تقابل دولت و مجلس گُر گرفت

موبنا – طبق مصوبه مجلس مبنی بر لزوم دریافت عوارض از پرمصرفان بنزین، قیمت هر لیتر بنزین مازاد بر سقف تعیین شده شامل پرداخت عوارض خواهد شد و این به آن معنی است که بنزین برای پرمصرف‌ها گران خواهد شد. سقف استفاده از بنزين تك نرخي، ۱۸۰ ليتر براساس تصمیم جدید مجلس به مصرف‌کنندگان اجازه …

موبنا – طبق مصوبه مجلس مبنی بر لزوم دریافت عوارض از پرمصرفان بنزین، قیمت هر لیتر بنزین مازاد بر سقف تعیین شده شامل پرداخت عوارض خواهد شد و این به آن معنی است که بنزین برای پرمصرف‌ها گران خواهد شد.
سقف استفاده از بنزين تك نرخي، ۱۸۰ ليتر
براساس تصمیم جدید مجلس به مصرف‌کنندگان اجازه داده شده تا سقف ۱۸۰ لیتر در ماه از بنزین تک‌نرخی هزار تومانی استفاده کنند و نرخ بنزین برای مصرف ماهانه از ۱۸۰ تا ۲۲۰ لیتر ۱۵۰۰ تومان، تا ۲۶۰ لیتر ۱۷۵۰ تومان و تا ۳۰۰ لیتر و بیشتر ۲۰۰۰ تومان خواهد بود. قیمت بنزین و گران شدن آن طی امسال مجادلات زیادی را پشت سرگذاشته و وزارت نفت با انتشار مطلبی اخبار مبنی بر افزایش نرخ بنزین را تکذیب کرد، اما مجلس با تصویب لایحه‌ای پر مصرفان را استثنا کرده و نرخ را برای آن‌ها افزایش داد.
مجلس در لایحه ای که دیروز به تصویب رساند مقرر کرد، مصرف‌کنندگان بنزین بابت مصرف بیش از ۱۸۰ لیتر بنزین در ماه به صورت پلکانی جریمه‌ای را با عنوان عوارض پرداخت کنند. در این لایحه تاکید شده که این به معنای چند نرخی شدن بنزین، موضوعی که دولت با آن مخالفت دارد، نیست‌اما در عمل کسانی که در ماه بیش از ۱۸۰ لیتر بنزین مصرف
مي‌کنند آن را با قیمتی متفاوت از نرخ ۱۰۰۰ تومانی خواهند خرید. یعنی به ازای مصرف ماهانه تا ۱۸۰ لیتر ، مصرف کننده نرخ عادی بنزین یعنی لیتری ۱۰۰۰ تومان را می‌پردازد اما برای مصرف بیش از آن از ۱۸۱ لیتر تا ۲۲۰ لیتر هر لیتر بنزین با قیمت ۱۵۰۰ تومان، از ۲۲۰ لیتر تا ۲۶۰ لیتر ۱۷۵۰ تومان و از ۲۶۰ لیتر تا ۳۰۰ لیتر و بیشتر ۲۰۰۰ تومان باید پر داخت کرد که مبلغ مازاد بر نرخ بنزین عوارض پرمصرف بودن به حساب می‌آید. این لایحه قرار است با استفاده از سامانه هوشمند سوخت، که از زمان تک نرخی شدن بنزین در آبان ماه سال گذشته عملا کارایی خود را از دست داده بود، عملی شود. به این ترتیب بر اساس این لایحه دولت مکلف است حداکثر چهار ماه پس از تصویب این قانون کلیه وسایل نقلیه سبک و سنگین اعم از بنزینی، گازوئیلی و دوگانه‌سوز را که کارت هوشمند سوخت ندارند به این کارت مجهز کند. همچنین از تاریخ الزامي‌شدن استفاده از کارت هوشمند سوخت، موضوع صدر این تبصره، دولت مکلف است از مصرف‌کنندگان بنزین بیش از مقدار پایه تعیین شده به صورت پلکانی عوارض انتشار آلایندگی، عوارض استفاده از زیرساخت‌های کشور اعم از جاده‌ها و خیابان‌ها و تأسیسات مربوط و عوارض ایجاد ترافیک به روش مذکور در بند ۵ دریافت کند. براین اساس دولت چهارماه فرصت دارد با تجهیز مجدد سامانه هوشمند سوخت برای بنزین، از چهارماه دیگر قیمت‌های جدید را برای مشترکان پرمصرف اعمال کند.
تاثير تصميم مجلس در افزايش هزينه‌هاي
حمل و نقل عمومي
هر چند برخی اقتصاددانان معتقدند قیمت
کنترل کننده مصرف است اما به نظر مي‌رسد این تصمیم مجلس تاثیری مستقیم در افزایش هزینه‌های حمل ونقل عمومي‌داشته باشد.چرا که بیشترین مصرف حامل‌های انرژی در شهرها مسافرکش‌های شهری وبین شهری هستند.افزایش هزینه‌های آنان بدون تردید موجب خواهد شد که نرخ خدمات آنها نیز افزایش پیدا کند.جدا از تاثیری که این افزایش نرخ بر استفاده مصرف کنندگان این خدمات خواهد داشت بار بسیار زیادی را نیز به وسایل حمل ونقل عمومي‌از جمله اتوبوس ومترو خواهد داشت .این در حالی است که کیفیت این خدمات در ساعت‌های پیک از نظر مصرف کنندگان چندان رضایت بخش نیست.ضمن اینکه باید در نظر داشت که طبق یک قانون نانوشته وسنت همه ساله افزایش کرایه تاکسی و سواری‌های مسافرکش درون شهری و بین شهری به صورت غیرمستقیم بر سایر کالاها تاثیر مي‌گذارد و چون استفاده کنندگان از تاکسی و وسایل نقلیه مسافربر، معمولا افراد آسیب پذیر ند، از این مصوبه زیان مي‌بینند. در همین رابطه فرهاد دژپسند، معاون بودجه سازمان مدیریت و
برنامه ریزی کشور در جریان تصویب پیشنهاد احمدتوکلی مبنی برافزایش قیمت بنزین هشدار داد که این تصمیم
تورم زا خواهد بود، زیرا به گفته او تصویب و اجرا شدن این پیشنهاد علاوه بر آثار تورمي‌و قیمتی موجب ایجاد تورم جدید در کشور شده ضمن آنکه مسافر و کالا که از بنزین به عنوان یک نهاده کالایی استفاده نمی‌کنند، نیز متضرر می‌شود. به گفته دژپسند تصمیم مجلس موجب بروز مشکل برای طیف وسیعی از مردم می‌شود.
چند نرخ پلكاني امكان ايجاد فساد را بالا مي‌برد
رئیس اتحادیه جایگاهداران سوخت گفته است که بخش اعظمي‌از مراجعات جایگاه ها را رانندگان تاکسی و وسایل حمل و نقل عمومي‌تشکیل مي‌دهند.در نتیجه بیشترین ضرر را از افزایش قیمت بنزین آنها مي‌بینند. بیژن حاج محمد رضا با اشاره به اینکه دستگاه های ما دستگاه هایی قدیمي‌هستند که با این مصوبه باید تمامي‌دستگاه را تغییر دهیم ،گفت : نمي‌توان در سامانه دستگاه های موجود چندین نرخ را به صورت پلکانی قرار داد، این کار نیازمند ایجاد تغییرات اساسی است که اگر بیاییم تمامي‌دستگاه ها و نرم افزارها را با کار بسیار و انرژی و هزینه بسیار تغییر دهیم، مگر مي‌توانیم به تمامي‌کارگران جایگاه ها در تمامي‌کشور اعتماد کنیم که با قانونی غیرشفاف تخلفی صورت نگیرد و تخلف و فسادی رخ ندهد؟ من مي‌گویم ۸۰ درصد کارگران جایگاه ها قابل اعتماد ند اما چرا قانون فضای سوءاستفاده را با عدم شفافیت فراهم کند؟
وی با طرح این سوال که «چرا مجلس مي‌آید قانونی را وضع مي‌کند که شفاف نیست و فضا را برای سوءاستفاده باز مي‌گذارد؟»، گفت: در هیچ کجای دنیا این روال برای عرضه بنزین انجام نمي‌گیرد، من نمي‌دانم با چه استدلالی این مصوبه به تصویب رسید.قرار قانونی این بود که تا پایان سال ۹۴ که انتهای برنامه پنجم توسعه تعیین شده بود، قیمت عرضه بنزین به نرخ فوب خلیج فارس برسد، هم اکنون قیمت بنزین در فوب ۸۹۰ تومان است؛ در امارات همین لحظه بنزین لیتری ۸۹۰ تومان عرضه مي‌شود و در عراق حدود ۸۸۰ تومان؛ قیمت عرضه بنزین در ایران از نرخ فوب هم گذشته و اکنون داریم بالای نرخ فوب عرضه مي‌کنیم. رئیس اتحادیه جایگاهداران سوخت کشور اذعان داشت: مردم به اندازه کافی مشکل دارند، چرا مجلس مصوبه ای مي‌دهد که مشکلات مردم را چند برابر کند؟ اگر این مصوبه اجرایی شود با تاکسی‌ها، وانت بارها و … چه کنیم؟ مگر مي‌شود نرخ‌ها را کنترل کرد؟ وی ادامه داد: اگر دولت یا مجلس مي‌خواهد بنزین را گران کند بیایند یک قیمت مشخص اعلام کنند، این رویه که
چند نرخی و پلکانی باشد به هیچ وجه قابلیت اجرا ندارد.
وی افزود: ما آمدیم نرخ بنزین را پس از گذر از مراحل بسیار آزاد کردیم، کارت‌های سوخت جمع شد، اکنون دوباره
مصوبه‌ای را ارائه داده اند که باید از اول کارت سوخت تعریف شود و روالی که دریای کار را به وزارت نفت تحمیل
مي‌کند؛ عملا بخش نفت را به همراه مردم با این مصوبه به آتش
مي‌کشند. رئیس جایگاهداران سوخت کشور خاطرنشان کرد: خدا را خوش نمي‌آید مردم را آنقدر اذیت کنند، ما از مجلس و دولت انتظار داریم قوانین به گونه ای تصویب شوند که هم شفافیت کامل برای اجرا داشته باشند و هم منفعت مردم در آنها دیده شود. گزارش‌ها حاکی است که در سال گذشته میانگین مصرف بنزین در کشور روزانه ۷۱ میلیون لیتر بوده که این آمار دو درصد رشد نسبت به سال ۱۳۹۳ داشته است.
شلوغي‌هاي مجلس و ارجاع مصوبه به كميسيون تلفيق
پس از تصويب بالا رفتن پلكاني قيمت سوخت توسط مجلس با اخطار مهرداد بذرپاش، مصوبه مجلس درباره قیمت سوخت و واگذاری کارت هوشمند سوخت به دلیل ابهاماتی که در آن وجود دارد به کمیسیون تلفیق ارجاع شدمهرداد بذرپاش در اخطاری این مسأله را مطرح کرد که به دلیل شلوغی صحن در جلسه صبح امروز مصوبه‌ای تصویب شد که ابهامات زیادی در آن وجود دارد..
بذرپاش با تاكيد بر اين كه با این مصوبه نیمی از بنزین با قیمت بالای دو هزار تومان فروخته می‌شود، بيان كرد: در شلوغی صبح حواسمان نبود که این طرح ابهامات زیادی دارد، ما با این مصوبه داریم حامل های انرژی را گران می‌کنیم. در بند اول آمده که همه انواع سوخت تک نرخی می‌شود. اما در بند پایینی قیمت های مختلفی برای سوخت تعیین کرده‌ایم. هم‌چنین در این مصوبه آمده اگر مصرف سوخت از مصرف پایه بالاتر برود قیمت آن گران می‌شود، این در حالی است که میزان مصرف پایه را مشخص نکرده‌ایم. وي ادامه داد: در بند دیگری از این مصوبه آمده اگر بالای ۱۸۰ لیتر سوخت مصرف شود قیمت تمام شده اخذ خواهد شد اما قیمت تمام شده را چه کسی حساب می‌کند به علاوه تاکسی ‌ها و وسایل حمل و نقل عمومی که معلوم است بیشتر از این مقدار مصرف می‌کنند، پس در این صورت قیمت کرایه‌ها بسیار بالا می‌رود. در سال اقتصاد مقاومتی نباید چنین مصوباتی تصویب کنیم به علاوه در ذهن می آید که ما اقتصاد مقاومتی را جور دیگری تفسیر می‌کنیم. بذرپاش با بیان اینکه اگر مجلس امروز تعطیل می‌شد و هیچ مصوبه‌ای تصویب نمی‌شد بیشتر به نفع مردم بود، این پیشنهاد را مطرح کرد که این مصوبه جهت رفع ابهام به کمیسیون تلفیق ارجاع شود.

 منبع: روزنامه قانون 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا