افزایش رانندگی حین مستی در پایتخت

موبنا – مرداد سال گذشته علی‌اکبر سیاری، معاون وزیر بهداشت، با اشاره به مصرف الکل در جامعه، اپیدمی بیماری‌های واگیر و همه‌گیری‌هایی را که هر از چندگاهی از این رهگذر در کشور اتفاق می‌افتد متذکر شد و گفت: گستره این بیماری‌ها بسیار زیاد است. این در حالی است که این مطلب با واکنش مدیرکل دفتر …

موبنا – مرداد سال گذشته علی‌اکبر سیاری، معاون وزیر بهداشت، با اشاره به مصرف الکل در جامعه، اپیدمی بیماری‌های واگیر و همه‌گیری‌هایی را که هر از چندگاهی از این رهگذر در کشور اتفاق می‌افتد متذکر شد و گفت: گستره این بیماری‌ها بسیار زیاد است. این در حالی است که این مطلب با واکنش مدیرکل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه بود. روزبه کردونی با اعلام آمار‌های بین‌المللی در این‌ زمینه گفت: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است میزان مصرف سرانه الکل در ایران کمی بیش از یک لیتر برای جمعیت ۱۵ سال به بالاست. او افزود: نیروی انتظامی کشور میزان کشفیات الکل در کشور را حدود ۲۰ میلیون لیتر در سال اعلام کرده است. معمولا بیان می‌شود میزان مصرف حدود سه برابر کشفیات است که با این وصف باید مصرف الکل را حدود ۶۰ میلیون لیتر در سال برآورد کرد که تقریبا معادل عدد اعلام شده توسط سازمان بهداشت جهانی است. او افزود: این آمار به هیچ عنوان با واقعیت‌های اجتماعی کشور تطابق ندارد و با هیچ عقل و منطقی نمی‌توان آن را پذیرفت.

افزایش رانندگی درحال مستی در تهران

روز گذشته دادستان تهران آمار پرونده‌های رانندگی در حال مستی در شهر تهران در سال ۹۴ را ۲ هزارو۹۰۰ فقره اعلام کرد و این آمار را هشداردهنده خواند. دکترجعفری دولت آبادی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره مصونیت فرهنگی، تاکید کرد که این موضوع باید مورد توجه مسئولان در برنامه‌ریزی‌های سال جاری قرار گیرد و در توجه دادستانی تهران به این موضوع اظهار داشت: طی بازدیدهایی که از دو دادسرای ارشاد و راهور انجام شد، با آمار قابل توجه رانندگی حین مستی و شرب خمر مواجه بودیم که نیازمند تحلیل، بررسی و اتخاذ تدابیر مناسب است. او در توضیح، آمار پرونده‌های رانندگی در حال مستی در شهر تهران در سال ۱۳۹۴ را ۲ هزار ۹۰۰ فقره اعلام کرد و آن را هشداردهنده خواند. به گزارش مهر، همچنین دادستان تهران از سرپرستان نواحی خواست ضمن اتخاذ تدابیر مدیریتی همراه با برنامه‌ریزی، در مقابله با این گونه جرایم اقدام کنند.

گسترش مراکز ترک الکل

شهریور سال ۹۲ مجوز اولین مرکز ترک الکل کشور در تهران به صورت پایلوت صادر شد. قرار بود تا زمانی که شرایط و نتایج فعالیت این مرکز بررسی شود، مجوز دیگری صادر نشود. بنابر برنامه های کارشناسی‌شده، در این مراکز قرار بود افراد مصرف‌کننده برای ترک، از ۲۵ روز تا یک ماه «بستری» شوند.در ضمن شرایط این مراکز معمولا مشابه سایر مراکز درمان ترک اعتیاد است. با توجه به اینکه زیرساخت های لازم از جمله دوره طول درمان، فعالیت پزشک عمومی ، روانپزشک و … در این کلینیک از دو سال پیش اندیشیده شده است، اما قرار است در سال جاری به شکل گسترده این مراکز به طور رسمی راه اندازی شود. روز گذشته معاون اداره سلامت اجتماعی، اعتیاد و روان وزارت بهداشت از برنامه این وزارتخانه برای گسترش مراکز ترک الکل به صورت ادغام یافته با مراکز متادون‌درمانی خبر داد. علی اسدی در باره آخرین وضعیت راه‌اندازی مراکز ترک الکل گفت: مراکز ترک الکل فعلا در مراکزی که درمان متادون را انجام می‌دهند، فعالیت می‌کنند؛ چراکه الکل نیز مانند مواد مخدر و … نوعی اعتیاد است و برای ترک آن، مراکز جداگانه ایجاد نمی‌کنیم که از هزینه‌های اضافی پیشگیری شود. او تاکید کرد: گسترش این مراکز جزو برنامه‌های امسال وزارت بهداشت است و زیرساخت‌های مناسب، پزشک، پرستار و درمان روانشناسی نیز برای آنها تدارک دیده شده است. به گزارش ایسنا، معاون اداره سلامت روان وزارت بهداشت ادامه داد: ما پیش بینی کردیم که حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ مرکز ترک الکل، در مراکز MMT که با بخش خصوصی همکاری می‌کنند، برای دریافت مجوز اقدام کنند. آنها برای داشتن مجوز راه‌اندازی این مراکز به صورت ادغام یافته، باید دوره‌های ترک الکل را طی کنند.

افزایش عوامل ریسک‌پذیر در جامعه

یک روانپزشک در باره افزایش ریسک‌پذیری افراد در جامعه به «آرمان» می گوید: یکی از عوارض مصرف مواد مخدر و مصرف مشروبات الکلی کاهش میزان توجه و تمرکز در بین افراد مصرف کننده است. احمد محیط می افزاید: در اغلب افرادی که مشروبات الکلی یا مواد مخدر مصرف می کنند حس احتیاط کاذب به وجود می‌آید و با این پیش‌زمینه فرد مصرف کننده به خود اجازه رانندگی و انجام برخی از اعمال نیازمند تمرکز را می دهد. او درباره افزایش ریسک‌پذیری جوانان در جامعه می گوید: به فراخور سن نوجوانی و جوانی شاهد افزایش حس ریسک‌پذیری در بین افراد هستیم، اما هم اکنون عوامل متعددی در این مساله دخیل است. برای مثال وجود رسانه های گسترده، ارتباطات اینترنتی، شبکه‌های مجازی، عوامل اجتماعی، اقتصادی و دیگر عوامل باعث افزایش قدرت ریسک‌پذیری در بین افراد می شود. در ضمن نمی توان به این امر باور داشت که ریسک‌پذیری منحصر به یک دوره سنی خاص است، اما می توان به این امر اذعان داشت که عوامل ریسک‌پذیر در شرایط کنونی جامعه ما افزایش یافته است. این روانپزشک در پاسخ به این سوال که با این تفاسیر باید افزایش قدرت ریسک‌پذیری را در جامعه عادی تلقی کرد، می افزاید: افزایش ریسک‌پذیری به عوامل جسمی، روانی، اجتماعی و اقتصادی بستگی دارد؛ در مجموع این عوامل در یک مقطع باعث افزایش ریسک‌پذیری در بین افراد می شود. به گفته او همیشه در هر سن و در شرایط متفاوت در بین افراد شاهد ریسک‌پذیری هستیم، اما به مجموعه عوامل متعدد می‌تواند در افزایش ریسک‌پذیری تاثیر گذار باشد. محیط درباره میزان مصرف الکل در کشور می‌گوید: در این زمینه آمار قابل استنادی در دسترس نیست، اما بنا بر مشاهدات نرخ جرایم و تصادفات رانندگی به دلیل مصرف مشروبات الکلی باید توجه داشت که مصرف آن در کشور چندان زیاد نیست. این در حالی است که مصرف مشروبات الکلی در کشور ما ممنوع است.

 منبع: آرمان | نویسنده: زهرا سلیمانی 

دکمه بازگشت به بالا