

رحیمی خاطرنشان کرد: این نوع دیابت برخلاف دیابت نوع یک شروع تدریجی داشته و بیمار ممکن است سالها از بیماری خود بی‌اطلاع باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه دیابت نوع دو را چند عاملی دانست و عنوان کرد: عوامل مختلفی در بروز این نوع دیابت نقش دارند، اما بیش از همه استعداد ژنتیکی و عوامل محیطی شامل عدم تحرک بدنی، تغذیه ناصحیح، چاقی و توزیع چربی در اطراف کمر و باسن عوامل مستعد کننده ابتلا به این نوع دیابت هستند.

رحیمی تمام افراد بالای ۴۵ سال و نیز افراد کمتر از ۴۵ سالی که چاق (نمایه توده بدنی بیشتر از ۲۵) بوده و یا سابقه فامیلی مثبت بیماری در بستگان درجه یک، سابقه دیابت حاملگی، فشارخون بالا (بیشتر از ۱۴ روی ۹)، سابقه بیماری قلبی عروقی، سابقه چربی خون بالا (تری گلیسیرید خون بیشتر از ۲۵۰ میلی گرم)، سابقه بیماری‌های روانی و در خانم ها سابقه ابتلا به تخمدان پلی کیستیک یا سابقه سقط های مکرر دارند را از جمله افراد در معرض خطر این بیماری عنوان کرد.

این فوق تخصص غدد، دیابت را یک بیماری ناتوان کننده و پرهزینه عنوان کرد و افزود: متاسفانه در این بیماری بیشتر ارگانهای بدن درگیر می‌شوند و لزوم شناسایی و پیشگیری و مراقبت به منظور پیشگیری یا به تاخیر انداختن عوارض حاد ومزمن آن ثابت شده است.

رحیمی تغییر و اصلاح شیوه زندگی، شناسایی و تشخیص به موقع بیماری و افزایش آگاهی افراد نسبت به عوارض این بیماری را از مهمترین راهکارهای پیشگیری از دیابت و عوارض آن عنوان کرد.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا