بزرگترین گردهمایی مهاجران افغانستان در ایران

موبنا – دو سال است که افغانستانی‌ها، «دشت گل سرخ» مزار شریف را به فرهنگسرای خاوران آورده اند. اولین روز از اردیبهشت ماه امسال سومین گردهمایی ای مهاجرین افغانستانی برگزار می‌شود؛ گردهمایی که تمام افغانستانی‌ها را از نقاط مختلف کشور و حتی کشورهای منطقه به ایران می‌کشاند و سرود «بیا بریم به مزار…» را در …

موبنا – دو سال است که افغانستانی‌ها، «دشت گل سرخ» مزار شریف را به فرهنگسرای خاوران آورده اند. اولین روز از اردیبهشت ماه امسال سومین گردهمایی ای مهاجرین افغانستانی برگزار می‌شود؛ گردهمایی که تمام افغانستانی‌ها را از نقاط مختلف کشور و حتی کشورهای منطقه به ایران می‌کشاند و سرود «بیا بریم به مزار…» را در پایتخت ایران طنین‌انداز می‌کند.

به گزارش ابتکار، جشنواره گل سرخ نامی است که برای این جشنواره در نظرگرفته شده است؛ در سومین دوره این جشنواره علاوه بر مهاجرین افغانستانی ایران ، از مردم افغانستان وچهار کشور تاجیکستان، هندوستان، پاکستان و سوریه نیز حضور خواهند داشت. جشنواره ای که در آن غرفه‌های برای معرفی آیین و رسوم و فرهنگ مردم همسایه ایران برپا می‌شود؛ موسیقی اصیل افغانستانی، شعرخوانی، لباس و پوشش افغانسانی و آثار و دستاوردهای افغانسانی ها در آن به نمایش در می‌آید. کودکان در این جشنواره با صورت‌های نقاشی شده با آینده کشورشان آشنا می‌شوند و خانواده ها نوروزی دیگر را در انتهای فروردین تجربه خواهند کرد.

جشنواره گل سرخ در سال ۹۴

افغانستانی‌های مقیم تهران درست یک سال پیش در چنین روزهایی با حضور در ورزشگاه آزادی نوید یک انسجام و حضور را در ایران اسلامی دادند. این حضور به بازی بین دو تیم ژاپن و افغانستان ختم نشد و در جشنواره گل سرخ سال ۹۴ نیز ادامه یافت. به گزارش تسنیم در فروردین ماه ۹۴، اقدام قابل‌توجه فرهنگسرای خاوران و اداره اتباع وزارت کشور، در همکاری برای برپایی این نمایشگاه، یکی از اقدامات جالب مدیریت ایرانی در مواجهه با مهاجرین افغانستانی است.برپایی یک برنامه فرهنگی و مردمی و استقبال مهاجرین از این برنامه نشان می‌دهد که به وجود آوردن فضایی برای همدلی میان مهاجرین و مدیریت ایرانی، افزایش اعتماد به نفس و هویت ملی در نسل جدید مهاجرین، ایجاد فضا برای بروز دادن استعدادها و فعالیت‌های مهاجرین، میدان دادن به آنها برای مدیریت برنامه‌هایش و مهربانی با مهاجرین و پایه قرار دادن یک دید انسانی در مواجهه با آنها، چه قدر کار راحت و بدون دردسری است.

نوروز؛ نقطه مشترک کشورهای منطقه

هرچند در سال جاری گرفتن مجوز برای برگزاری این جشنواره از جانب ” انجمن جوانان مهاجر” افغانستانی با مشکلاتی همراه شده بود اما مدیریت فرهنگسرای خاوران پا پیش گذاشته تا این گردهمایی در سال ۹۵ نیز مانند سال‌های ۹۳ و ۹۴ ادامه یابد. کبری غلامی، دبیر انجمن جوانان مهاجر در گفت‌وگوبا خبرنگار اجتماعی روزنامه «ابتکار» با بیان اینکه در این جشنواره از دانشجویان و جوانان افغانستانی سراسر ایران، افغانستان و ۴ کشور منطقه دعوت به عمل می‌آید، می‌گوید: هدف از برگزاری چنین جشنواره‌ای نشان دادن توانمندی‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی و اقتصادی افغانستان است. دستاوردهای افغانستانی‌ها در این جشنواره به نمایش گذاشته می‌شود تا مردم ایران نیز با فرهنگ کشور افغانستان آشنا شوند. وی با اشاره به اینکه این جشنواره با موضوعیت “نوروز” برگزار می‌شود، می‌افزاید: مشترک بودن نوروز در میان ایران افغانستان و چند کشور منطقه باعث شده تا نزدیکی بیشتری بین این کشورها ایجاد شود. جشنواره سال ۹۳ «گل سرخ» با ۲۰ غرفه شروع به کار کرد و در سال ۹۴ نیز این تعداد افزایش یافته و با تعداد ۲۶ غرفه در بازارچه و ۶ غرفه برای کودکان ادامه داشت. همچنین در دو سال گذشته برنامه هایی مانند شب شعر، موسیقی نیز برگزار شده بود و ما در جشنواره به معرفی هویت افغانستان و مناطق زیبای افغانستان پرداختیم.

جنشواره اولین روز اردیبهشت آغاز خواهد شد

دبیر انجمن جوانان مهاجر با بیان اینکه در سال جاری مشکلاتی برای اخذ مجوز از وزارت کشور وجود داشت، می‌گوید: در دو سال گذشته فرهنگسرای خاوران به عنوان محل برگزاری این جشنواره کمک‌های شایانی برای مهاجرین افغاستانی انجام داد و امسال نیز ما برای گرفتن مجوز دچار مشکل شده بودیم از جمله در تامین هزینه ها و همچنین انجام مراحل اداری. غلامی در ارتباط با تامین هزینه‌ها در سال‌های گذشته می‌گوید: بیشتر هزینه‌های جشنواره گل سرخ در دو سال گذشته از گروه‌های خودجوش و حامیان تبلیغاتی و همچنین علاقه‌مندان به کشور افغانستان تامین می‌شد؛ با وجود مشکلات در سال جاری خوشبختانه فرهنگسرای خاوران نسبت به برگزاری جسنواره علاقه نشان داده و روی تامین هزینه و پرداخت آن توافقاتی انجام شده که نتیجتا به برگزاری جشنواره در سال ۹۵ رسیدیم. غلامی می‌گوید: جشنواره امسال از اول اردیبهشت شروع می شود و در روز سوم اردیبهشت اختتامیه آن برگزار می‌شود. جشنواره امسال در ۱۰ بخش فعالیت می‌کند که شامل بخش بین‌الملل، سمینار علمی تخصصی، برپایی غرفه، فیلم کوتاه، اجرای تئاتر و موسیقی و … می‌شود. غلامی با اشاره به اینکه در جشنواره امسال کشورهای ایران، افغانستان، سوریه، تاجیکستان، هندوستان و پاکستان حضور دارند گفت: همانگونه که عرض کردم این جشنواره با موضوعیت نوروز برگزار می‌شود و روی کشورهایی که نوروز در آن ها مشترک است بیشتر تمرکز کرده ایم. همچنین در ایران نیز از استان های اصفهان، قم، کرج و مشهد در این مراسم حضور به عمل می‌رسانند.

گل سرخ نام دشتی در مزار شریف است

کبری غلامی دبیر دو دوره گذشته جشنواره گل سرخ در ارتباط با نام‌گذاری برای بزرگترین گردهمایی افغانستانی های مهاجر در ایران می‌گوید: باشروع فصل بهار و نوروز در دشتی در شهر مزار شریف گل‌های سرخ فراوانی می‌روید معروف به “دشت گل سرخ” بوده و نام جشنواره گل سرخ نیز از روی همین دشت برداشته شده است چرا که نوید گردهمایی گل های سرخ را در آن دشت می‌دهد، مانند آنچه در تهران شاهد خواهیم بود. حضور برخی سفیران کشورهای نام برده در روز اختتامیه نیز از نکات جالب توجه جشنواره امسال خواهد بود. روز اختتامیه جشنواره گل سرخ در سومین روز از اردیبهشت ماه سال ۹۵ در محل فرهنگسرای خاوران برگزار می شود. در اختتامیه این دوره از جشنواره که برای اولین بار به صورت اختصاصی برگزار خواهد شد برخی سفیرهای کشورهای نام برده و همچنین وزیر فرهنگ این کشورها حضور خواهند داشت. رئیس دانشگاه تهران مرکز نیز از جمله مهمان‌های دیگر مراسم اختتامیه است. غلامی در رابطه با بازتاب این جشنواره می‌گوید: در دوسال گذشته این برنامه از طرف شبکه‌های تلویزیونی افغان پوشش داده شده است. از جمله نکات مهم این جشنواره این است که مردم یکدیگر را می‌بینند و می‌شناسند؛ همچنین دانشجویان و مردم بایکدیگر ارتباط برقرار می کنند و می‌توانند مشکلات خودشان را با افراد تاثیر گذار مطرح کنند. برگزاری مراسم های مشابه در کشورهای دیگر نیز اتفاق افتاده است، جشنهای مردم چین در آمریکا از جمله همین مراسم هاست. آشنایی با فرهنگ مردم کشوری که به هر دلیلی چه به دلخواه و چه به اجبار مجبور به مهاجرت شده‌اند یک فرصت است. فرصتی برای یادگیری و در ابعاد بزرگتر انسان‌دوستی که می‌تواند رنگ، نژاد را به دست فراموشی بسپارد و یادآور این باشد که همه ما انسانیم.

 منبع: ابتکار 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا