واردات نفت هند از ایران رکورد شکست

موبنا – به گزارش ایسنا و به نقل از روزنامه اکونومیک تایمز، منابع آگاه به صنعت نفت هند می‌گویند: پالایشگاه‌های هندی به دنبال افزایش خرید نفت از ایران پس از لغو تحریمها در ماه ژانویه هستند. متوسط واردات نفت سالانه هند از ایران در این سطح در سال مالی شروع شده، بالاترین سطح واردات دستکم …

موبنا – به گزارش ایسنا و به نقل از روزنامه اکونومیک تایمز، منابع آگاه به صنعت نفت هند می‌گویند: پالایشگاه‌های هندی به دنبال افزایش خرید نفت از ایران پس از لغو تحریمها در ماه ژانویه هستند.

متوسط واردات نفت سالانه هند از ایران در این سطح در سال مالی شروع شده، بالاترین سطح واردات دستکم طی هفت سال گذشته خواهد بود و حتی از خرید افزایش یافت این کشور از ایران در مارس که بالاترین سطح پنج سال اخیر (۵۰۶ هزار و ۱۰۰ بشکه در روز) بود، فراتر خواهد رفت.

ایران قبل از اینکه تحریم‌ها روابط تجاری ایران را منع و هند را به سمت تامین کنندگان جایگزین بکشاند، دومین تامین‌کننده بزرگ نفت هند بود؛ جایگاهی که اکنون در اختیار عراق قرار دارد.

برنامه‌ها برای افزایش واردات نفت سالانه هند از ایران نشان‌دهنده این است که تهران در حال پس گرفتن سهم بازار خود پس از لغو تحریم‌ها است. ایران اعلام کرده که به افزایش تولید نفت و صادرات تا زمانی که به سطح قبل از تحریم‌ها بازگردد ادامه خواهد داد.

پالایشگاه‌های دولتی شامل شرکت نفت هند، پالایشگاه مانگلور، بهارات پترولیوم و هندوستان پترولیوم در ماه فوریه به ایران اعلام کردند که روی هم رفته قصد دارند در سال مالی که از آوریل آغاز می‌شود روزانه حدود ۲۴۰ هزار بشکه نفت از ایران بخرند.

در میان پالایشگاه‌های خصوصی شرکت نفت اسار قصد دارد روزانه حدود ۱۲۰ هزار بشکه نفت از ایران خریداری کند، پالایشگاهHMEL به‌طور ضمنی گفته مقادیر کمی واردات با امکان افزایش سطح واردات از ایران خواهد داشت.

شرکت‌های نفتی هندی و شرکت ملی نفت ایران که فروش نفت ایران را برعهده دارد به سوالات در این خصوص پاسخ نداده‌اند.

شرکت نفت هند قصد دارد روزانه ۸۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد کند و همچنین این گزینه وجود دارد که این مقدار روزانه ۴۰ هزار بشکه افزایش داشته باشد. شرکت نفت MRPL(مانگلور) نیز روزانه حدود ۹۰ تا ۱۰۰ هزار بشکه و شرکت‌های HPCL و BPCL نیز هر یک روزانه ۲۰ هزار بشکه نفت از ایران خریداری خواهند کرد.

رویترز در ماه فوریه گزارش داد: علاوه بر این مقادیر و بشکه‌های نفتی که اسار به دنبال خرید آنها از ایران است، پالایشگاه خصوصی صنایع ریلاینس به دنبال خرید روزانه ۱۰۰ الی ۱۲۰ هزار بشکه نفت به ویژه نفت سنگین از ایران است.

این در حالی است که مشخص نیست که صنایع ریلاینس توان خرید چه مقدار از نفت سنگین ایران را دارد؟ چرا که بسیاری از این بشکه‌های نفت در حال حاضر پیش‌فروش شده‌اند.

ریلاینس ماه گذشته مقادیری از نفت ایران را به صورت خارج از قرار‌داد از ایران خریداری کرد که اولین خرید این چنینی از سال ۲۰۱۰ تاکنون بود.

انتظار می‌رود پالایشگاه‌های هندی قرار‌داد‌های سالانه خود با ایران را به زودی نهایی کنند.

خریداران هندی در ازای مقادیر نفت بیشتر که خریداری کنند تخفیف خواهند گرفت اگرچه این امتیاز کمتر از حمل‌ونقل رایگانی است که ایران در دوران تحریمها ارائه می‌داد.

خرید نفت از تهران همچنان ممکن است تحت تاثیر پوشش بیمه برای شرکت‌هایی که نفت ایران را پالایش می‌کنند و از سرگیری کانال‌های بانکی برای تسهیل پرداخت‌ها و گشایش ال‌سی‌ باشد.

ماه گذشته شرکت‌های بیمه نفتکشها برای جبران پوشش بیمه محموله‌های نفتی ایران وارد عمل شده‌اند، چرا که شرکت‌های بیمه آمریکایی همچنان تحت فشار تحریم‌های واشنگتن از این کار اجتناب می‌کنند.

اما هنوز مشخص نیست که آیا شرکت‌های بیمه آمریکایی پوشش بیمه برای پالایشگاه‌های پالایش‌کننده نفت ایران را ارائه خواهند داد یا خیر.

ایران ماه گذشته فهرستی از چندین بانک عمدتا اروپایی را منتشر کرد که در هالک بانک ترکیه حساب دارند تا بخشی از بدهی شش میلیارد دلاری هند به ایران تسویه شود.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا