دوقلوی آزمایشگاهی ایجاد می‌شود

موبنا – محققان پژوهشکده علوم تولید مثل یزد در حال تحقیق بر روی ایجاد دوقلوهای همسان در آزمایشگاه به عنوان یک تکنیک جدید به منظور افزایش میزان موفقیت در درمان زوج های نابارور هستند. پروفسور محمد علی خلیلی – عضو هیات علمی پژوهشکده علوم تولید مثل یزد با اعلام این خبر گفت: دوقلوهای همسان در …

موبنا – محققان پژوهشکده علوم تولید مثل یزد در حال تحقیق بر روی ایجاد دوقلوهای همسان در آزمایشگاه به عنوان یک تکنیک جدید به منظور افزایش میزان موفقیت در درمان زوج های نابارور هستند.

پروفسور محمد علی خلیلی – عضو هیات علمی پژوهشکده علوم تولید مثل یزد با اعلام این خبر گفت: دوقلوهای همسان در جامعه به عنوان یک پدیده طبیعی و قابل مقایسه با دوقلوهای ناهمسان تلقی می شوند.

وی افزود: اما امروزه با پیشرفت علم در زمینه جنین شناسی آزمایشگاهی، ایجاد دوقلوهای همسان در آزمایشگاه بعنوان یک تکنیک جدید به منظور افزایش میزان موفقیت در درمان زوج های نابارور در حال تحقیق است.

خلیلی تصریح کرد: در این تکنیک از یک جنین حاصله از سلولهای جنسی زن و مرد، دو جنین در محیط آزمایشگاه ایجاد می شود، به طوری که نیمی از سلولها از جنین برداشته شده و بطور جداگانه رشد داده می شوند.

وی ادامه داد: از مزیت های این روش، بهره مندی دسته ای از بیماران از قبیل زنان با سن بالا، زوج های دارای تعداد کم جنین با کیفیت خوب و زنان دچار بیماری های لگنی حاد، برای افزایش شانس بچه دار شدن است.

معاون پژوهشکده علوم تولید مثل یزد یادآور شد: ایجاد دوقلو در آزمایشگاه برای اولین بار در سال ۱۹۹۳ میلادی ، به صورت تحقیقاتی در انسان انجام شد که نتیجه آن تأیید توانایی تکامل این جنین ها در آزمایشگاه بود. مبنی بر گزارشات، اخیرا تحقیقات در این زمینه در کشورهای آمریکا و ایتالیا در حال انجام است.

وی خاطر نشان کرد: این روش که با عنوان «ایجاد دوقلو در محیط آزمایشگاه» در دنیا شناخته شده است، برای اولین بار در ایران در پژوهشکده علوم تولید مثل یزد توسط مرجان امیدی دانشجوی دکتری تخصصی بیولوژی تولید مثل و تحت نظارت استاد جنین شناس، پروفسور خلیلی در حال بررسی است.

خلیلی گفت: در این پروژه دوقلوهای ایجاد شده در آزمایشگاه از نظر کیفیت، توانایی تکامل و همچنین ناهنجاری های کروموزومی ارزیابی و با جنین هایی که بطور معمول با روش IVF ایجاد شده اند ارزیابی می شوند.

وی افزود: در نهایت، هدف از انجام این پروژه، ارزیابی های آزمایشگاهی جنین های حاصله از این روش و بررسی قابلیت کاربرد درمانی آنها برای بیماران مذکور با ایجاد تعداد جنین بیشتر و افزایش شانس باروری هستند.

 منبع: مهر 

دکمه بازگشت به بالا