خطر از سر ۱۵ میلیون ایرانی گذشت

موبنا- آخرین گزارش‌های وزارت بهداشت از اداره سلامت محیط و کار نشان می‌دهد در تعطیلاتی که گذشت، ١٧٠٠ مرکز متخلف به دلیل مشکلات بهداشتی پلمب شدند و ١٠‌هزار تخلف دیگر به سیستم قضائی ارجاع داده شد؛ اینها بخشی از گزارشی است که روز گذشته در نخستین نشست خبری قائم مقام وزیر بهداشت در ‌سال جاری …

موبنا- آخرین گزارش‌های وزارت بهداشت از اداره سلامت محیط و کار نشان می‌دهد در تعطیلاتی که گذشت، ١٧٠٠ مرکز متخلف به دلیل مشکلات بهداشتی پلمب شدند و ١٠‌هزار تخلف دیگر به سیستم قضائی ارجاع داده شد؛ اینها بخشی از گزارشی است که روز گذشته در نخستین نشست خبری قائم مقام وزیر بهداشت در ‌سال جاری اعلام شد.

ایرج حریرچی در این نشست به دایمی شدن شورایعالی سلامت و امنیت غذایی به‌عنوان یکی از مصوبه‌های اخیر مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: «‌تصویب برنامه اجرایی سامانه خدمات جامع و همگانی سلامت و امنیت غذایی وظیفه‌ای است که این شورا هر ‌سال به عهده دارد.» او در ادامه از اجباری شدن آزمایش تایید سلامت رانندگان وسایل نقلیه عمومی خبر داد: «این هم یکی دیگر از مصوبات مجلس است؛ متاسفانه در کشور ما به علت میزان بالای تصادفات رانندگی، حدود ٧درصد از درآمد ناخالص ملی که بر مبنای قیمت‌های ‌سال ٩٣ حدود ٧١٠‌هزار‌میلیارد ریال می‌شود برای درمان آسیب‌دیدگان تصادفات و معلولیت آن هزینه می‌شود که از متوسط جهانی بسیار بالاتر است.»

قائم‌مقام وزیر بهداشت در ادامه این نشست، در پاسخ به سوال خبرنگاری به ماجرای فوت بهیار زاهدانی هم اشاره کرد؛ بهیاری که گفته می‌شود به دلیل فشار کاری زیاد، در شیفت کاری، جانش را از دست داد: «این بهیار پس از شش روز مرخصی به سر کار آمده بود و این حادثه نیز در ابتدای شیفت‌ رخ داد و تمام بخشی که این همکار ما در آن فعالیت داشته تنها یک بیمار داشته است. البته علت فوت او برای ما دقیقا مشخص است اما مجاز نیستیم که اعلام کنیم. بنابراین نباید این موضوع را به چیزهای دیگری نسبت دهیم.»

خبرنگاری از حریرچی درباره علت هزینه‌هایی که وزارت بهداشت برای ایجاد برنامه‌های تلویزیونی ازجمله استودیو سلامت و راه‌اندازی سایت‌ها و روزنامه‌های مختلف کرده، پرسید که او پاسخ داد: «مهم‌ترین کار حوزه بهداشت و درمان این است که با مخاطبان‌مان صحبت کرد و خطرات ناشی از بیماری‌ها را کاهش داد. بر این اساس اقدامات پیشگیرانه از طریق آموزش بهداشت، ارتقای خودمراقبتی و پیشگیری انجام می‌شود و مهم‌ترین بستر برای این کار نیز رسانه است. البته مطمئن باشید که آنچه برای این کار هزینه شده با سخت‌گیری و به‌طور معقول بوده است.

باید توجه کنیم که مهم‌ترین رسانه‌ای که در حال حاضر می‌تواند کار اطلاع‌رسانی را انجام دهد، صداوسیماست و استفاده از آن مقتضیات خاص خود را دارد.» همین جا بود که رئیس اداره ارتباط با رسانه وزارت بهداشت این توضیح را به صحبت‌های حریرچی اضافه کرد: «اطلاعاتی که در رابطه با راه‌اندازی استودیو سلامت با هزینه گزاف داده شده، درست نیست و با یک پشت‌ زمینه مجازی راه‌اندازی شده و از همکاران در اورژانس کمک خواسته‌ایم که در تولید محتوا به ما کمک کنند و در این زمینه هزینه‌های زیادی نداده‌‌ایم.»

١٧٠٠ مرکز متخلف پلمب شد

در ادامه این نشست خبری رئیس اداره سلامت محیط و کار وزارت بهداشت هم حضور داشت. خسرو صادق نیت به بازرسی‌های نوروزی از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی اشاره کرد. به گفته او در تعطیلات نوروز ٦٠٠‌ هزار بازرسی از مکان‌های مختلف در سطح کشور و در حوزه بهداشتی و توزیع مواد غذایی و رستوران‌ها صورت گرفت که طی آن ١٠‌هزار مورد تخلف مشاهده و به سیستم قضائی ارجاع داده شد. براساس اعلام این مسئول در وزارت بهداشت، در این مدت، ١٧٠٠ مرکز به دلیل تخلفات بهداشتی پلمب شد.

صادق نیت در گزارشی که خواند، از معدوم شدن ٧٨٠‌هزار کیلو ماده غذایی خام و پخته آلوده و غیر بهداشتی خبر داد با این توضیح: «از آنجا که ٥٠ گرم ماده غذایی آلوده یک نفر را مسموم می‌کند، با معدوم کردن این میزان مواد آلوده، از مسمومیت ١٥‌میلیون نفر جلوگیری شد.» براساس اعلام او در بازرسی از استخرها هم با انجام ٥‌ هزار نمونه‌برداری از آب آنها، تعدادی به دلیل آلودگی پلمب شدند. به گفته صادق نیت، نیمی از کشفیات مواد غذایی معدوم شده، در پی شکایت‌های مردم و تماس آنها با سامانه ١٩٠ صورت گرفت.

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا