کدام موبایل عکاس بهتری است؟

موبنا – جایگزینی گوشی‌های موبایل با دوربین عکاسی در زندگی عموم مردم سبب شده که تحلیل‌های زیادی درباره کیفیت دوربین مدل‌های مختلف گوشی تلفن همراه انجام شود. تحلیل‌هایی که نظرات مختلفی دارد و از زوایای متفاوتی به این مقوله پرداخته است، اما آنچه در بررسی کیفیت دوربین گوشی‌ها محرز شده، این است که اعداد و …

موبنا – جایگزینی گوشی‌های موبایل با دوربین عکاسی در زندگی عموم مردم سبب شده که تحلیل‌های زیادی درباره کیفیت دوربین مدل‌های مختلف گوشی تلفن همراه انجام شود. تحلیل‌هایی که نظرات مختلفی دارد و از زوایای متفاوتی به این مقوله پرداخته است، اما آنچه در بررسی کیفیت دوربین گوشی‌ها محرز شده، این است که اعداد و کمیت‌هایی که ازسوی سازنده ارایه می‌شود، واقعیت چندانی نداشته و برای فهمیدن این نکته باید تجربه شخصی را نیز درنظر گرفت.
با این حال «شهروند» در این گزارش کیفیت دوربین انواع تلفن‌همراه را از چند منظر بررسی کرده است. در دو گروه قیمتی ارزان‌ترین‌ها و گرانقیمت‌ترین‌ها دو طیف از مشتریان این کالا را درنظر گرفته‌ایم. افرادی که نگاه اقتصادی‌شان غالب است و به دنبال خرید باکیفیت‌ترین ارزان قیمت‌ها هستند و افرادی که نگاه کیفیت محور دارند و می‌خواهند درست هزینه کنند. در بررسی باکیفیت‌ترین‌ها نیز به گزارش داوری متخصصان عکاسی از پرچمداران برندها پرداخته‌ایم. ضمن این‌که با ارایه نمونه تصاویری از پرچمدار هر برند مقایسه‌ها را به قضاوت شخصی نیز گذاشته‌ایم.

LG LEON ارزان‌قیمت‌ترین باکیفیت!

mwc2015-05_j2ps
ارزان‌ترین گوشی‌های هوشمند یا همان اسمارت‌فون‌ها در بازار ایران قیمتی نزدیک به ٤٠٠‌هزارتومان دارند. در این گروه قیمتی به سختی می‌توان دوربین‌های درخور توجهی پیدا کرد، اما LG LEON نسبت به بقیه یک سروگردن بالاتر است.
این گوشی ارزان برخلاف بسیاری از هم‌رده‌ای‌های خود علاوه بر دوربین اصلی، دوربین سلفی هم دارد که البته دوربین سلفی آن کیفیت خوبی ندارد و نمی‌شود از آن انتظار زیادی داشت. دوربین اصلی اما، کیفیت به نسبت قابل قبولی دارد. سازنده، عدد رزولویشن دوربین‌های این گوشی را ٨ مگاپیکسل برای دوربین اصلی و ٥ مگاپیکسل برای دوربین سلفی دانسته است. نقطه ضعف دیگر این گوشی از نظر تصویربرداری این است که دوربین اصلی نیز با وجود کیفیت نسبتا مناسب در نور کم ضعیف عمل می‌کند. البته LG LEON می‌تواند فیلمبرداری Full HD را نیز انجام بدهد که برای این بازه قیمت، شاخصه خوبی به شمار می‌آید.

Huawei Honor ٤C چینی باکیفیت

Honor-4C-IMG_9890
وقتی در بازار گوشی تلفن‌همراه صحبت از ارزان‌قیمت‌های قابل قبول می‌شود، Huawei معمولا یک گزینه قابل بررسی است. این برند چینی که استراتژی بازاریابی خود را بر مبنای قیمت‌های پایین گذاشته است، گوشی‌هایی با کیفیت مناسب عرضه می‌کند و همین مسأله آن را به سرعت بین کاربران تلفن‌همراه مشهور کرد. از نظر کیفیت دوربین نیز یکی از ارزان‌قیمت‌های مناسب Huawei Honor ٤C است که در بازه قیمتی ٤٥٠ تا ٥٢٠‌هزارتومان قرار دارد. این گوشی مجهز به دوربین اصلی با وضوح ١٣ مگاپیکسل و سلفی ٥ مگاپیکسل است. از دوربین ضعیف سلفی که بگذریم، دوربین ١٣ مگاپیکسلی Huawei Honor ٤C ساخت شرکت سونی است و همین مسأله می‌تواند عدسی گوشی چینی را از نظر کیفیت به اندازه کافی توجیه کند. به همین دلیل است که وضوح و کیفیت دوربین اصلی این گوشی در رده ارزان‌قیمت‌ها قابل توجه است و با دوربین بعضی گزینه‌های بالاتر از یک‌میلیون تومان رقابت می‌کند.

Lenovo K٣ Note استاد ارزان تصاویر روز و فضای باز

Lenovo-K3-Note
در بازه قیمت ٥٠٠ تا ٦٠٠‌هزارتومان گزینه Lenovo K٣ Note نیز مورد مناسبی است. این گوشی که در مارس ٢٠١٥ به بازار معرفی شده است، دوربین اصلی ١٣ مگاپیکسلی و دوربین سلفی ٥ مگاپیکسلی دارد. درست است که این عدد از نظر کمی با دوربین برخی گوشی‌های گران‌تر برابری می‌کند، اما کارایی واقعی یک دوربین ١٣ مگاپیکسلی را ندارد و در زمان زوم تصاویر کیفیت عکس از بین می‌رود اما در ثبت تصاویر، قابل قبول عمل می‌کند و می‌تواند کاربرانی را راضی کند که از عکاسی با گوشی انتظار زیادی ندارند.
Lenovo K٣ Note در ثبت تصاویر روز و محیط باز عملکرد خوبی دارد اما در محیط‌های بسته و با نور کم چندان موفق نیست. با این حال دوربین اصلی Lenovo K٣ Note امکان فوکوس (بزرگنمایی) لمسی را برای کاربران خود فراهم کرده و قادر به ثبت تصاویر پانوراماست. این اصطلاح به آن معنی است که دوربین می‌تواند محیط گسترده‌تری را در کادر جا بدهد بدون آن‌که نیاز به لنزهای عریض داشته باشد یا این‌که کاربر مجبور شود از سوژه فاصله زیادی بگیرد.

Asus Zenfone Laser ZE٥٥٠KL باکیفیت‌ترین ارزان‌قیمت

Asus-Zenefone-2-Laser-1005
Asus Zenfone Laser ZE٥٥٠KL در بازه قیمت ٦٠٠ تا ٧٠٠‌هزارتومان قرار دارد اما می‌تواند بهترین کیفیت دوربین ارزان‌قیمت‌ها را دراختیار کاربران خود قرار دهد. در ظاهر کمیت‌های این دوربین مشابه خیلی از هم‌رده‌ای‌های خود از نظر قیمت است. دوربین ١٣ مگاپیکسلی اصلی و ٥ مگاپیکسلی سلفی اما کیفیت عکس‌های این گوشی چند پله بالاتر از سایر ارزان‌قیمت‌های زیر یک‌میلیون تومان است. قابلیت زوم این گوشی قابل توجه است و لبه‌های تصاویر با بزرگنمایی عکس کیفیت خود را از دست نمی‌دهند. به همین دلیل می‌توان این گوشی را از نظر دوربین در رده یکی از بهترین‌های ارزان‌قیمت قرار داد. دوربین سلفی این گوشی گرچه چندان کیفیتی ندارد اما از نظر دوربین ثانویه نیز از موارد گفته‌شده بهتر عمل می‌کند. هرچند برخی کاربران از عکس‌های کدر سلفی‌های این گوشی چندان راضی به نظر نمی‌رسند.
متخصصان عکاسی به کدام پرچمداررأی دادند؟
اما شاخص‌ترین گوشی‌های تلفن‌همراه از نظر عکاسی کدامند؟ برای پاسخ به این پرسش تحلیل‌های متفاوتی از پرچمداران برندهای سرشناس گوشی تلفن‌همراه ارایه شده است. یکی از جالب‌ترین این تحلیل‌ها اقدام وب‌سایت teleguru بوده که تصاویر ثبت‌شده از گوشی‌های متفاوت را به قضاوت ٧ داور عکاس گذاشته است.
البته در این داوری عکس‌ها بدون ثبت نشان تجاری دوربین‌ها در معرض ارزیابی قرار گرفته است. آیفون ٥ اس، آیفون ٦، ال‌جی‌جی ٣، نوکیا لومیا ١٠٢٠، گلکسی نوت ٤، اکسپریا z١ برندهایی هستند که به مسابقه گذاشته شده‌اند. هر گوشی ١٠ عکس ثبت کرده و موارد مورد آزمایش در این عکس‌ها شامل این موارد است: بررسی نورهای مصنوعی با فواصل مختلف، ترکیب نور مصنوعی با طبیعی، فلش دوربین، قدرت فلش و میدان اثرگذاری فلش و میزان نویز ایجاد شده در تصویر، تعادل سفیدی نور و میزان جزییات با نور لامپ مهتابی. دراین شرایط سامسونگ گلکسی نوت ٤ بهترین امتیاز عکاسی در روز و شب از آن خود کرده و با اختلاف نسبتا قابل توجه به اپل برتری یافته و پس از سامسونگ و اپل، نوکیا لومیا در رده بعدی قرار گرفته است.
جمع‌بندی نهایی امتیازات teleguru درخصوص کارایی و کیفیت دوربین تلفن‌های همراه از ١٠٠‌درصد به این شرح است:

١. سامسونگ گلکسی نوت ٤: ٣٣,٥٧درصد
٢. اپل آیفون ٦: ٢١,٦٦درصد
٣. اپل آیفون‌اس ٥: ١٤,٢٩درصد
٤. نوکیا لومیا ١٠٢٠: ١٣,٥٧درصد
٥. ال‌جی G٣: ٨,٣٣درصد
٦. سونی اکسپریا z: ٧,١٥درصد

ضعف پرچمدار برنده به روایت تصویر
با این حال مقایسه تصاویر ثبت‌شده این پرچمداران از نظر رنگ و وضوح می‌تواند نتیجه را به صورت دیگری رقم بزند. در ادامه این گزارش تصاویری از پرچمداران نوکیا، ال‌جی، سامسونگ و سونی آمده است.
مقایسه این ٤ برند از نظر کیفیت زوم نشان می‌دهد که نوکیا بهترین عملکرد را دارد و شارپ‌ترین (واضح) تصاویر را ارایه می‌دهد و سونی بدترین عملکرد را از نظر وضوح دارد. از نظر رنگ‌آمیزی تصاویر نیز نوکیا عکس‌های واقعی‌تری ثبت می‌کند و طیف رنگی دقیق‌تری عرضه می‌کند، این درحالی است که تصاویر ثبت‌شده توسط سامسونگ به قرمزی گرایش داشته و تصاویر ‌ال‌جی به رنگ زرد گرایش بیشتری دارد.
سونی نیز با ثبت تصاویری که به سفیدی گرایش دارد، عکس‌های بی‌رنگ و روح‌تری ارایه می‌دهد.

 منبع: روزنامه شهروند

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا