مزاحم تلفنی برای سیمکارت صفر!

موبنا – از آن جهت که نامبرینگ جزو منابع محدود و ملی به حساب می‌آید، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به عنوان نهاد تصمیم‌گیر و ناظر در عرصه ارتباطات مجوز سلب امتیاز سیمکارت‌هایی که تا ۹۰ روز استفاده نشوند را به اپراتورهای موبایل داده است. به گزارش سایت خبری شهدای ایران، در واقع این کمیسیون با …

موبنا – از آن جهت که نامبرینگ جزو منابع محدود و ملی به حساب می‌آید، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به عنوان نهاد تصمیم‌گیر و ناظر در عرصه ارتباطات مجوز سلب امتیاز سیمکارت‌هایی که تا ۹۰ روز استفاده نشوند را به اپراتورهای موبایل داده است.
به گزارش سایت خبری شهدای ایران، در واقع این کمیسیون با چنین تصمیمی به دنبال حفظ منابع محدود اپراتورها و به نوعی جلوگیری از هدر رفت سرمایه‌های ملی بوده است. علی‌رغم اینکه اغلب اپراتورها به این بازه زمانی ۹۰ روزه اکتفا نمی‌کنند و معمولا با مشترکانشان مدارا می‌کنند تا شاید به این واسطه فعال شوند و مجددا به شبکه باز گردند اما در برخی موارد نیز اپراتور ترجیح می‌دهد به جای انتظار، خط غیرفعال را مسدود، سلب امتیاز و مجددا واگذار کند. اخیرا سلب امتیاز و واگذاری مجدد سیمکارت‌های غیرفعال باعث شده تا عده‌ای از خریداران سیمکارت‌های صفر، نسبت به داشتن مزاحم تلفنی ابراز گلایه کنند. آنها معتقدند زمانی که سیمکارت‌شان را خریداری کرده‌اند به آنها گفته نشده که این خط قبلا فروخته شده اما چون غیرفعال بوده، مجددا به چرخه فروش بازگشته است. همین موضوع منجر به مزاحمت‌های تلفنی برای آنها شده است. عدم رسیدگی به این رویه از سوی اپراتورها می‌تواند به معضلی تبدیل شود که نرخ بازگشت خطوط آنها یا سیمکارت‌های غیرفعال را برای مدت‌ها افزایش دهد؛ از این رو موضوع را در قالب پرسش‌هایی از اپراتورهای اصلی کشور (همراه اول و ایرانسل) پیگیری کردیم.
پاسخ همراه اول
همراه اول درباره میزان انتظار این اپراتور برای سلب امتیاز خطوط غیرفعال گفت: ما از زمان ارائه سیمکارت اعتباری در کشور، این نوع سیمکارت‌ها را داشتیم اما در تمامی این سال‌ها هیچ اقدامی برای سیمکارت‌های غیرفعال نظیر سلب امتیاز نکردیم و این کار را از سال گذشته در راستای مصوبات رگولاتوری آغاز کردیم. این اپراتور با بیان اینکه نحوه رفتار با مشترکان بدهکار خطوط دائمی طبق مصوبه ۲۰۷ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است لذا طبق مندرجات آن، نحوه رفتار با مشترکان بدهکار مشخص است و بعد از چند مرحله یکطرفه، دو طرفه کردن خطوط سرانجام سمت تخلیه می‌رویم، گفت: تازه بعد از این مرحله یک سال زمان می‌دهیم تا اگر مالک خط تقاضای وصل مجدد داد، این کار را برای او انجام دهیم. تا حال حاضر هیچ سیمکارت دائمی سلب امتیاز شده‌ای را مجددا واگذار نکرده‌ایم. اپراتور اول ارتباطی درباره اینکه آیا در زمان فروش این قبیل خطوط به مشترکان اطلاع می‌دهید که قبلا هم واگذار شده و غیرفعال بوده است، گفت: اگر متقاضیان به صورت آنلاین از درگاه همراه اول اقدام به خرید کنند قطعاً سیمکارت صفر به آنها می‌دهیم، زیرا سیمکارت‌های اعتباری سلب امتیاز شده را در اختیار دفاتر خدمات مشتریان می‌گذاریم. البته به منزله این نیست که کلیه سیمکارت‌های دفاتر که به فروش می‌رسد سلب امتیاز شده است بلکه می‌تواند جزو سلب امتیاز شده‌ها باشد. به گفته این شرکت، واگذاری خطوط اعتباری آن براساس رِنج‌های مختلف و در بازه‌های زمانی مشخصی صورت گرفته که اغلب می‌دانند ۰۹۱۹ قدمت بیشتری نسبت به ۰۹۱۰ و ۰۹۹۰ دارد و با توجه به اینکه ۰۹۱۰ یکی دو سال می‌شود واگذار شده سلب امتیازی در این رنج نیست و بیشتر سلب امتیاز شده‌ها مربوط به رنج ۰۹۱۹ می‌شود. قیمت سیمکارت‌های فروشی سلب امتیاز شده هیچ تفاوتی با سایر سیمکارت‌ها ندارد.
پاسخ ایرانسل
ایرانسل درباره میانگین مدت زمانی که برای فروش مجدد سیمکارت‌های بلااستفاده صرف می‌کند، گفت: در کمترین حالت شش ماه بعد از آخرین فعالیت انجام شده با سیمکارت، فرآیند بازیافت را آغاز می‌کنیم. فرآیند بازیافت نیز زمان قابل توجهی بر شش ماه یاد شده می‌افزاید. زمان در نظر گرفته شده برای آغاز مراحل بازیافت، پس از آخرین فعالیت سیمکارت و حضور سیمکارت در بازار فروش علاوه بر زمانی که سیمکارت به صورت خاموش و بلااستفاده در اختیار مشترک بوده است، چندین ماه طول می‌کشد. اپراتور دوم ارتباطی درباره اینکه آیا قبل از فروش سیمکارت‌های بازیافتی به مشترکان اطلاع‌رسانی لازم در این باره صورت می‌گیرد تا با علم بر استفاده پیشین از یک شماره خاص، تصمیم به خریداری سیمکارت کنند، گفت: با توجه به توضیحات داده شده شماره بلا استفاده‌ای که در اختیار مشترک بوده است پس از طی مراحل طولانی و زمان‌بَر سلب شده، بازیافت می‌شود و به چرخه فروش وارد می‌شود تا به فرد جدیدی واگذار شود. از این رو با توجه به مراحلی که در جریان سلب مالکیت قبلی و ارائه به چرخه فروش طی می‌شود، نمی‌توان تفاوتی بین سیمکارت‌های بازیافتی و سیمکارت‌های جدید ایرانسل قائل شد. این اپراتور همچنین در پاسخ به این سوال که آیا شرایط خاص و ویژه‌ای برای فروش سیمکارت‌های بازیافتی همچون قیمت پایین‌تر در نظر گرفته‌اید، نیز گفت: پس از گذر از مراحل توضیح داده شده، شماره‌ای که قابل ارائه به بازار است با دیگر سیمکارت‌های ایرانسل از هیچ نظر تفاوتی ندارد. تفاوتی بین سیمکارت‌های ایرانسل نیست و قیمت نهایی ارائه به مشترکان و متقاضیان آن نیز یکسان است.

 منبع: روزنامه ابتکار

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا