به مانیتور خیره نشوید

موبنا – جالب است بدانید همه افرادی که به صورت مداوم از کامپیوتر استفاده می‌کنند در معرض ابتلا به آن قرار دارند. بنابراین حتی کودکان کوچک نیز ممکن است دچار CVS شوند. ترک استفاده از کامپیوتر، لپ تاپ و گوشی‌های همراه در جهان با توجه به نقش آنها در زندگی روزمره غیر ممکن است اما …

موبنا – جالب است بدانید همه افرادی که به صورت مداوم از کامپیوتر استفاده می‌کنند در معرض ابتلا به آن قرار دارند. بنابراین حتی کودکان کوچک نیز ممکن است دچار CVS شوند. ترک استفاده از کامپیوتر، لپ تاپ و گوشی‌های همراه در جهان با توجه به نقش آنها در زندگی روزمره غیر ممکن است اما رعایت برخی نکات باعث کاهش احتمال بروز این عارضه خواهد شد.
دکتر محمد کریم اسماعیلی متخصص چشم در گفت‌و‌گو با «ایران»، با اشاره به نقش استفاده از کامپیوتر ابتلا به سندروم CVS، می‌گوید: بر اساس مطالعات ۹۰ درصد افرادی که بیشتر از ۴ ساعت در روز از این وسیله استفاده می‌کنند دچار علائم سندروم بینایی کامپیوتر خواهند شد اما اغلب این عوارض موقتی بوده و با استراحت بهبود می‌یابند.
این فوق تخصص قرنیه در خصوص علائم سندروم بینایی کامپیوتر، خاطرنشان می‌کند: تاری دید، احساس خستگی، درد، قرمزی چشم ها، حساسیت به نور، احساس وجود جسم خارجی و خشکی در چشم از علائم این عارضه است که اغلب پس از کار مداوم با کامپیوتر ایجاد می‌شوند اما استفاده مداوم از کامپیوتر تنها دلیل دچار شدن به آن نیست و استفاده طولانی مدت از لپ تاپ و گوشی‌های همراه نیز گاه موجب بروز CVSمی شود.
اسماعیلی با تأکید بر نقش استفاده از کامپیوتر در بروز خستگی چشم‌ها، بیان می‌کند: این سندروم تنها در افراد بالغ ایجاد نمی‌شود بلکه امکان دچار شدن کودکان به آن نیز وجود دارد. احساس درد در ناحیه سر، گردن،کمر، دوبینی و سرگیجه از علائم دیگر دچار شدن به سندروم بینایی کامپیوتر است. عدسی چشم انسان برای دیدن اشیای نزدیک نیازمند ایجاد تطابق است و کار کردن طولانی مدت با کامپیوتر به تطابق مداوم و حرکت دائم چشم‌ها در جهت‌های مختلف نیاز دارد که این مسأله باعث بروز خستگی چشم‌ها و آسیب به بینایی می‌شود همچنین امکان اینکه افراد بعد از کار طولانی مدت با کامپیوتر دچار تاری دید در هنگام دیدن اشیای دور شوند نیز وجود دارد.
این متخصص چشم، با اشاره به اینکه علائم CVS در صورت استفاده مداوم از لپ تاپ شدید تر از موارد دیگر است، می‌گوید: مانیتور لپ تاپ‌ها کوچک و فونت شان ریزتر است. همچنین از آنها می‌توان در وضعیت و فاصله‌های مختلف استفاده کرد. به طور مثال می‌توان آنها را روی زانو، میز یا رخت خواب قرار داد که این مسأله باعث وارد شدن آسیب بیشتری به چشم‌ها خواهد شد.
وی اظهار می‌کند: مانیتور گوشی‌های همراه کوچک تر از وسایل دیگر است و اغلب افراد در هنگام استفاده آنها را در فاصله‌ای نزدیک به صورت شان قرار می‌دهند بنابراین علائم این سندروم در هنگام استفاده مداوم از گوشی‌های همراه سریع تر ظاهر می‌شود. بر اساس مطالعات حداقل فاصله موبایل و کامپیوتر با چشم‌ها باید به ترتیب ۳۰ و ۶۰ سانتی متر باشد همچنین حداکثر فاصله چشم‌ها با تلویزیون نیز ۳ متر است. مطالعات نشان می‌دهند که با رعایت فاصله‌های گفته شده می‌توان از بروز CVS تا حدود زیادی جلوگیری کرد.
اسماعیلی با اشاره به اینکه سطح فوقانی مانیتور باید ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر پایین تر از چشم‌ها باشد، می‌گوید: در مواردی که مانیتور بالا تر از این فاصله قرار می‌گیرد فرد مجبور است گردن خود را به پشت خم کند و چشم هایش را بازتر نگه دارد که در این‌صورت دچار درد گردن و خشکی چشم خواهد شد.
مانیتور نیز نباید در معرض تابش مستقیم پنجره یا لامپ‌ها باشد چراکه انعکاس نور تابیده به مانیتور سبب ناراحتی فرد خواهد شد. نوری که از پنجره‌ها تابیده می‌شود باید به سمت پهلوی فرد باشد، بنابراین تابش نور از روبه‌رو و پشت سر باعث آسیب به بینایی خواهد شد.
این جراح چشم، در خاتمه تصریح می‌کند: افراد باید نور لامپ‌های بالای سر خود را در هنگام استفاده از کامپیوتر کاهش دهند همچنین توصیه می‌شود این نور به صورت مستقیم به مانیتور تابیده نشود. در صورتی که از چراغ مطالعه در هنگام کار با کامپیوتر استفاده می‌شود نور آن را باید به صورتی تنظیم کرد که به سطح میز تابیده شود و سپس مانیتور را در مکانی قرار داد که بازتاب نور از پنجره یا لامپ‌ها بر آنها به صورت حداقل باشد. هنگامی که فرد احساس می‌کند انعکاس نور از سطح مانیتور سبب ناراحتی چشم هایش می‌شود باید از عینک آنتی رفلکس استفاده کند.

 منبع:  روزنامه ایران | نویسنده: یاسمن صادق شیرازی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا