فلسفه طراحی گوشی‌های سری اکسپریا ایکس سونی

موبنا – هفته‌ی گذشته سونی در مقرر اصلی خود در توکیو ژاپن میزبان منتخب رسانه‌های مختلف دنیا بود. طراحان محصولات سری اکسپریا در بخشی از جلسات این برنامه‌ی سه روزه، به ارائه‌ی اطلاعاتی درباره‌ی فلسفه‌ی طراحی گوشی‌های اکسپریا پرداختند. اجازه‌ی عکس‌برداری از این جلسه را نداشتیم، اما اطلاعات جالبی که در آن به اشتراک گذاشته شد …

موبنا – هفته‌ی گذشته سونی در مقرر اصلی خود در توکیو ژاپن میزبان منتخب رسانه‌های مختلف دنیا بود. طراحان محصولات سری اکسپریا در بخشی از جلسات این برنامه‌ی سه روزه، به ارائه‌ی اطلاعاتی درباره‌ی فلسفه‌ی طراحی گوشی‌های اکسپریا پرداختند. اجازه‌ی عکس‌برداری از این جلسه را نداشتیم، اما اطلاعات جالبی که در آن به اشتراک گذاشته شد را با شما کاربران زومیت به اشتراک می‌گذاریم.

مدیر ارشد بخش طراحی گوشی‌های اکسپریا، مهم‌ترین موضوعی که در طراحی گوشی‌های اکسپریا در نظر گرفته شده است را درست قرار گرفتن گوشی‌ها در دست و همزمان کارآمد بودن آن‌ها دانست.

تیم طراحی گوشی‌های اکسپریا ایکس سونی روی یکپارچه‌سازی پشت و جلو دستگاه به شدت کار کرده‌اند و همزمان تلاش کرده‌اند تا کاربر در زمان استفاده از این گوشی‌ها راحت باشد. آن‌ها تلاش کرده‌اند تا با یکسان‌سازی رنگ قسمت جلو و پشت دستگاه، ظاهر گوشی در تمام بخش‌ها، یکپارچه به نظر برسد. اگر با دقت به طراحی این گوشی‌ها نگاه کنید متوجه‌ی تاثیر مثبت این موضوع خواهید شد. 

طراحی اکسپریا سونی

سونی برای انتخاب رنگ و طراحی گوشی چندین مدل مختلف را ساخته است. در این تصویر، چرخه‌ی رسیدن به رنگ لایم گلد (Lime Gold) را مشاهده می‌کنید. 

مورد دیگری که تیم طراحی سونی موبایل، در سری X در نظر گرفته، حذف بخش بندی‌های زیاد در طراحی است. آن‌ها تلاش کرده‌اند تا جای ممکن بدنه یکپارچه و یکدست باشد و بخش‌های جلو، لبه و پشت دستگاه با حداقل بخش‌بندی به یکدیگر متصل شوند. حتی در اکسپریا X Performance که به بدنه‌ی فلزی مجهز شده است، سونی آنتن‌ها را در لبه‌های گوشی جای داده است تا بدنه‌ی یکدست فلزی پشت دستگاه دستخوش بهم ریختگی نشود. در این گوشی‌ها بخش‌های بسیار کمی به عنوان جدا کننده استفاده شده است.  

تغییر دیگر در گوشی‌های سری ایکس مربوط به تغییر طراحی دور دوربین است. تیم طراحی سونی موبایل در این رابطه گفت: «ما سریع‌ترین دوربین در کل صنعت موبایل را در اختیار داریم و برای نشان دادن این موضوع حلقه‌ای فلزی دور لنز دوربین قرار دادیم تا برجسته‌تر به نظر برسد.»

اکسپریا ایکس / Xperia X

رنگ قسمت جلو و دور صفحه نمایش با رنگ قست پشتی دستگاه یکپارچه شده و بدنه‌ی پشتی بدون هیچ برشی در نظر گرفته شده است.

مدیر تیم طراحی سونی موبایل، معتقد است که شاید رنگ گوشی برای مردم همه جای دنیا از اهمیت یکسانی برخوردار نباشد، اما در برخی کشورها بسیار مهم است.در اکسپریا زد و زد ۱ و زد ۲ روی سه رنگ مشکی سفید و بنفش تمرکز کردیم، اما پس از آن متوجه اهمیت رنگ در گوشی شدیم و رنگ‌ها متنوعی مثل لایم گلد و رز گلد را به محصولات خود اضافه کردیم. در گوشی‌های اکسپریا، سفید و سیاه مطلق نیستند و به نوعی طراحی شده‌اند که بهترین جلوه را داشته باشند.

از آنجایی که سونی به دنبال یکپارچه‌سازی کامل گوشی‌های خود بوده، نه تنها این موضوع را در بخش سخت‌افزار و طراحی دستگاه در نظر گرفته است، بلکه نرم‌افزار را نیز به طور کامل با طراحی گوشی‌ها سازگار کرده است. به عنوان مثال رابط کاربری و رنگ‌بندی تصاویر پس‌زمینه با رنگ گوشی‌ها هم‌خوانی دارد. در رابط کاربری نیز تغییرات بسیار انجام شده است تا یکپارچگی کلی گوشی به کاربر منتقل شود. 

سونی در گوشی‌های اکسپریا از جعبه و بسته‌بندی جدیدی نیز استفاده کرده است و حالا بیشتر شبیه به طراحی جعبه‌های گوشی‌های اپل یا سامسونگ شده است. اما سونی در طراحی جعبه‌ی محصول خود نیز باز تلاش کرده تا یکپارچگی کلی محصول حفظ شود. به عنوان مثال جعبه‌ی این گوشی‌ها طراحی ساده‌ای دارد و بعضی از المان‌های طراحی رابط کاربری و بدنه‌ی گوشی بر روی آن‌ها نقش بسته‌ است تا کاربر حتی پیش از باز کردن جعبه نیز، در فضای طراحی گوشی‌های اکسپریا قرار گیرد.

اکسپریا ایکس ای / Xperia XA

در انتها برنامه نیز جلسه‌ی پرسش و پاسخ مطرح شد و خبرنگاران حاضر در این جلسه پرسش‌های خود را مطرح کردند:

سونی در اکسپریا ایکس از صفحه‌نمایش ۵.۲ به ۵ اینچ تغییر رویه داد، دلیل این موضوع چیست؟

ما تحقیقات بسیاری را در بین کاربران کشورهای مختلف انجام دادیم و در نهایت متوجه شدیم که این بهترین سایز برای نمایشگر در این رده از گوشی‌ها است. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که گوشی اگر بهتر در دست جای بگیرد و البته زیبایی و کارایی خود را حفظ کند، بیشتر مورد توجه‌ی کاربران قرار می‌گیرد. کوچک کردن سایز صفحه‌نمایش از ۵.۲ در سری Z به ۵ اینچ باعث می‌شود ارگونومی و زیبایی گوشی بصورت همزمان بهبود یابد.

چرا سونی تغییر اساسی در طراحی محصولات اکسپریا اعمال نکرد؟

درباره‌ی تغییر طراحی بسیار فکر کردیم و این موضوع را بررسی کردیم که طراحی گوشی‌های خود را بطور کامل تغییر دهیم یا اینکه تغییرات کوچک و جزئی در آن‌ها اعمال کنیم. نهایتا به این نتیجه رسیدیم که اگر میراث طراحی گذشته خود را حفظ کنیم و همزمان بر روی یکپارچه‌سازی و بهبود طراحی گوشی‌های خود کار کنیم، موفق‌تر خواهیم بود. 

آیا فکر می‌کنید مشتریان فعلی اکسپریا زد ۳ یا زد ۵ مشتاق به ارتقاء به اکسپریا ایکس خواهند بود؟

بازخوردهایی اولیه‌‌ای که پس از معرفی این محصولات دریافت کردیم، بسیار مثبت هستند و امیدوار هستیم فروش بالایی را تجربه کنند.

 منبع: زومیت | نویسنده: مسعود یوسف نژاد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا