بیت المقدس در عهد عثمانی (+عکس)

موبنا – اورشلیم یا بیت المقدس، سرزمین مقدسی که هر یک از ادیان اسلام، مسیحیت و یهود برای آن تقدس و جایگاه ویژه ای قائل اند پس از آنکه در سال ۱۵۱۶ جزئی از امپراتوری عثمانی شد تا جنگ جهانی اول تحت این حکومت اداره می شد. بیت المقدس سرزمین مقدسی است که به خاطر …

موبنا – اورشلیم یا بیت المقدس، سرزمین مقدسی که هر یک از ادیان اسلام، مسیحیت و یهود برای آن تقدس و جایگاه ویژه ای قائل اند پس از آنکه در سال ۱۵۱۶ جزئی از امپراتوری عثمانی شد تا جنگ جهانی اول تحت این حکومت اداره می شد.

بیت المقدس سرزمین مقدسی است که به خاطر قدم نهادن پیامبران رسولان الهی چون ابراهیم، اسحاق و یعقوب (ع) در آن و وجود اماکن مقدسی از ادیان مسیحی و یهود و مسلمان جایگاه و اهمیت و پیروان این ادیان برخوردار است.

این سرزمین مقدس از سال ۱۵۱۶ برای چند سده تحت حاکمیت عثمانی بود تا اینکه با افزایش مهاجرت یهودیان و اسکان آنها در این منطقه و نیز اشغال سرزمین فلسطین توسط انگلیس در جنگ جهانی اول زمینه های تشکیل دولت صهیونستی فراهم شد.

به روایت تاریخ در سال ۱۸۷۶ سلطان عثمانی در پاسخ به درخواست خاخام “ژوزف نانتونک” برای صدور اجازه اسکان یهودیان ضمن منع مهاجرت گسترده به فلسطین درباره حضور یهودیان در این منطقه هشدا داد و در چند نوبت احکامی علیه اسکان انبوه آنان صادر کرد. با این وجود در سال ۱۸۸۲ شمار چشمگیری از یهودیان شروع به هجرت به سرزمین مقدس کردند و با ایجاد مزارع جمعی و اسکان انبوه سنگ بنای رژیم صهیونیستی را گذاشتند.

نوشته های مشابه

از ابتدای اختراع دوربین عکاسی اهمیت سرزمین مقدس باعث شد عکاسان زیادی برای ثبت تصاویر به آنجا بیایند و عکاسی کنند؛ شاید نخستین عکس ها از این سرزمین را “ژوزف فیلبرت دوپرانچی” عکاس فرانسوی در سال ۱۸۴۱ گرفته باشد. او که در سفری ۴ ساله به خاورمیانه آمده بود اولین تصاویر از فلسطین را به روش “داگرئوتیپ” به ثبت رساند.

پس از او نیز شمار زیادی از جهانگردان و محققانی که به خاورمیانه آمدند، پای به این خاک مقدس هم گذاشتند و عکاسی کردند؛ در این میان مجموعه ای نادر از عکس هایی که در کتابخانه کنگره نگهداری می شود به دلیل آنکه آخرین سال های حکومت عثمانی بر این سرزمین را نشان می دهد جالب توجه است. این عکس ها که از سال ۱۹۰۰ تا ۱۹۱۸ یعنی یکسال پس از قیومت انگلیس بر این سرزمین را شامل می شود اسناد مصوری است از سرزمینی که چندین دهه است با اشغالگران دست و پنجه نرم می کند.

 منبع: فرادید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا