تحقیق جدید در دانشگاه MIT راه را برای وای فای بدون رمز هموار می کند

موبنا- رمز‌های وای‌فای نه تنها به خاطر نیاز به چندین بار تایپ در طول روز آزار دهنده هستند، بلکه در اغلب موارد حتی نمی‌توانند جلوی نفوذ کاربران مزاحم به شبکه‌ی شما را بگیرند؛ اما اکنون در لابراتور هوش مصنوعی و علوم کامپیوتری دانشگاه MIT، محققان موفق شده‌اند روشی را توسعه‌دهند که در عین بالا بردن …

موبنا- رمز‌های وای‌فای نه تنها به خاطر نیاز به چندین بار تایپ در طول روز آزار دهنده هستند، بلکه در اغلب موارد حتی نمی‌توانند جلوی نفوذ کاربران مزاحم به شبکه‌ی شما را بگیرند؛ اما اکنون در لابراتور هوش مصنوعی و علوم کامپیوتری دانشگاه MIT، محققان موفق شده‌اند روشی را توسعه‌دهند که در عین بالا بردن امنیت شبکه‌های وای‌فای، موجب کاهش نیاز به تایپ کردن رمز برای ورود به این شبکه‌ها نیز می‌شود.

رهبری این تیم بر عهده‌ی خانم پروفسور دینا کتابی، دانشمند برجسته‌ی سوری و متخصص بزرگ مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه MIT است. محققان در این روش، سیستمی به نام کرونوس ابداع کرده‌اند که باعث می‌شود نقطه دسترسی (Access Point) وای‌فای بتواند با دقت بسیار بالایی به شناسایی تمامی دستگاه‌هایی که از طریق این شبکه به آن متصل شده‌اند بپردازد. این تکنولوژی می‌تواند بسته به محل کاربر، برای دسترسی به یک روتر نیز مورد استفاده قرار گیرد. با استفاده از این فناوری، مزاحمان کار فوق‌العاده سختی برای استفاده‌ی رایگان از وای‌فای شما خواهند داشت.

وای‌فای

نحوه‌ی کار سیستم کرونوس بر پایه‌ی محاسبه‌ی مدت زمان سپری شده برای انتقال داده بین کاربر و نقطه‌ی دسترسی است. این سیستم برای بالا بردن دقت، مقادیر زمانی را که از باندهای مختلف وای‌فای محاسبه کرده است با هم جمع می‌کند. محققان می‌گویند که این سیستم بیش از ۲۰ برابر دقیق‌تر از سیستم‌های کنونی است.

هنگام تست این فناوری در یک خانه، در بیش از ۹۴ درصد موارد، محققان موفق شدند که با استفاده از آن، محل دقیق کاربر را تشخیص داده و بدانند که دقیقا در کدام اتاق نشسته است. هنگام تست این ویژگی در یک کافی‌شاپ، نتیجه خارق‌العاده بود. کرونوس توانست کاربران داخل و بیرون کافی‌شاپ‌ را تشخیص داده و در ۹۷ درصد مواقع، در جلوگیری از دسترسی مزاحمان و کمک به کاربران داخل کافی‌شاپ به شبکه با موفقیت عمل کند.

کرونوس، علاوه بر امنیت شبکه‌های وای‌فای، می‌تواند برای تشخیص فاصله ی پهپادها از مردم و نگه‌داشتن آن‌ها در فاصله‌ای منطقی و امن از افراد مورد استفاده قرار گیرد. این سیستم را می‌توان برای یافتن دستگاه‌های گم شده‌ی مجهز به آن نیز به کار برد. البته این تکنولوی معایبی هم دارد که یکی از آن‌ها به خطر افتادن حریم خصوصی است. ممکن است با استفاده از کرونوس، فرد یا ارگانی بتواند محل دقیق شما را زیر نظر بگیرد. اما فراموش نکنید که امنیت وای‌فای یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کاربران بوده و هر سیستمی که بتواند آن را تامین کند، به احتمال بسیار زیاد با اقبال عمومی کاربران روبرو خواهد شد.

منبع:زومیت

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا