هیاهوی عربستان علیه ایران برای هیچ

موبنا- جالب‌تر آنكه رسانه‌هاي سعودي بر اساس ادعاي اين سازمان، علت را «تخلفات اداري از ضوابط و قوانين ناظر بر ايمني پروازهاي بين‌المللي از سوي شركت هواپيمايي ماهان» اعلام كرده‌اند. بر اساس این گزارش، معلوم نیست ادعاي تخلفات شركت هواپيمايي ماهان، چه زمانی رخ داده است. اين چندمين بار است كه عربستان اقدام به تحريم …

موبنا- جالب‌تر آنكه رسانه‌هاي سعودي بر اساس ادعاي اين سازمان، علت را «تخلفات اداري از ضوابط و قوانين ناظر بر ايمني پروازهاي بين‌المللي از سوي شركت هواپيمايي ماهان» اعلام كرده‌اند. بر اساس این گزارش، معلوم نیست ادعاي تخلفات شركت هواپيمايي ماهان، چه زمانی رخ داده است.

اين چندمين بار است كه عربستان اقدام به تحريم ايران مي‌كند. به گزارش ايسنا، وب‌سایت ماهان‌ایر هیچ پرواز برنامه‌ریزی‌شده به عربستان را نشان نمی‌دهد. پيش‌تر بنا بر حمله مخالفان اعدام شيخ‌نمر به سفارت و كنسولگري عربستان در تهران و مشهد، اين كشور تمام روابط ديپلماتيك خود را با ايران لغو كرده بود. همچنين پس از اين اتفاق در اقدامي همه كشورهاي عربي را عليه ايران كرد و سعي كرد روابط اقتصادي ايران را دچار اختلال كند كه البته با واكنش ايراني‌ها در نخريدن محصولات عربستاني مواجه شد.

گويا اين كشور قصد كرده پس از لغو گسترده تحريم‌ها عليه ايران جا پاي تحريم‌كنندگان بگذارد تا ايران نتواند جايگاهش را در منطقه محكم‌تر كند. به گزارش پرس‌تي‌وي، وزارت کشور عربستان در تاریخ ١٢ دی با انتشار بیانیه‌ای از اعدام ٤٧ نفر ازجمله شیخ‌نمر باقر النمر، روحانی برجسته شیعی، خبر داد. اعدام شیخ‌نمر، با واکنش‌های شدید مردم و سیاست‌مداران ایران و چندین کشور دیگر روبه‌رو شد. مردم ایران در اعتراض به اعدام این روحانی در مقابل سفارت عربستان سعودی در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد تجمع اعتراضی برپا کردند، اما عده‌ای خودسر اقدام به پرتاب سنگ و کوکتل‌مولوتف به سمت این ساختمان‌‌ها کردند.

با وجود محکومیت این حملات از سوی مقامات ایرانی، ریاض به بهانه این حوادث، روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد و موج تازه‌ای از اقدامات سیاسی را در مجامع جهانی و عربی علیه جمهوری اسلامی به راه انداخت. گفتنی است عربستان سعودی پیش‌تر نیز همه پروازهای شرکت‌های هواپیمایی این کشور به ایران را لغو کرده بود.

هياهويي براي هيچ

مقصود اسعدی‌سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، در گفت‌وگو با «شرق» با بيان اين مسئله كه اين اقدام عربستان هياهويي براي هيچ است، گفت: درحال‌حاضر بين ايران و عربستان پروازي انجام نمي‌شود كه عربستان بخواهد آن را قطع كند. علاوه بر آنكه مسير عربستان مورد استفاده شركت‌هاي هواپيمايي ايران براي سفر به ديگر كشورها نيست و اصولا ادعاي سعودي‌ها مبناي عملياتي درحال‌حاضر ندارد.

اين مقام مسئول در پاسخ به اين پرسش كه از چه زمان ارتباط پروازي ايران و عربستان قطع شد، افزود: بعد از قطع روابط ديپلماتيك ميان ايران و عربستان، نه شركت‌هاي هواپيمايي ايران به عربستان پرواز دارند و نه شركت‌هاي هواپيمايي سعودي مقصد خود را ايران تعريف مي‌كنند.

اسعدي در پاسخ به اين پرسش كه آيا براي سفرهاي حج، برنامه‌ريزي براي پرواز در آينده صورت نمي‌گيرد، ادامه داد:‌ پروازهاي حج وابسته به تصميمات مقامات عالي‌رتبه كشور است و اگر تصميم بگيرند مراسم حج امسال نيز انجام گيرد، برنامه‌ريزي مي‌شود و پيش‌بيني‌هاي لازم صورت مي‌گيرد، اما درحال‌حاضر هيچ پروازي بين ايران و عربستان انجام نمي‌شود. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با رد ادعاي عربستاني‌ها به بهانه تخلفات اداري از ضوابط و قوانين ناظر بر ايمني پروازهاي بين‌المللي، همچنين گفت: چنين چيزي صحت ندارد و اگر درست بود بايد در مقطع انجام پرواز اين مسئله بيان مي‌شد و وقتي مطرح نشده اين سخنان فقط در حد يك بازي رسانه‌اي است كه مشخص نيست با چه هدفي بيان شده است.

درخواستي براي پرواز  به عربستان نداشته‌ايم

رضا جعفرزاده، مدير روابط‌عمومي سازمان هواپيمايي كشوري، نيز در گفت‌وگو با «شرق» با بيان اينكه از بعد از قطع پروازهاي حج عمره ديگر به عربستان پروازي نداشته‌ايم، گفت: نه‌فقط هواپيمايي ماهان، بلكه هيچ‌يك از شركت‌هاي هواپيمايي ايراني به‌تازگی درخواستي براي دريافت مجوز از سازمان هواپيمايي كشوري عربستان براي استفاده از حريم هوايي يا پرواز به اين كشور نداشته‌اند كه بخواهد مورد پذيرش واقع يا رد شود.

وي ادامه داد: براي برقراري پروازها، سازمان هواپيمايي كشوري هيچ قرارداد نشستي نداشته و شركت هواپيمايي ماهان هم هيچ درخواستي براي برقراري پرواز به عربستان يا عبور از فضاي عربستان نداشته و به‌همين‌دليل طرح اين موضوع در نشريات عربستاني محل سؤال است.

جعفرزاده درباره تصميم‌گيري براي پروازهاي حج عمره نيز تصريح كرد:‌ در زمان حج دو شركت هواپيمايي هما و ماهان و در برخي قراردادهاي قديمي، يكي از شركت‌هاي هواپيمايي سعودي انجام برخي پروازها براي حج را عهده‌دار بود. اما بايد در نظر داشت يك‌سري از تصميم‌گيري‌ها در سطح كلان و ديپلماسي است و ما بايد در انعقاد قراردادهاي حمل‌ونقلي خود آنها را اعمال كنيم كه پرواز براي حج نيز در اين مجموعه قرار مي‌گيرد و بايد درباره اختلافاتي كه ميان ايران و عربستان به وجود آمده در سطح كلان تصميم‌گيري شود و ما مداخله‌اي نداشته‌ايم.

مدير روابط عمومي سازمان هواپيمايي كشوري همچنين ادعاي تخلف اداري را از سوي عربستان جوسازي دانست و صحت آن را رد كرد. او يادآور شد در گذشته هم چنين ادعايي مطرح نشده بود.

به آسمان عربستان نیاز نداريم

مدیركل مراقبت پرواز شركت‌ فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران هم  با بیان اینكه پس از قطع روابط سیاسی با عربستان سعودی، شركت‌های هواپیمایی ایران پروازهای برنامه‌ای به این كشور ندارند، تاكید كرد: هم‌اكنون هیچ یك از این شركت‌ها به استفاده از آسمان عربستان نیاز ندارند.

ابراهیم مرادی افزود: با قطع روابط سیاسی، پروازهای برنامه‌ای شركت هواپیمایی ایران‌ایر و ماهان از مشهد به دمام عربستان نیز قطع شده است و درحال‌حاضر شركت‌های ایرانی به مقاصد شهرهای عربستان سعودی پرواز ندارند.

وی یادآور شد: با توجه به اینكه شركت‌های ایرانی «پروازهای برنامه‌ای» برای سفر به كشورهای آفریقایی ندارند، بنابراين از آسمان عربستان سعودی نیز عبور نمی‌كنند و تصمیم شورای هواپیمایی عربستان سعودی مبنی بر ممنوعیت عبور پروازهای شركت ماهان از آسمان این كشور، بر فعالیت شركت‌های هواپیمایی ایرانی تأثیری ندارد.

منبع:روزنامه شرق

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا