بعیدی‌نژاد: اظهارات سیف در آمریکا تداوم هدف تاکید شده در برجام است

موبنا – یک عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان گفت: پیام صریح رییس کل بانک مرکزی در آمریکا تاکید بر باز شدن مسیر تعامل آزاد ایران با نظام مالی بین‌المللی و تضمین دسترسی ایران به این نظام مالی به عنوان یکی از مهمترین اصول برجام است. حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه …

موبنا – یک عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان گفت: پیام صریح رییس کل بانک مرکزی در آمریکا تاکید بر باز شدن مسیر تعامل آزاد ایران با نظام مالی بین‌المللی و تضمین دسترسی ایران به این نظام مالی به عنوان یکی از مهمترین اصول برجام است.

حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه در یادداشتی در کانال تلگرامی خود نوشت: اگر خواسته باشیم که یک جمله از صحبت‌های آقای دکتر سیف در آمریکا را از چارچوب اصلی بحث آن خارج کنیم و بعد حول و حوش آن یک کار تبلیغاتی علیه کلیت برجام و نفی دستاوردهای آن انجام دهیم، خب این بحث دیگری‌ است. اما برای درک کامل یک کلام، باید علاوه بر منطوق، به مفهوم ( به معنای دقیق زبان‌شناختی آن) و چارچوب آن کلام هم دقت کافی نمود. واقعا هر کسی تمامی مطالب بیش از یک ساعت گفتگو و پاسخ به سوالات در شورای روابط خارجی و بعد هم مصاحبه آقای دکتر سیف با یکی از شبکه ها در آمریکا را دنبال کند مطالب ایشان را خیلی روشن و واضح درک خواهد کرد.

مطالب ایشان همه ناظر بر نیاز به تضمین دسترسی ایران به نظام تجارت بین المللی، ضرورت امکان دسترسی ایران به دلار در تبادلات بین المللی و ضرورت اعطای تضمین های کافی آمریکا به بانکهای بزرگ اروپایی برای کار با ایران بوده اند که به خوبی توسط ایشان به عنوان عالیترین مقام بانکی کشور مطرح شده اند.

اینکه تلاش شود مطلب محوری ایشان که دستاوردهای برجام در این حوزه های دسترسی ایران به دلار و تضمین کار بانکهای بزرگ اروپایی با ایران خیلی کم بوده است، به کلیت برجام تسری یابد قطعا نادرست است و با صحبتهای ایشان اصلا همخوانی ندارد.

تاکید ایشان این بوده است که عواید ایران در این حوزه ها از اجرای برجام بسیار ناچیز بوده است زیرا که بانکهای بزرگ اروپایی از تبدیل درآمدهای آزاد شده ایران به دلار وحتی یورو استنکاف می ورزند. تبدیل این ذخایر ارزی از مثلا ین ژاپن و یا درهم امارات و یا ریال عمان به یورو و دلار نیاز به تایید نظام بانکی آمریکا دارد که این کار هنوز انجام نمی‌گیرد. این به منزله آن نیست که ذخایر مسدود شده ما در خارج آزاد نشده و در اختیار بانک مرکزی نباشند، چرا که این منابع که در کشورهای وارد کننده نفت ایران و به طور عمده در ژاپن، چین، کره جنوبی و هند می‌باشند از روز اول اجرای برجام همگی آزاد و در اختیار بانک مرکزی ایران قرار گرفته اند، بلکه منظورآن است که این ذخایر و دیگر منابع مالی کشورمان باید بتوانند به دلار یا دیگر ارزهای موردنظر ایران تبدیل و به راحتی با مشارکت بانکهای بزرگ اروپایی و نه الزاما نظام مالی آمریکا در تبادلات ما با نظام مالی بین المللی به چرخش مالی در آیند. این چرخش مالی در حال حاضر به علت عدم همکاری آمریکا دچار مشکل است.

متاسفانه طرح این موضوعات مهم که به صریح‌ترین بیان لازم توسط آقای دکتر سیف در گفت‌وگوهایشان با مقامات و موسسات آمریکایی تشریح گردید با تلاش خیلی شتابزده برخی رسانه ها در داخل کشور به نفی دستاوردهای برجام قلب واقعیت گردید.

دستاوردهای حاصله کشور از اجرای تفاهم ژنو و برجام در حوزه های مختلف همچون فراهم شدن فضای رونق فعالیتهای اقتصادی و فضای کسب و کار نسبت به فضای محدودیت و تحریم در گذشته، آزاد شدن ذخایر مسدود شده کشور، لغو تحریمهای صادرات نفت که به افزایش سریع صادرات نفت و گاز کشور وانعقاد قراردادهای جدید در این حوزه انجامیده است، فعالیت دوباره صنعت خودرو به عنوان یک صنعت مادر، افزایش قابل توجه صادرات پتروشیمی و دیگر صنایع کشور، احیای ناوگان هوایی و هواپیمایی و ازسرگیری ارتباطات بانکی کشور با بانکهای متعدد در سطح جهان، راه اندازی سوئیفت و دهها مورد دیگر که کشورمان برای ایجاد پویایی در بخش صنعت و اقتصاد نیاز مبرمی به آنها دارد، چیزهایی نیستند که چندان نیازی به یادآوری داشته باشند و آقای دکتر سیف همواره در صحبتها و مصاحبه های قبلی خود مکرر به آنها اشاره نموده اند و تلاش برای نفی آنها از سوی ایشان بسیار بیهوده می نماید.

ثانیا آقای دکتر سیف برای اولین بار نیست که دیدگاههای خود در خصوص اجرای برجام را مطرح می کنند. ایشان نه ناظری بی‌طرف بلکه حداقل از همان زمان مذاکرات تفاهم ژنو که به عنوان تیم مذاکرات هسته ای خدمت ایشان می‌رسیدیم خود از مجریان و دست اندرکاران ارشد کشور در تدوین و اجرای سیاستهای بانکی کشور هم در مرحله مذاکرات ژنو و سپس اجرای تفاهم ژنو و بعد هم در دوره مذاکرات و اجرای برجام بوده اند.

ایشان به عنوان ریاست عالیترین نهاد برنامه ریزی ارزی کشور در طول زمان دولت جدید همواره با نگاهی عمیق و برنامه محور لغو تحریمهای بانکی و مالی از جمله لغو تحریم بانک مرکزی و آزاد سازی ذخایر ارزی کشور بر اساس تفاهم ژنو و برجام را مهمترین دستاورد مذاکرات هسته ای کشورمان می‌دانستند که بانک مرکزی را قادر خواهد نمود که با تثبیت نرخ ارز در سطح ملی، به تک نرخی شدن ارز در سال جدید به عنوان یک عامل مهم در ایجاد ثبات در بازار پولی کشور و متعاقب آن تثبیت شرایط اقتصادی کشور مبادرت نماید. در واقع هیچ‌کس همچون ایشان دستاوردهای برجام را برای کشورمان عینی تر نمی‌دیدند و حمایتهای ایشان در مسیر مذاکرات و به ویژه در دوره بعد از اجرای برجام برای بهره گیری از توان کشور در استفاده از فرصتهای ایجاد شده برای نظام بانکی و مالی کشور همواره کلیدی بوده است. پیام صریح ایشان در آمریکا چه در ملاقاتهای خصوصی و چه در صحبتهای عمومی تاکید بر باز شدن مسیر تعامل آزاد ایران با نظام مالی بین المللی و تضمین دسترسی ایران به این نظام مالی به عنوان یکی از مهمترین اصول برجام است. اظهارات ایشان تداوم همان هدفی است که در برجام تاکید شده است و همه مقامات عالی کشور به دنبال اجرای سریع آن هستند. تاکیدات روز گذشته آقای دکتر ظریف بر این موضوع در اظهارات و مصاحبه مطبوعاتی ایشان با خانم موگرینی و سپس اشارات به همین موضوع در صحبتهای شخص خانم موگرینی همه نشان می‌دهند که ضرورت حل شدن این مشکل به عنوان یک مانع در مراودات اقتصادی ایران به ویژه با کشورهای اروپا و آسیا یک اولویت مهم برای ایران در جهت اجرای کامل برجام می‌باشد که در عالیترین سطح در دستور کار مذاکرات کشورمان با اروپا و آمریکا قرار دارد.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا