باتری‌ قابل‌تعویض در موبایل؛ خوب یا بد

موبنا – با این حال شرکت اپل و در واقع استیو جابز از این چارچوب خارج شد و اولین تلفن همراه خود را طوری طراحی و تولید کرد که باتری آن قابل تعویض نبود. این امر مانند بسیاری دیگر از نوآوری‌های اپل توجه بسیاری را به خود جالب کرد و البته مخالفان و انتقادهایی هم …

موبنا – با این حال شرکت اپل و در واقع استیو جابز از این چارچوب خارج شد و اولین تلفن همراه خود را طوری طراحی و تولید کرد که باتری آن قابل تعویض نبود. این امر مانند بسیاری دیگر از نوآوری‌های اپل توجه بسیاری را به خود جالب کرد و البته مخالفان و انتقادهایی هم در پی داشت. با این حال اپل مقاومت کرد و همچنان گوشی‌هایش را تا آخرین نسخه با همین روش وارد بازار کرد. برعکس اپل، گوشی‌های هوشمند لومیا را می‌توان مثال زد که باتری همه مدل‌هایش قابل تعویض هستند.

دیگر شرکت‌های تولیدکننده موبایل نیز کمابیش از هر دو روش استفاده کرده‌اند و اغلب گوشی‌های میان‌رده خود را طوری طراحی کرده‌اند که باتری قابل تعویض داشته ‌باشد و باتری پرچمداران خود را پلمب کرده‌اند.اینکه بهتر است باتری تلفن‌مان قابلیت خارج‌شدن از دستگاه را داشته‌ باشد یا نه موضوعی است که اغلب کاربران تلفن همراه و حتی سازندگان تلفن همراه هم بر سر آن اختلاف نظر دارند. موافقان و مخالفان تعویض‌پذیر بودن تلفن همراه هریک دلایل خاص خود را دارند که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم. یکی از بارزترین مزیت‌های جداشدن باتری البته در تلفن‌های قدیمی که از مشخصات سخت‌افزاری به‌مراتب ضعیف‌تری در مقایسه با تلفن‌های امروزی بهره می‌بردند این بود که هنگام هنگ‌کردن گوشی، کاربر به‌راحتی می‌توانست باتری تلفن خود را چند ثانیه بیرون بیاورد و دوباره آن را وارد گوشی و تلفن خود را روشن کند. این روش در اغلب موارد مشکل هنگ‌کردن تلفن را حل می‌کرد که البته این نیاز در گوشی‌های امروزی به‌ویژه در پرچمداران چندان حس نمی‌شود و موضوع دیگر اینکه هنگام بروز مشکل در تلفن همراه می‌توان از روش‌های دیگری غیر از خارج‌کردن باتری استفاده کرد که این روش‌ها در هر برندی متفاوت است. در برخی مدل‌ها باید کلید خاموش و روشن را چند ثانیه نگه دارید و در برخی باید از ترکیب چند کلید استفاده کنید. در برخی موارد هم لازم است مدت طولانی‌تری مثلا تا ۱۰ ثانیه، چند کلید را نگه دارید؛ مثلا در گوشی‌های آی‌فون باید کلیدهای پاور و هوم را نگه‌دارید تا گوشی خاموش شود سپس باید گوشی را روشن کنید.

lg-g5-review-battery-removable-420-100

همچنین در برخی گوشی‌های اندرویدی مانند سونی و اچ‌تی‌سی لازم است کلیدهای پاور و افزایش صدا را با هم نگه دارید تا گوشی خاموش شود. البته برخی گوشی‌های سونی کلید اختصاصی ریست دارند. یکی دیگر از دلایل کسانی که باتری قابل تعویض را ترجیح می‌دهند این است که این کاربران با به همراه داشتن یک باتری اضافه هنگام سفر یا رفتن به مکان‌هایی که دسترسی به پریز برق را ندارند، مشکل کمبود باتری نخواهند داشت. البته حالا دیگر با به همراه داشتن یک پاوربانک این مشکل حل شده است و دیگر نیازی به باتری اضافه و زاپاس حس نمی‌شود. هرچند بی‌شک باتری اضافه به دو علت به پاوربانک برتری دارد. اول اینکه بنا به گفته کارشناسان، پاوربانک به تلفن همراه آسیب وارد می‌کند و بهتر است استفاده نشود و علت دوم هم این است که با تعویض باتری در چند ثانیه باتری گوشی ما از صفر به صددرصد تبدیل می‌شود؛ ولی پاوربانک زمان بیشتری نیاز دارد تا باتری گوشی را پر کند. اما گروهی که نظرشان بر این است که باتری تلفن همراه نباید قابل تعویض باشد دلایل خود را دارند که کمابیش هم قابل قبول است. یکی از بزرگ‌ترین دلایل این عده در گوشی‌های ضدآب است؛ به این صورت که اگر باتری تلفن قابل تعویض نباشد و درواقع گوشی پلمب باشد آب به داخل گوشی نفوذ پیدا نمی‌کند و با اطمینان بیشتری می‌توان گفت که گوشی ضد آب است و از طرفی به علت نفوذ‌نکردن رطوبت در گوشی احتمال سولفاته‌شدن باتری هم که موضوعی شایع در مناطق مرطوب است، کاهش می‌یابد.

یکی دیگر از مواردی که باعث می‌شود شرکت‌های تولیدکننده تلفن همراه ترجیح بدهند باتری گوشی‌هایشان را قابل تعویض نکنند موضوع ضخامت تلفن است به این صورت که باتری گوشی قابل تعویض اجازه نمی‌دهد حجم و ضخامت گوشی از حدی کمتر شود. معمولا گوشی‌هایی که باتری داخلی دارند ضخامت کمتری هم دارند.از طرفی کارشناسان بر این عقیده هستند که باتری موبایل نباید قابلیت تعویض‌شدن داشته باشد؛ چون در این صورت کاربر هنگام خراب‌شدن باتری، آن را با گوشی‌های چینی و نامرغوب تعویض می‌کند و همین امر باعث صدمه‌دیدن تلفن همراه می‌شود. در نهایت اینکه اغلب سازندگان تلفن همراه دست‌کم در پرچمداران خود ترجیح می‌دهند باتری گوشی را تعویض‌نشدنی طراحی کنند و راهی را بروند که استیو جابز سال‌ها پیش به آن پی برده بود و نیازی ندیده بود که باتری تلفن همراه از گوشی جدا شود. در این میان هستند کمپانی‌هایی که همچنان بر نظر خود مبنی بر لزوم جدا‌شدن باتری از گوشی استوار هستند و آن را مزیتی می‌دانند که حتی هنگام معرفی گوشی به این قابلیت توجه ویژه‌ای دارند. یکی از این کمپانی‌ها شرکت ال‌جی است که با معرفی آخرین پرچمدار خود سر و صدای زیادی به پا کرد. بارزترین ویژگی این گوشی که با عنوان G5 معرفی شد باتری قابل تعویض آن بود. G5 نه‌تنها باتری قابل تعویض دارد، بلکه قسمت‌های دیگر این گوشی هم قابلیت جداشدن از بدنه را دارند. درواقع این گوشی به شکلی ماژولار طراحی شده است و البته اصلی‌ترین هدف از این نوع طراحی امکان درآوردن باتری بوده است. طراح ارشد G5 هنگام رونمایی از این تلفن هوشمند اعلام کرد که گرچه ایده‌ اولیه این طراحی به خاطر سهولت در تعویض باتری بوده، اما این ماژول‌ها نیز برای لذت بیشتر کاربران طراحی شده‌اند. نکته جالب اینکه ظاهرا ال‌جی قصد دارد این روند تولید گوشی‌های ماژولار را ادامه دهد و پرچمدار‌های بعدی را هم با همین روش تولید کند.از مشخصات G5 می‌توان به پردازنده اسنپ‌دراگون ۸۲۰، ۴ گیگابایت رم و ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی اشاره کرد که البته از طریق کارت‌ حافظه قابل ارتقا خواهد بود. این اسمارت‌فون ۵/ ۷ تا ۸ میلی‌متر ضخامت دارد و با یک باتری ۲۸۰۰ میلی‌آمپری عرضه می‌شود همچنین از سنسور اسکن اثر انگشت بهره‌مند است.

پرچمدار دیگری که با باتری قابل تعویض عرضه شده لومیا ۹۵۰ XL است. البته شرکت مایکروسافت همواره تلفن‌هایش را با باتری قابل تعویض عرضه کرده و حتی آخرین تلفن همراهی که عرضه کرده است یعنی لومیا ۶۵۰ هم از این ویژگی بهره می‌برد. این شرکت مطرح، ظاهرا تصمیم هم ندارد که رویه خود را تغییر دهد و حتی پرچمدارانش را با باتری قابل تعویض عرضه می‌کند. لومیا ۹۵۰ XL که یک گوشی ویندوزفونی است دارای پوششی پلاستیکی و البته از جنس مرغوب است. همین پوشش پلاستیکی باعث می‌شود قاب گوشی به‌راحتی باز شود. از جمله ویژگی‌های این پرچمدار ویندوزفونی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: پردازنده ۸ هسته‌ای اسنپ‌دراگون ۸۱۰، حافظه رم ۳ گیگابایتی، حافظه داخلی ۳۲ گیگابایت با پشتیبانی از microSD تا ۲۰۰ گیگابایت، نمایشگر۷/ ۵ اینچ امولد با رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل و تراکم ۵۱۸ پیکسل بر اینچ، دوربین اصلی ۲۰ مگاپیکسلی، دوربین سلفی ۵‌مگاپیکسل و باتری ۳۳۴۰ میلی‌آمپرساعتی.کمپانی شیائومی هم از جمله شرکت‌هایی است که پرچمدارانش را با باتری قابل تعویض ارائه کرده است. تلفن هوشمند MI 4 که صفحه نمایش ۵اینچی دارد با قاب‌های چوبی و چرمی عرضه شده که طراحی‌های مختلفی بنا به سلیقه کاربران دارد. از ویژگی‌های این تلفن همراه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: پردازنده اسنپ‌دراگون ۸۰۱، ۳ گیگابایت رم، باتری ۳۰۸۰ میلی‌آمپر ساعتی و ۱۶ یا ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی، دوربین اصلی ۱۳ مگاپیکسلی و دوربین جلو ۸ مگاپیکسلی.شرکت سامسونگ هم که تا همین اواخر همواره تلفن‌هایش را با باتری قابل تعویض عرضه می‌کرد و به این روش وفادار بود تا اینکه هنگام تولید گلکسی‌ اس ۶ نظر خود را تغییر داد و تصمیم گرفت این گوشی هوشمند خود را مهر‌و‌موم کند. ولی نکته جالب در این میان این است که این شرکت در راهنمای کاربردی کاربران گلکسی‌اس ‌۶ بخشی با نام خارج کردن باتری (باتری غیرقابل تعویض) گنجانده است. البته این کار ساده‌ای نیست و ممکن است کاربران نتوانند از پس این کار به‌راحتی برآیند ولی درنهایت نتیجه این است که شما در مواقع اضطرار می‌توانید تلفنتان را به دست تعمیرکار بسپارید تا بتواند باتری تلفن را برایتان عوض کند. در واقع باتری گلکسی اس‌۶ قابل تعویض است؛ اما سامسونگ اعلام کرده اگر کاربر به‌تنهایی اقدام به تعویض باتری کند، امکان آسیب رساندن به دیگر قطعات و خارج شدن از گارانتی وجود دارد و این عمل باید توسط نمایندگی‌های مجاز صورت بگیرد.

منبع: دنیای اقتصاد | نویسنده: عاقله ترابی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا