پانسمان زخم با پلاستیك خود ترمیم شونده

موبنا – محققان یك ماده شبه پلاستیك ساخته اند كه در درجه حرارت بدن می تواند خود را ترمیم كند و در عین حال برای بدن سمی نیست؛ از این ماده می توان برای تولید پانسمان های خود ترمیم كننده زخم استفاده كرد. محققان دانشگاه ریدینگ انگلیس می گویند، ماده شبه پلاستیك ‘پلی یورتان’ ابرمولكولی …

موبنا – محققان یك ماده شبه پلاستیك ساخته اند كه در درجه حرارت بدن می تواند خود را ترمیم كند و در عین حال برای بدن سمی نیست؛ از این ماده می توان برای تولید پانسمان های خود ترمیم كننده زخم استفاده كرد.

محققان دانشگاه ریدینگ انگلیس می گویند، ماده شبه پلاستیك ‘پلی یورتان’ ابرمولكولی كه با وجود بریده و یا خراشیده شدن به حالت قبلی خود بازمی گردد، می تواند علاوه بر سایر كاربردهایش، به تولید پانسمان های خود ترمیم كننده زخم منجر شود كه هرگز خراشی روی آنها ایجاد نمی شود.

این ماده كه خود را در درجه حرارت طبیعی بدن ترمیم می كند و برای انسان سمی نیست، به حدی قوی است كه می تواند در آزمایش های كشش شدید، سالم بماند اما زمانی كه تكه هایی از آن بریده می شود و در معرض حرارت ملایم قرار می گیرد، مولكول های آن به آرامی در هم تركیب و یكپارچه می شوند.

به گفته پژوهشگران دانشگاه ریدینگ، ماده یاد شده به عنوان بخشی از یك پانسمان زخم می تواند به مثابه مانعی استریل باشد كه به طور دائم خود را ترمیم و تجدید كند و به این ترتیب نیاز به تعویض پانسمان را هم كاهش دهد.

سازگار بودن این ماده برای تجزیه شدن به مرور زمان، همانند بخیه های حل شدنی، آن را برای استفاده داخلی در جراحی ها و پانسمان زخم ها به گزینه مناسبی بدل می كند.

مطالعه در زمینه این ماده در مجله Chemical Science منتشر شده است.

 منبع: ایرنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا