آماری در مورد استفاده از نرم‌افزارهای سازمانی در شرکت‌ها

موبنا – مرکز پژوهشی Tech Pro Research که طی چند سال اخیر مطالعات گسترده‌ای در زمینه نرم‌افزارهای سازمانی و میزان وابستگی شرکت‌ها به این قبیل برنامه‌ها انجام داده است، به تازگی یک نظرسنجی در این خصوص اجرا کرده است. به گزارش وب‌سایت ZDNet، درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند در حال حاضر از نرم‌افزارهای سازمانی استفاده می‌کنند …

موبنا – مرکز پژوهشی Tech Pro Research که طی چند سال اخیر مطالعات گسترده‌ای در زمینه نرم‌افزارهای سازمانی و میزان وابستگی شرکت‌ها به این قبیل برنامه‌ها انجام داده است، به تازگی یک نظرسنجی در این خصوص اجرا کرده است.

به گزارش وب‌سایت ZDNet، درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند در حال حاضر از نرم‌افزارهای سازمانی استفاده می‌کنند و ۹ درصد نیز از قصد خود برای پیاده‌سازی این برنامه طی یک سال آتی خبر داده‌اند.

این تحقیق نشان می‌دهد استفاده از نرم‌افزارهای سازمانی در سازمان‌ها روند صعودی داشته است: در حال حاضر ۳۴ درصد شرکت‌های کوچک (که کمتر از ۵۰ کارمند دارند) و ۶۱ درصد شرکت‌های بزرگ (با ۱۰۰۰ کارمند یا بیشتر) از مزایای این برنامه‌ها بهره‌مندند.

از «پایگاه‌های داده»، «ذخیره‌سازی» و «منابع انسانی» به عنوان محبوب‌ترین عملکردهایی که باعث شده شرکت‌ها به استفاده از این برنامه‌ها روی آورند، یاد می‌شود.

در مقابله، سه مانع عمده بر سر راه رواج بیش از پیش این نرم‌افزارها وجود دارد که عبارتند از: «هزینه‌های بالا»، «عدم احساس نیاز کسب و کارها» و نیز «مطمئن نبودن از ارزش خلق شده».

پاسخ‌دهندگان به پرسش‌های این نظرسنجی، مایکروسافت، گوگل و ادوبی را سه فروشنده برتر نرم‌افزارهای سازمانی به شمار آورده‌اند.

مهمترین قابلیت‌های نرم‌افزارهای سازمانی که در حال حاضر مورد استفاده شرکت‌ها قرار گرفته عبارتند از مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، هوش تجاری (BI)، مدیریت مالی، مدیریت سرویس فناوری اطلاعات و یکپارچه‌سازی داده‌ها (System Integration).

بر اساس این گزارش، «امکان بهینه‌سازی کارایی عملیاتی» و «سهولت استفاده / مدیریت» دو عامل مهم در رضایت‌مندی مشتریان این نرم‌افزارهاست و حال آن که در مقابل، سه گزینه‌ی «دشوار بودن پیاده‌سازی»، «دشواری / ناممکن بودن یکپارچه‌سازی با اپلیکیشن‌های سازمانی» و «آموزش / پشتیبانی ضعیف فروشندگان» به عنوان عواملی بر نارضایتی کاربران این برنامه‌ها مطرح شده است.

هر چند نرم‌افزارهای سازمانی همچون دیگر فناوری‌ها در حال تکمیل و پیشرفت است، ولی همه این برنامه‌ها به یک صورت نیستند؛ برخی از آنها بسیار کاربردی، مفید و حتی سرگرم‌کننده‌اند و گروهی دیگر، نه تنها فاقد خروجی قابل توجه است بلکه منوهای متعدد در آنها خستگی و سردرگمی کاربر را در پی دارد.

 منبع:  همکاران سیستم 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا