سفر وزیر نفت هند به ایران

موبنا – «دارمندرا پرادهان » وزیر نفت و گاز طبیعی هند قرار است امروز – شنبه- در راس یك هیئت بلند پایه از نمایندگان بخش خصوصی بمنظور گفت وگو با مقامات كشورمان برای توسعه همكاری های ۲ كشور در بخش انرژی و پرداخت بدهی نفتی هند،وارد ایران شود. به گزارش ایرنا، این نخستین سفر یك …

موبنا – «دارمندرا پرادهان » وزیر نفت و گاز طبیعی هند قرار است امروز – شنبه- در راس یك هیئت بلند پایه از نمایندگان بخش خصوصی بمنظور گفت وگو با مقامات كشورمان برای توسعه همكاری های ۲ كشور در بخش انرژی و پرداخت بدهی نفتی هند،وارد ایران شود.

به گزارش ایرنا، این نخستین سفر یك وزیر هندی به كشورمان بعد از برنامه جامع اقدام مشترك (برجام ) و لغو تحریم های ایران است .

وزیر نفت و گاز طبیعی هند را دراین سفر نمایندگان شركت های بزرگ بخش خصوصی مانند گروه اسار، صنایع ریلاینس ،جان انرژی و دیباك نیترات همراهی می كنند.

كارشناسان امور انرژی مهمترین هدف «پرادهان» از سفر به ایران را گسترش بیش از پیش همكاری بین ایران و هند در بخش انرژی از جمله مشاركت شركت نفت و گاز طبیعی هند (ONGC) در توسعه حوزه گاز فرزاد-ب ، خرید نفت خام بیشتر از ایران، تعیین قیمت گاز طبیعی و بررسی روش های ممكن برای پرداخت بدهی های نفتی هند به ایران می دانند.

منابع مطلع گفته اند كه «پرادهان»، در این سفر ، با مقامات ایرانی در مورد امكان احداث كارخانه های پتروشیمی و كودشیمیایی توسط هند در منطقه آزاد تجاری چابهار تبادل نظر خواهد كرد.

كارشناسان انرژی مهمترین هدف وزیر نفت هند به ایران را گفت وگو در خصوص امضای قراردادی برای توسعه میدان گازی فرزاد ب عنوان می كنند.

یك كنسرسیوم شركت های نفت هندی به ریاست شركت نفت و گاز طبیعی این كشور حوزه گاز فرزاد-ب را در سال ۲۰۰۸ كشف كرد، ولی به علت تحریم ها به رغم درخواست های مكرر ایران از توسعه این میدان خودداری كرد.

شركت نفت و گاز طبیعی هند سال گذشته پیشنهاد سرمایه گذاری ۳ میلیارد دلاری برای توسعه حوزه گازی فرزاد ب را به ایران داد.

وزیر نفت وگاز طبیعی هند ماه گذشته در دهلی نو اظهار امیدواری كرد كه در سفر به ایران ،قرارداد توسعه میدان گازی فرزاد ب امضا شود.
وی چندی پیش نیز به خبرنگاران گفته بود ما به اكتشاف و استخراج نفت و گاز در ایران بیش از هر موضوع دیگر علاقه داریم.

كارشناسان انرژی معتقدند امضای قراردادی در خصوص حوزه گازی فرزاد ب مدتی طول خواهد كشید و احتمال امضای قرارداد در زمینه توسعه میدان فرزاد ب در این سفر بعید است .

پرداخت بدهی های نفتی هند به ایران نیز از دیگر موضوعات مهمی است كه قرار است در دیدار وزیر نفت هند با مقامات كشورمان مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.

«راغورام رانجان »رئیس بانك مركزی هند روز سه شنبه در بمبئی گفت مقامات این بانك با همتایان ایرانی خود در خصوص روشهای ممكن برای پرداخت بدهی های نفتی این كشور با ایران تبادل نظر می كنند.

وی افزود:ارزش ذخایر ارز خارجی هند در حال حاضر بیش از ۳۵۰ میلیارد دلار می باشد و پرداخت بدهی های نفتی این كشور مشكلی برای دهلی نو ایجاد نمی كند.

گفته می شود كه وزیر نفت هند دراین سفر با وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس شورای مناطق آزاد تجاری ایران بمنظور بررسی امكان احداث مجتمع های صنعتی در منطقه آزاد تجاری چابهار نیز گفت وگو می كند.

منابع مطلع گفته اند كه مقامات هند و ایران در مرحله نهایی مذاكرات برای امضای قراردادی در مورد احداث دو اسكله و ۵ پایانه توسط هند در بندر چابهار براساس یك خط اعتباری هند قرار دارند.

به گفته این منابع، بررسی امكان احداث یك خط لوله انتقال گاز از بستر دریا از ایران به هند و افزایش واردات نفت خام هند از ایران نیز در دستوركار «پرداهان» از ایران قرار دارد.

حجم واردات نفت خام هند از ایران در ماه مارس، با افزایش دوبرابری در مقایسه با فوریه به ۵۰۰ هزار بشكه در روز افزایش یافت كه این میزان در پنج سال گذشته بی سابقه بوده است .

 منبع:  ایرنا 

دکمه بازگشت به بالا