موگرینی: اشخاص در آمریکا نمی‌توانند برجام را نفی کنند

موبنا – موگرینی گفت: ایران به تعهداتش در برجام به‌ خوبی عمل کرده است و آنهایی که در پی شکست برجام هستند؛ بدانند که شکست برجام شکست همه است و همه کشورها از این رهگذر متضرر می‌شوند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: در سفر به تهران با مقامات ایرانی در خصوص موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای …

موبنا – موگرینی گفت: ایران به تعهداتش در برجام به‌ خوبی عمل کرده است و آنهایی که در پی شکست برجام هستند؛ بدانند که شکست برجام شکست همه است و همه کشورها از این رهگذر متضرر می‌شوند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: در سفر به تهران با مقامات ایرانی در خصوص موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مذاکرات مفید و سازنده‌ای انجام دادیم و قرار شد دو طرف در زمینه آموزش، انرژی، حمل و نقل، اقتصاد و موضوعات بشردوستانه همکاری های نزدیکی انجام دهند.

وی افزود: در سفر به تهران هفت کمیسیونر همراه من بودند و این بزرگ‌ترین هیئتی بود که مرا در یک سفر خارجی همراهی می کردند که امیدوارم فصل جدیدی از همکاری های دوجانبه را آغاز کنیم.

موگرینی در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما در پاسخ به این سوال که چرا غربی‌ها در عمل به تعهداتشان تعلل می‌کنند، گفت: اجازه بدهید من این موضوع را واضح و روشن بیان کنم که حضور بخش‌های بانکی و اقتصادی اروپا در ایران همانقدر که به نفع ایران است، منافع اروپا را نیز دربرمی‌گیرد و دلیلی ندارد که اروپا در این زمینه کارشکنی کند.

وی افزود: همه تلاش خود را می کنیم و برنامه های تشویقی هم برای حمایت از سرمایه گذاران اروپایی و شرکت‌هایی که قصد همکاری با ایران را داشته باشند ارائه کرده ایم و تاکنون نیز چندین شرکت و بانک اروپایی قراردادهایی با ایران امضا کرده اند که امیدواریم طرف ایرانی نیز زمینه حضور آنها را در ایران تقویت کند.

موگرینی در مورد حضور بانک‌های خارجی و همکاری آنها با ایران از طریق سوئیفت اظهار داشت: ما دستورالعمل جدیدی برای همکاری بانک های اروپایی با ایران تهیه کرده ایم و هیچ مانعی برای همکاری آنها با ایران وجود ندارد.

وی افزود: برخی از بانک ها تمایل نشان داده اند که به ایران بیایند و من مطمئن هستم که با فاصله زمانی کوتاهی، اکثر بانک های مهم اروپایی کار با ایران را از سر خواهند گرفت.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر نگرانی بانک‌های اروپایی از تهدیدات امریکا گفت: مذاکراتی را در سطوح بالا با مقامات امریکایی انجام داده‌ایم و همچنان در حال مذاکره هستیم و برخی از مشکلات را هم حل کرده‌ایم، چون ما باید از منافع بانک‌ها و سرمایه گذاران اروپایی دفاع کنیم تا آنها بتوانند بدون دغدغه کار خود را در ایران آغاز کنند.

وی افزود: کمیسیونرهای همراه من در سفر به تهران اقدامات عملی را آغاز و اعلام کرده‌اند که از سرمایه‌گذاران اروپایی برای سرمایه‌گذاری در ایران حمایت‌های مالی خواهند کرد.

موگرینی، رئیس هماهنگی گروه پنج بعلاوه یک در مذاکرات هسته‌ای با ایران، در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی وی از اظهارات برخی نمایندگان کنگره امریکا و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری این کشور در رد برجام و توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ گفت: اعتقاد دارم که توافق برجام نه‌تنها برای طرف‌های مذاکره‌کننده، بلکه برای جهان یک دستاورد خوبی بود و چندجانبه‌گرایی و قدرت دیپلماسی را در حل مشکلات مهم جهانی به نمایش گذاشت.

وی افزود: از ابتدا می دانستیم که این توافقنامه دشمنانی دارد که ممکن است در همه جای دنیا از جمله آمریکا باشند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: من نگران برخی تلاش‌های سیاسی در رد برجام نیستم و مطمئنم برجام با قدرت مسیر خود را طی خواهد کرد و من به عنوان هماهنگ‌کننده مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵، وظیفه شخصی و قانونی خود می دانم که از دستاوردهای این توافق با قدرت دفاع و بر نحوه اجرای دقیق آن نظارت کنم.

موگرینی اضافه کرد: کمیسیون مشترکی بر چگونگی اجرای توافق جامع ایران و ۱+۵ نظارت دارد و تاکنون دو بار تشکیل جلسه داده است و هفته آینده نیز نشست دیگری برگزار خواهد کرد تا اجرای تعهدات دو طرف را ارزیابی کند.

وی درباره سخنرانی‌های تبلیغاتی برخی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری امریکا در مورد نفی برجام تاکید کرد: تعهدات برجام در سطح دولت‌ها ازجمله دولت امریکا انجام شده است و اشخاص نمی‌توانند آن را نفی کنند.

وی افزود: مطمئن هستم که این توافقنامه با قدرت مسیر خود را طی خواهد کرد و بر این تاکید می‌کنم که شکست برجام شکست برای همه خواهد بود و همه متضرر خواهند شد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه این گفت‌وگو درباره ضرورت مبارزه با داعش و گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه اظهار داشت: ایران و اتحادیه اروپا در منطقه منافع مشترک زیادی دارند که ایجاد ثبات و امنیت در سوریه و عراق و همچنین مبارزه با تروریسم در منطقه از آن جمله است.

وی افزود: ما در تهران در این زمینه با مقامات ایرانی گفت‌وگوهای مفصلی انجام دادیم و به نتایج خوبی رسیدیم.

موگرینی با اشاره به نقش مثبت ایران در تحولات سوریه و عراق گفت: اتحادیه اروپا از حضور ایران در گروه مذاکرات بین المللی صلح سوریه حمایت می کند و تلاش ما نیز بر این است که مشکلات سوریه از طریق یک فرایند سیاسی و با مشارکت همه گروه‌های سیاسی حل شود.

وی افزود: ما روند سیاسی در سوریه را با این نگاه که این کشور باید همچنان یکپارچه و متحد باقی بماند پی می‌گیریم و این نگاه می تواند به شکست تروریسم در این کشور منجر شود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه این گفتگو اظهار داشت: در اروپا درخصوص چگونگی قطع منابع مالی و نیروی انسانی داعش و النصره کار می کنیم و موفقیت ما در این زمینه نیاز به همکاری همه کشورها در زمینه فرهنگی، اجتماعی، نظامی و مالی دارد.

وی افزود: اکنون منطقه و جهان در مقابل تروریسم و افراطی‌گری در شرایطی قرار گرفته‌اند که همه کشورها باید دور از اختلافات، دور هم جمع شوند و راه چاره‌ای برای آن بیابند.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا