رایانه و کودکان دبستانی

موبنا – همانند کتابخانه ها، فضای مجازی و وب مکانی فوق العاده برای کودکان به منظور کشف و یادگیری محسوب می شوند. هنگامی که فرزند دبستانی شما برای انجام تکالیف خود از رایانه استفاده می کند می توانید به وی در شکل گیری عادات ذهنی خوب با طرح پرسش هایی کلیدی و حساس کمک کنید. …

موبنا – همانند کتابخانه ها، فضای مجازی و وب مکانی فوق العاده برای کودکان به منظور کشف و یادگیری محسوب می شوند. هنگامی که فرزند دبستانی شما برای انجام تکالیف خود از رایانه استفاده می کند می توانید به وی در شکل گیری عادات ذهنی خوب با طرح پرسش هایی کلیدی و حساس کمک کنید. به جای کپی کردن و پذیرش اطلاعات، روند جدید و منظم طرح پرسش را به کار بگیرید.
این روند به فرزندتان نشان می دهد که تنها یک فرد متخصص، یک منبع اطلاعات منفرد و یا یک روش مشخص برای انجام کارها وجود نداشته و گزینه ها و شیوه های دیگری نیز قابل استفاده هستند. والدین با استفاده از وب می توانند به کودکان در یادگیری سازماندهی اطلاعات و توسعه راهبردهای جستجوی موفق کمک کنند.
برای آن که کودکان دبستانی هنگام استفاده از رایانه بیشترین بهره را کسب کنند می توانید اقدام های زیر را مد نظر قرار دهید:

کودکان خود را به کتابداران کتابخانه های محلی معرفی کنید. کتابداران، متخصصان اطلاعات هستند؛ آنها با دسته بندی داده هایی که به صورت دیجیتالی وجود دارند، آشنا هستند. همچنین، کتابداران می توانند به آموزش چگونگی جستجو در اینترنت برای یافتن پاسخ پرسش هایی که کودکان در سر دارند، کمک کنند.

کودکان را تشویق کنید تا اطلاعات اینترنتی را به زبان ساده خود مطرح کنند. اگر فرزندتان از یک عکس دیجیتالی در وب استفاده می کند، می توانید وی را برای نوشتن زیر نویسی با مضمون آن چه در عکس وجود دارد و یا این که به چه معنی است، ترغیب کنید. همچنین، اگر از محتوایی استفاده می کند، احترام به منابع و ذکر آنها را به وی آموزش دهید. به عنوان مثال، یکی از شیوه های رایج اشاره به آدرس وب سایتی است که اطلاعات از آنجا استخراج شده است.

بر اهمیت ایمنی آنلاین تاکید کنید. به فرزند خود کمک کنید تا به یک کاربر آگاه از تهدیدها هنگام استفاده از اینترنت مبدل شود. بر موضوعاتی مانند حریم خصوصی، سطوح امنیتی و تعامل با دیگران تمرکز ویژه ای داشته باشید. درباره ارزش اطلاعات شخصی با وی صحبت کرده و از به اشتراک گذاری نام، آدرس، شماره تلفن و یا هر جزئیات حساس دیگری که می تواند منجر به شناسایی وی در فضای مجازی شود، جلوگیری کنید.
چگونگی انتخاب و استفاده از نام قابل نمایش – هیچ گاه از نام واقعی استفاده نکنید – و چگونگی انتخاب تنظیمات حریم خصوصی در شبکه های اجتماعی و سایت هایی که فرزندتان در آنها پروفایل دارد را به وی آموزش دهید.

فرزند خود را با موتورهای جستجو، دایره المعارف ها و ابزارهای داخلی مرورگر و چگونگی عملکرد آنها آشنا کنید. اگرچه فرزندتان ممکن است در دبستان با ابزارهای آنلاین به صورت ابتدایی آشنا شده باشد، اما بسیاری از کلاس ها دارای قفل های محتوا و محدودیت های دیگر بوده که تجربه کار با رایانه در خانه را متفاوت می کنند.
تور آموزشی شما می تواند به سادگی ارائه اطلاعات پایه درباره جستجوی عکس، بررسی آخرین نسخه برنامه ها و یا کمی تعمق درباره تفاوت های رایانش ابری با توجه به اولویت های خانوادگی باشد. برای به روز بودن با آخرین جریان های فناوری مرتبط با آموزش و یادگیری می توانید به صورت شخصی در اینترنت جستجو کنید. می توانید با استفاده از مرورگرهای وب کودک پسند تجربه جذابی برای فرزند خود رقم بزنید.
در بررسی دقیق منابع اطلاعات آنلاین به فرزند خود کمک کنید. برای تقویت مهارت های سوادآموزی و دانش رایانه فرزند خود می توانید این پرسش ها را با وی مطرح کنید:
ایده اصلی چیست؟
چه کسی در حال صحبت کردن است؟ آیا یک شخص، سازمان، شرکت، دولت و یا آژانس است؟
چرا این اطلاعات در اینجا قرار گرفته اند؟ آیا هدفی از این کار بوده است؟
آیا وب سایت تلاش می کند تا چیزی به من بفروشد؟
آیا وب سایت تلاش می کند تا چیزی را باور کنم؟
آیا وب سایت تلاش می کند تا کاری را انجام دهم؟
آیا بخش “درباره این سایت” در صفحه وب سایت وجود دارد؟
حقایقی که پشتیبان ایده اصلی هستند از کجا ناشی می شوند؟
ایده اصلی به چه صورتی ارائه شده است؟ در قالب عکس، متن، تاریخچه های شخصی، نظرات و یا از طریق پژوهش؟ قالب اطلاعات چگونه شیوه تفکر من درباره اطلاعات را تغییر می دهد؟ به عنوان مثال، آیا عکس ها و داستان های شخصی باورپذیرتر از کلمات هستند؟
چه چیزی مفقود و یا نادیده گرفته شده است؟ می توانید درباره اطلاعاتی را که توسط وب سایت پوشش داده نشده اند، تفکر کنید؟ آیا افراد و نظرات مشخصی غایب هستند؟
چه کسی اهمیت می دهد؟ چرا اطلاعاتی که در این وب سایت ارائه شده اند، اهمیت دارند؟

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا