ساخت ربات با قابليت تغييرشكل

موبنا – محققان دانشگاه كرنل نيويورك با همكاري متخصصان نيروي هوايي آمريكا، نوعي ماده كامپوزيتي توليد كردند كه امكان ساخت ربات هايي با قابليت تغيير شكل را فراهم مي كند. يكي از مواد تشكيل دهنده اين ماده كامپوزيت نوعي فلز با دماي ذوب ۶۲ درجه سانتيگراد است. در دماهاي پايين خواص فلزي اين كامپوزيت غالب …

موبنا – محققان دانشگاه كرنل نيويورك با همكاري متخصصان نيروي هوايي آمريكا، نوعي ماده كامپوزيتي توليد كردند كه امكان ساخت ربات هايي با قابليت تغيير شكل را فراهم مي كند. يكي از مواد تشكيل دهنده اين ماده كامپوزيت نوعي فلز با دماي ذوب ۶۲ درجه سانتيگراد است.

در دماهاي پايين خواص فلزي اين كامپوزيت غالب است و آن را به ماده اي سخت و محكم تبديل مي كند، اما با افزايش دما، فلز ذوب شده و خواص فوم غلبه مي كند و آن را به يك ماده كشسان مانند سيليكون تبديل مي كند. بدين ترتيب محققان مي توانند ماشين هايي را بسازند كه از ويژگي هاي هردو ماده بهره مي برند.

نيروي هوايي آمريكا اميدوار است با استفاده از اين كامپوزيت بتواند ربات هاي پرنده اي را توليد كند كه در صورت لزوم تغيير شكل داده و برخي از اجزاي شكننده خود را تغيير شكل دهند و براي مثال بتوانند با جمع كردن بال هاي خود درون آب نيز حركت كنند.

ساختار اين كامپوزيت علاوه بر تغيير شكل، امكان ترميم و ادغام خودكار اين ماده را هم فراهم مي كند. به گونه اي كه اگر دو قطعه از اين كامپوزيت را در كنار هم قرار داده و به آن ها حرارت دهيم، با يكديگر ادغام مي شوند و تنها اندكي از استقامت ماده كاسته مي شود.گزارش كامل اين تحقيقات در نشريه Advanced Materials منتشر شده است.

 منبع: ایرنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا