سیر اینترنت موبایل به سمت ارزان شدن

موبنا – طی سال‌های گذشته دسترسی و استفاده از ICT در میان مردم دنیا رشد فراوانی داشته و به ویژه بهره‌گیری از خدمات تلفن همراه و سرویس‌هایی که به شکل اینترنتی بر بستر موبایل ارائه می‌شوند مورد استفاده گسترده قرار گرفته است. طبق گزارش‌های ارائه شده از سوی اتحادیه جهانی مخابرات (ITU)، نسبت جمعیت جهان …

موبنا – طی سال‌های گذشته دسترسی و استفاده از ICT در میان مردم دنیا رشد فراوانی داشته و به ویژه بهره‌گیری از خدمات تلفن همراه و سرویس‌هایی که به شکل اینترنتی بر بستر موبایل ارائه می‌شوند مورد استفاده گسترده قرار گرفته است.

طبق گزارش‌های ارائه شده از سوی اتحادیه جهانی مخابرات (ITU)، نسبت جمعیت جهان که تحت پوشش شبکه‌های تلفن همراه هستند در حال حاضر به بیش از ۹۵ درصد رسیده و تعداد مشترکان تلفن همراه از ۲.۲ میلیارد در سال ۲۰۰۵ به حدود ۷.۱ میلیارد در سال ۲۰۱۵ رسیده است.

البته طی این سال‌ها با توجه به گسترش ضریب نفوذ تلفن همراه به تدریج توسعه آن کاهش یافته است، از سوی دیگر تعداد مشترکان تلفن ثابت از حدود ۱.۲۵ میلیارد در سال ۲۰۰۵ به ۱.۰۶ میلیارد در سال ۲۰۱۵ رسیده است.

همچنین آمارهایی که درباره مشترکان پهن باند موبایل در سراسر دنیا وجود دارد گویای آن است که تعداد این افراد از ۰.۸ میلیارد در سال ۲۰۱۰ به یکباره به حدود ۳.۵ میلیارد در سال ۲۰۱۵ افزایش یافته که البته این رشد در حوزه پهن باند ثابت به مراتب کمتر بوده و حدود ۰.۸ میلیارد مشترک را در بر می‌گیرد.

بر اساس گزارش‌های ارائه شده از سوی دبیر کل اتحادیه جهانی مخابرات در سال ۲۰۱۵ در شرایطی که ۴۶ درصد خانواده‌های سطح جهان و بیش از ۸۰ درصد خانواده‌ها در کشورهای توسعه یافته به اینترنت دسترسی داشته‌اند در حالی که این آمار در کشورهای کمتر توسعه یافته تنها حدود۶.۷ درصد خانواده‌ها را شامل می‌شده است.

از نظر هزینه‌های ارتباطی هم آخرین اطلاعات حاکی از آن است که هزینه خدمات تلفن همراه در سراسر جهان در حال کاهش بوده است به گونه‌ای که در کشورهای کمترتوسعه یافته، سبد هزینه‌تلفن همراه از ۲۹ درصد سال ۲۰۱۰ به کمتر از ۱۴ درصد از سرانه درآمد ناخالص ملی تا پایان سال ۲۰۱۴ رسیده است.

اما براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و اهداف تعیین شده برای سال ۲۰۲۰ اینگونه پیش‌بینی شده است که تا این سال در سراسر جهان ۵۵ درصد خانوارها به اینترنت دسترسی داشته و ۶۰ درصد افراد از اینترنت استفاده کنند. همچنین فناوری اطلاعات و ارتباطات تا سال ۲۰۲۰ باید ۴۰ درصد بیشتر از امروز مقرون به صرفه باشد.

علاوه براین طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای از بین بردن شکاف دیجیتال و فراهم کردن پهنای باند برای همگان لازم است تا سال ۲۰۲۰ در کشورهای در حال توسعه ۵۰ درصد خانوارها و در کشورهای کمتر توسعه یافته ۱۵ درصد خانوارها به اینترنت دسترسی داشته باشند.

از نظر مهارت کار با اینترنت نیز لازم است تا این سال در کشورهای توسعه یافته ۵۰ درصد جمعیت و در کشورهای کمتر توسعه یافته درصد افراد توانایی استفاده از اینترنت را داشته باشند.

همچنین مقرر شده است تا این سال ۹۰ درصد جمعیت روستایی جهان تحت پوشش خدمات پهن‌باند قرار داشته باشند و آمادگی امنیت سایبری به میزان ۴۰ درصد افزایش پیدا کند.

در خصوص پسماندهای الکترونیکی نیز اینگونه برآورد شده است که تا سال ۲۰۲۰ شاهد کاهش ۵۰ درصدی حجم این نوع زباله‌ها باشیم.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا