نظارت‌ بر «خون» افزایش یافت

موبنا – دکتر علی‌اکبر پورفتح‌الله، از افزوده شدن خون کامل و فرآورده‌های خونی کشور به فهرست دارویی رسمی کشور خبر داد و گفت: بر این اساس تولیدات سازمان انتقال خون نیز به فهرست دارویی کشور اضافه شدند. وی افزود: مفهوم چنین اقدامی این است که محصولات تولیدی در سازمان انتقال خون، ‌استانداردهای مربوط به سازمان …

موبنا – دکتر علی‌اکبر پورفتح‌الله، از افزوده شدن خون کامل و فرآورده‌های خونی کشور به فهرست دارویی رسمی کشور خبر داد و گفت: بر این اساس تولیدات سازمان انتقال خون نیز به فهرست دارویی کشور اضافه شدند.

وی افزود: مفهوم چنین اقدامی این است که محصولات تولیدی در سازمان انتقال خون، ‌استانداردهای مربوط به سازمان غذا و دارو را کسب کرده و مانند سایر داروهای تولیدی، از سوی سازمان غذا و دارو بر فرآورده‌های تولیدی انتقال خون نیز نظارت می‌شود.

پورفتح‌الله با بیان اینکه در حال حاضر بیش از چهار سال است که سازمان بهداشت جهانی در مستنداتی ارسال و درخواست می‌کند که خون و فرآورده‌های خونی به فهرست دارویی کشورها اضافه شوند و توسط یک سازمان ناظر بر قوانین تحت نظارت قرار گیرند، اظهار کرد: یکی از مشکلات ما در سازمان انتقال خون این بوده که ما محصولات و فرآورده‌ها را خودمان تولید کرده و خودمان هم تایید می‌کردیم، اما این کار از نظر مقررات بین‌المللی سازمان‌های نظاره‌گر چندان مورد تایید نیست، بلکه امروزه تولید کنندگان باید فرآورده‌هایشان را توسط یک ارگان نظارتی مورد بازرسی، ممیزی و نظارت قرار دهند.

وی ادامه داد: خوشبختانه بر اساس پیشنهاد سازمان غذا و دارو و موافقت سازمان انتقال خون که علاقه‌مند بود به توصیه سازمان بهداشت جهانی در کشور در این زمینه عمل شود و محصولات انتقال خون مورد نظارت سازمان غذا و دارو قرار گیرند، خون و فرآورده‌های خونی وارد لیست دارویی رسمی کشور شد.

نوشته های مشابه

مدیر عامل سازمان انتقال خون تاکید کرد: بنابراین قرار گرفتن محصولات ما در فهرست دارویی کشور، این امکان را فراهم می‌کند که سازمان انتقال خون توسط یک ارگان نظارتی مورد بازرسی قرار گیرد.

وی همچنین گفت: از طرفی اینکه ما امروزه از طریق پالایش قراردادی، نقش مهمی در تولید داروهای مشتق از پلاسما داریم، اهمیت اضافه شدن خون و فرآورده‌های خونی در لیست رسمی دارویی را دو چندان کرده و فرصتی فراهم می‌کند که سازمان انتقال خون بتواند در زمینه داروهای مشتق از پلاسما فعالیت بیشتری انجام دهد. همچنین محصولات بیمارستانی نیز مورد نظارت، ارزیابی و بازرسی ارگانی که مسوولیت دارو و غذا را در کشور برعهده دارد، قرار می‌گیرد. بنابراین با انجام این کار نظارت‌ها بر خون و فرآورده‌های خونی افزایش می‌یابد.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا