درآمد ۲۰۰ میلیون دلاری داعش از آثار باستانی

موبنا – به گزارش عصر ایران به نقل از پرس تی وی، ویتالی چورکین در نامه‌ای خطاب به شورای امنیت سازمان ملل نوشت: «حدود ۱۰۰ هزار شی فرهنگی با اهمیت جهانی از جمله ۴ هزار و ۵۰۰ سایت باستانی که ۹ مورد از آن در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد تحت کنترل داعش در …

موبنا – به گزارش عصر ایران به نقل از پرس تی وی، ویتالی چورکین در نامه‌ای خطاب به شورای امنیت سازمان ملل نوشت: «حدود ۱۰۰ هزار شی فرهنگی با اهمیت جهانی از جمله ۴ هزار و ۵۰۰ سایت باستانی که ۹ مورد از آن در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد تحت کنترل داعش در عراق و سوریه است.»

وی افزود: «سود جویی داعش از سوداگری عتیقه جات و گنجینه‌های باستانی هر ساله حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار برآورد می‎شود.»

بنا بر گزارش چورکین، قاچاق آثار باستانی توسط واحد آثار عتیقه این گروه انجام می‌شود که تشکیلاتی معادل یک وزارتخانه منابع طبیعی است. فقط کسانی که مجوز و مهر واحد مزبور را دارند مجاز به حفاری، انهدام و انتقال آثار باستانی هستند.

چورکین که مکررا ترکیه را متهم می‌کند که از طریق خرید نفت از داعش به حمایت از این گروه تروریستی می‌پردازد در گزارش خود آورده است که آثار باستانی غارت شده عمدتا از طریق خاک ترکیه قاچاق می‌شود.

وی تصریح کرد: «مرکز اصلی قاچاق میراث فرهنگی شهر غازی‌عینتاب ترکیه است که در آنجا اشیای مسروقه طی مزایده‌های غیر قانونی و سپس شبکه‌ای از عتیقه فروشی‌ها و بازارهای محلی به فروش می‌رسد.»

مسئولان ترکیه‌ای هنوز در پاسخ به اتهامات روسیه اظهار نظری نکرده‌اند.

 منبع:  عصرایران 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا