درخواست توجه به فرهنگ و هنر بومی در مدارس

موبنا – اسفندیار نظری در دومین جشنواره هویت بخشی به فرهنگ بومی با شعار فرهنگ بومی میراث گذشته هویت آینده در محل نمایشگاه دایمی مازندران قائم‌شهر با اشاره به این‌که دستآورد نظام آموزش و پرورش در برنامه “سند تحول بنیادین” بسیار با اهمیت است و بر این اساس آموزه‌های قرآنی و میراث‌های با ارزش پیامبر(ص) …

موبنا – اسفندیار نظری در دومین جشنواره هویت بخشی به فرهنگ بومی با شعار فرهنگ بومی میراث گذشته هویت آینده در محل نمایشگاه دایمی مازندران قائم‌شهر با اشاره به این‌که دستآورد نظام آموزش و پرورش در برنامه “سند تحول بنیادین” بسیار با اهمیت است و بر این اساس آموزه‌های قرآنی و میراث‌های با ارزش پیامبر(ص) و اندیشمندان جهانی، چشم اندازی جدید از تعلیم و تربیت ایران را ترسیم می‌کند، اظهار کرد: از “سند تحول بنیادین” می‌توان در تعلیم و تربیت با چشم انداز جدید برای ایجاد زندگی پاک استفاده کرد.

نظری، تصریح کرد: امروزه در مدارس پرداختن به گذشتگان و نیاکان‌مان به عنوان میراث ارزشمند باید مورد توجه قرار گیرد، چرا که از وظایف میراث فرهنگی انتقال میراث گذشتگان‌مان از نسل گذشته به نسل جدید است.

وی ۱۰ تا ۲۰ درصد کتاب‌های آموزشی مدارس را نیاز به تحول در زمینه گنجاندن فرهنگ بومی و منطقه‌ای در این کتاب‌ها دانست و افزود: باید در کتاب‌های درسی بررسی فرهنگ و جغرافیای مناطق روستایی و عشایری هر استان با رعایت استانداردهای کیفیت اضافه شود.

نظری با اشاره به تقویت و انسجام اجتماعی و احیای هویت ایرانی و اسلامی در بین دانش‌آموزان و مربیان، گفت: طراحی و ارائه الگوهای لباس و پوشش‌های مناسب زیبا و آراسته باید در دستور کار قرار گیرد، زیرا امروز نیاز جامعه، نشاط مردم است که امیدواریم بتوانیم در راستای این جشنواره‌ها نشاط را در بین دانش آموزان و خانواده‌ها فراهم کنیم.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش استان مازندران، تصریح کرد: اقدامات مهمی که در بخش آموزش متوسطه اول انجام شد هویت بخشیدن به طرح بومی، محلی و ملی و هم‌چنین کارآفرینی بود.

این مسئول در مورد اهداف طرح هویت بخشی فرهنگ بومی و محلی، گفت: حفظ و پاسداشت دستآوردهای فرهنگی نیاکان به منظور تقویت فرهنگ ملی کشور باید مورد توجه قرار گیرد و هم‌چنین دانش آموزان به چنان مرحله‌ای برسند که بتوانند به دنبال هویت گذشتگان خود بروند.

نظری افزود: برای حفظ دستآوردهای فرهنگی گذشته و انتقال به نسل آینده، شور و نشاط در میان دانش‌آموزان ایجاد کنیم و فرآیند آموزش را کیفیت دهیم.

وی سه واژه را در حال حاضر در آموزش و پرورش سبب زجر دانش‌آموزان دانست و تصریح کرد: به دانش‌آموز می‌گوییم بخواند، حفظ کند و امتحان بدهد اما تقویت حفظ تعامل و همکاری در اجرای کار گروهی و مشارکت‌جویی و خودباوری را تاکنون در مدارس اجرا نکردیم.

نظری گام برداشتن برای رسیدن به آرمان‌های سند چشم انداز را بررسی ادبیات شفاهی، قصه و قصه گویی بیان کرد و یادآور شد: روح ملی هر کشور باید در قصه‌های عامیانه، ترانه‌ها و سرودهای ملی مهیا شود، بنابراین فرهنگ، تاریخ، هنر و ادبیات سرزمین آبا و اجدادی خود را بشناسیم و سپس به دیگران نیز بشناسانیم.

وی گفت: امیدواریم بتوانیم در راستای تحقق آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی و آموزش و پرورشی که قرار است در افق ۱۴۰۴ در منطقه و جهان خوش بدرخشد بر اساس تعلیم و تربیت درست و تفکر خلاق باشد.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا