اردوغان شخصا به استقبال پادشاه عربستان رفت

موبنا – رئیس جمهوری ترکیه در آنکارا میزبان پادشاه عربستان، هم‌پیمان اصلی‌اش در بحران سوریه بود. قرار است دو طرف پیش از برگزاری نشست سران سازمان همکاری اسلامی مذاکراتی دو جانبه با یکدیگر داشته باشند. به نوشته روزنامه مستقل رای الیوم، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در اقدامی استثنایی برای استقبال از سلمان بن …

موبنا – رئیس جمهوری ترکیه در آنکارا میزبان پادشاه عربستان، هم‌پیمان اصلی‌اش در بحران سوریه بود. قرار است دو طرف پیش از برگزاری نشست سران سازمان همکاری اسلامی مذاکراتی دو جانبه با یکدیگر داشته باشند.

به نوشته روزنامه مستقل رای الیوم، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در اقدامی استثنایی برای استقبال از سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در فرودگاه شهر آنکارا حضور یافت و در پایین پله‌های هواپیما از وی و هیات همراهش استقبال کرد.

بن عبدالعزیز پس از سفری پنج روزه به مصر و اعلام حمایت عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور این کشور و امضای قراردادهای سرمایه‌گذاری به ارزش چندین میلیارد دلار روز دوشنبه وارد آنکارا شد تا پیش از برگزاری نشست سران سازمان همکاری اسلامی در شهر استانبول مذاکرات دو جانبه‌ای با اردوغان داشته باشد.

قرار است اردوغان و بن عبدالعزیز در کاخ بزرگ ریاست جمهوری در آنکارا دیدار کوتاهی با یکدیگر داشته باشند.

در چند ماه اخیر روابط آنکارا – ریاض به شدت به یکدیگر نزدیک شده است و هر دو کشور مذکور از مخالفان بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و دو هم‌پیمانش یعنی ایران و روسیه هستند.

همچنین از فوریه چهار جنگنده اف ۱۵ عربستان در پایگاه هوایی اینجرلیک واقع در جنوب ترکیه جهت شرکت در حملاتی هوایی به پایگاه‌های داعش در عراق و سوریه مستقر شده‌اند.

علاوه بر این عربستان در ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا نیز مشارکت دارد اما در چند ماه اخیر تمرکز خود را بر جنگ علیه یمن گذاشته است.

کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی روز یکشنبه نشست مقدماتی سالانه سران خود را آغاز کردند. انتظار می‌رود که در نشست سران به موضوعاتی چون تروریسم و مساله فلسطین پرداخته شود.

در این راستا نمایندگان ۵۷ کشور عضو از روز یکشنبه در استانبول حضور یافته‌اند. این در حالی است که درگیری‌ها در سوریه و یمن ادامه دارد و عملیات‌های تروریستی خونین در برخی کشورها از جمله ترکیه دیده می‌شود.

نشست سالانه سران عضو سازمان همکاری اسلامی که امسال برای سیزدهمین سال پیاپی برگزار می‌شود با دیدار جمع بزرگی از مسئولان برای تایید دستور کار سازمان آغاز شد و سپس نشست‌هایی در روزهای سه شنبه و چهارشنبه در سطح وزرای خارجه برگزار خواهد شد.

پس از آن روسای ۲۰ کشور در نشست روزهای پنج شنبه و جمعه به ریاست اردوغان شرکت خواهند کرد.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا