این سیمکارت های لوکس

موبنا – شاید برای اولین بار تجربه یک تکنولوژی جدید که برقراری ارتباط سیار را برای افراد مقدور می کرد به اندازه کشیدن یک چک ۵ میلیون ریالی در آن زمان می‌ارزید اما حالا خرید یک سیمکارت با قیمت های کلان با وجود انواع و اقسام سیمکارت‌های اعتباری و دائمی کمی دور از ذهن به …

موبنا – شاید برای اولین بار تجربه یک تکنولوژی جدید که برقراری ارتباط سیار را برای افراد مقدور می کرد به اندازه کشیدن یک چک ۵ میلیون ریالی در آن زمان می‌ارزید اما حالا خرید یک سیمکارت با قیمت های کلان با وجود انواع و اقسام سیمکارت‌های اعتباری و دائمی کمی دور از ذهن به نظر می رسد.
از کالای لوکس تا نیاز روزمره
با نگاهی به تاریخچه ورود سیمکارت یا به نوعی تلفن همراه در ایران می توانیم بگوییم که سرنوشت خرید و فروش سیمکارت در ایران فراز و فرودهای بسیاری داشته، گاهی در اوج و گاهی در پایین ترین نقطه ذلت. نخستین مرحله از راه اندازی فناوری تلفن همراه در سال ۷۳ با ظرفیت سازی برای ۹۲۰۰ شماره در شهر تهران آغاز شد . در ۱۹ مرداد ماه همان سال با واگذاری ۴ سیمکارت به نهاد ریاست جمهوری ، برای اولین بار عرضه رسمی سیمکارت در ایران آغاز شد و برای نخستین بار اولین آگهی‌ها در روزنامه‌های سیاه و سفید اطلاعات و کیهان برای معرفی تلفن همراه با عنوان «شبکه تلفن متحرک به دو صورت قابل نصب در خودرو یا به صورت دستی در اختیار متقاضی قرار داده می‌شود تا در حال تردد، توقف در منزل یا محل کار مورد استفاده قرار گیرد» نقش بست. در‌این آگهی آمده بود که ۵ هزار شماره ثبت نام به عمل خواهد آمد و یک‌ماه بعد از ثبت نام واگذاری‌ها صورت می‌گیرد. این شبکه در آن زمان تنها محدوده تهران بزرگ را از شرق به سرخه حصار، از غرب به ابتدای عوارضی جاده کرج، از جنوب به بهشت زهرا و از شمال به ارتفاعات شمال تهران محدود می‌کرد و تنها از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب قابل دسترس بود. در آن زمان متقاضیان سیم‌کارت باید یک چک بانکی به مبلغ ۵ میلیون ریال بابت هزینه اشتراک، هزینه نصب و بهای گوشی پرداخت می‌کردند. بعد از آن اما خرید سیمکارت در ایران به همین شکل باقی نماند. سیمکارت در ایران به نوعی به بازاری برای دلال‌ها بدل شد و این ماجرا به میان مردم هم کشیده شد، تا آنجایی که یک خانوار برای خرید سیمکارت بیشتر تمام اعضا را پشت صف خرید سیمکارت به خط می کرد.
مزایده‌های آنلاین برای خرید سیمکارت
هرچند پس از گذشت ۲۲ سال به نظر می‌رسد خرید سیمکارت دائمی با آمدن سیمکارت‌های اعتباری از رونق افتاده باشد اما همچنان خرید و فروش سیمکارت‌های دائمی در ایران ادامه دارد تا آنجایی که حتی برخی سایت‌ها برای فروش آن حراجی‌های آنلاین می‌گذارند. این حراجی‌ها در واقع مزایده‌هایی در فضای مجازی هستند که سیمکارت‌ها را به افرادی می‌فروشند که بالاترین پیشنهاد را برای خرید داده باشند. عموما از زمان آغاز حراج تا پایان آن سه روز است. قیمت‌ها عموما براساس قیمت پایه به مزایده گذاشته می شود. بالاترین قیمت برای خرید یک سیمکارت با شماره‌ای تقریبا رند در این حراجی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان پیشنهاد شده است.
قیمت گذاری بر چه اساسی است؟
قیمت‌گذاری سیمکارت روش‌ها و نام‌های جالبی دارد. قیمت‌ گذاری عموما براساس رند بودن صورت می‌گیرد. بر همین اساس سیمکارت‌ها به صورت ۳۸ الگو قیمت گذاری می شود که شامل: رند آیینه‌ای، رند پله‌ای از اول، رند پله‌ای از آخر، رند ۳ پله ای، رند ترازویی، رند تاریخ تولدی، رند ترتیبی از اول، رند ترتیبی از آخر، رند تکرار پیش شماره، رند تکرار ۲ رقم یکی، رند جفت از اول، رند جفت از آخر، رند ۳ جفت از اول، رند ۳ جفت از آخر، رند حروفی، رند ده دهی از اول، رند ده دهی از آخر، رند صد صدی، رند کد پایین، رند گفتاری، رند میلیونی، رند متشکل از دو رقم، رند هزاری از اول، رند هزاریاز آخر، رند ده هزاری از اول، رند ده هزاری از آخر، رند ۳ رقم یکی از اول، رند ۴ رقم یکی از اول، رند ۵ رقم یکی از اول، رند ۶ رقم یکی از اول، رند ۳ رقم یکی از وسط، رند ۴ رقم یکی از وسط، رند ۵ رقم یکی از وسط، رند ۳ رقم یکی از آخر، رند ۴ رقم یکی از آخر، رند ۵ رقم یکی از آخر، رند ۶ رقم یکی از آخر، رند ۷ رقم یکی است.
ضوابط و شرایط جالب حراجی سیمکارت ها
در قوانین ثبت نام برای شرکت در این مزایده‌ها آمده است که شرکت کنندگان موظفند معادل ۳۰ درصد مبلغ پایه را بابت یک شماره تلفن بعنوان تضمین شرکت در حراج یا همان ودیعه شرکت پرداخت کنند. بر فرض مثال هر فرد برای شرکت در حراج یک سیمکارت با قیمت پایه ۱۱ میلیون تومان باید حدود ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به حساب شرکت واریز کند. البته این پول در صورت شرکت در حراجی و عدم موفقیت در خرید به حساب شرکت کننده باز گردانده می شود. شرکت کنندگان موظفند حداقل قیمت پیشنهادی را با رعایت نرخ افزایش ، پیشنهاد دهند. یعنی نرخ افزایش در هر پیشنهاد نمی تواند بیش از ۳۰درصد و کمتر از ۵درصد قیمت پایه باشد. با این تفاسیر در پایین ترین حالت برای شرکت در مزایده یک سیمکارت با قیمت پایه ۱۱ میلیون تومان باید پیشنهاد شما ۵۵۰ هزار تومان از قیمت پایه بیشتر باشد. همچنین شرکت کنندگان در این مناقضه تنها ‌می توانند در بالاترین حالت ممکن ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان اضافه بر قیمت پایه سیمکارت ۱۱ میلیون تومانی پیشنهاد کنند. دربخشی دیگر از قوانین این سایت‌ها آمده است که ‌در صورتی که برنده نهایی از واریز کل بهای مورد حراج خودداری و یا از شرایط معامله عدول کند، ودیعه او به نفع موسسه رفاهی ضبط و به برنده دوم ابلاغ می شود تا نسبت به پرداخت اقدام کند. در واقع در صورت عدم تمایل برنده اول مبلغ ۳۰ درصد از قیمت پایه سیمکارت که فرد برای شرکت در مزایده به حساب سایت ریخته است پس باز نخواهد گرفت.
خرید فله ای سیمکارت، سود در جیب فروشنده
براساس آماری که محمود واعظی، وزیر ارتباطات ارائه کرده است، بیش از ۱۰۰ میلیون سیمکارت در دست ۸۰ میلیون ایرانی وجود دارد. براساس آخرین آمار همچنین تعداد گوشی های هوشمند در ایران به بیش از ۴۰ میلیون رسیده است. در طول سال‌های اخیر همزمان با استقبال و تمایل مردم به خرید سیمکارت، آمدن سیمکارت‌های اعتباری سبب کاهش فروش سیمکارت‌های دائمی در شرکت‌ها شد و بخش عظیمی از سیمکارت‌های دائمی روی دست شرکت‌ها ماند. با این حال همراه اول با عنوان رسمی شرکت ارتباطات سیار در ایران برای افزایش فروش خود دست به اجرای طرح‌هایی برای فروش سیمکارت های خود زد. طرح ۲۰ یکی از این طرح‌ها بود که براساس آن افراد می‎توانند سیمکارت دائمی با قیمت حدود ۱۷۰هزار تومان را از دفاتر خدمات ارتباطی و یا فروشگاه های همراه اول خریداری کنند و از امکان پرداخت دو مرحله ای قیمت سیمکارت برخوردار شوند. در طرح پرداخت دو مرحله ای، علاقمندان می توانند با پرداخت ۲۰ هزار تومان در زمان خرید صاحب سیمکارت دائمی شوند. این افراد تا پایان سال فرصت دارند تا سیمکارت دائمی خریداری شده را فعال کنند. هنگام فعال سازی نیز مابه التفاوت یعنی مبلغ حدود ۱۵۰هزار تومان را باید پرداخت کنند. در اصل صاحبان سایت های مزایده ای با شرکت در این طرح می‌توانند صاحب سیمکارت‌هایی با قیمت مجموع ۱۸۰ هزار تومان باشند و با گذاشتن این سیمکارت‌ها در مزایده می توانند سود کلانی را به جیب بزنند.

 منبع: روزنامه ابتکار | نویسنده: زهرا داستانی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا