پشت‌پرده ممنوع‌التصویری حسینیان چه بود؟

موبنا – «شنیده شده عامل جذب بازیگران و هنرمندان به شبکه ماهواره‌ای GEM اخیرا بازداشت شده است. وی از مجریان قدیمی تلویزیون و مدیر یک سایت ویدیوییِ زرد است.» این خبری بود که امروز توسط یکی از رسانه‌ها منتشر شده بود. با توجه به آنکه تنها مجری دارای وب‌سایت ویدیویی، محمدرضا حسینیان مدیر تی وی …

موبنا – «شنیده شده عامل جذب بازیگران و هنرمندان به شبکه ماهواره‌ای GEM اخیرا بازداشت شده است. وی از مجریان قدیمی تلویزیون و مدیر یک سایت ویدیوییِ زرد است.» این خبری بود که امروز توسط یکی از رسانه‌ها منتشر شده بود.
با توجه به آنکه تنها مجری دارای وب‌سایت ویدیویی، محمدرضا حسینیان مدیر تی وی پلاس است، به سرعت تصویر و نام حسینیان ضمیمه خبر اولیه شد و در فضای مجازی به گردش درآمد و ممنوع التصویری حسینیان در واپسین روزهای سال ۱۳۹۴ و همچنین در دسترس نبودن این مجری پرسابقه تلویزیون برای پیگیری صحت و سقم ماجرا، باعث شد تا این شایعه با آب و تاب بیشتری منتشر شود.
محمدرضا حسینیان در پاسخ به این پرسش که چرا چنین خبری منتشر می‌شود و چرا او به عنوان هدف برای انتساب این اتهامات انتخاب شده، گفت: ابتدا اجازه بدهید با توجه به آنکه من در زمان تحویل سال امکان گفت و گو با مردم و تبریک نوروز را نداشتم، از این طرق سال نو را به هموطنانم تبریک بگویم. سوال‌تان دو بخش متفاوت دارد. اینکه چرا این اتفاق می‌افتد، یک بخش‌اش طبیعی است؛ بخش طبیعی‌اش هم این است که مطابق با یک ضرب المثل قدیمی، پدر و مادر باید حواسشان باشد بچه‌شان یک شب بیرون نخوابد اما اگر خوابید، دیگر فرق نمی‌کند بعد از آن چه اتفاقی می‌افتد.
این مجری تلویزیون افزود: صداوسیما محمدرضا حسینیان، فرزندی که بیست سال در این رسانه تلاش کرده، کارمند رسمی رسانه ملی است و سابقه‌اش برای اهل رسانه مشخص است را به راحتی یک شبه ممنوع التصویر می‌کند و در کوچه می‌گذارد. حکایت همین ضرب المثلی است که عرض کردم. اگر رسانه ملی از سرمایه و فرزند خودش دفاع نکند، ما چه توقعی از سایر رسانه‌‌ها می‌توانیم داشته باشیم. من هیچ گلایه‌ای نسبت به کاری که دوستانمون در یکی از رسانه‌ها کردند، ندارم.
مدیر سایت تی‌وی‌پلاس با اشاره به ممنوع التصویری‌اش که «تابناک» پیش از نوروز خبر داده بود، اینچنین ادامه داد: گلایه اولم این است که چرا درباره عملیات ممنوع التصویری شخصی مثل محمدرضا حسینیان در عرض سه دقیقه تصمیم‌گیری می‌شود و می‌گویند «یا سایت تی وی پلاس را ببند یا ممنوع التصویری». طبیعی است که اگر رسانه ملی، ما را به این سادگی خارج از فضای خودش گذاشت، دیگران هم به خودشان این اجازه را می‌دهند لینک‌شان همه جا دیده شود، حتی اگر محتوای این لینک درست نباشد.
حسینیان تاکید کرد: در واقع اصل ماجرا به نوع حفاظت و حراست از کسانی مرتبط می‌شود که سال‌های سال صاد‌قانه برای این مملکت زحمت کشیدند. من هنوز ساک سفرم برای ده‌ها برنامه ویژه انتخابات مجلس شورای اسلامی بسته است؛ یعنی برای انتخابات ده سفر رفتم و هنوز گرد و غبار آن سفرها بر تنم نشسته است.
این مجری تلویزیون افزود: هرچه فکر می‌کنم نمی‌فهمم که چطور آن آدم که تا دیروز ابزار سازمان برای کار مهمی مثل انتخابات بوده و روز انتخابات از شش صبح تا بعدازظهر آنتن زنده تلویزیون در اختیارش است، به فاصله چند روز ناگهان تبدیل به مهره‌ای می‌شود که به راحتی می‌توان ممنوع التصویرش کرد، خبرش را منتشر کرد؛ هیچ‌کس هم وضعیتش را پیگیری نکند و نگوید ساکت باشید این سرمایه ما و فرزند ماست. طبیعی است وقتی چنین اتفاقی رخ می‌دهد، هرکسی که از راه برسد نیز یک چیزی می‌چسباند و مخاطب خودش را اضافه می‌کند.
مدیر سایت تی وی پلاس در پاسخ به این پرسش که درخواست صداوسیما برای تعطیلی وب‌سایتش تا چه میزان متکی بر مبانی حقوقی و تا چه حد بر اساس زور بوده، گفت: من یک جاهایی حق را با صداوسیما می‌دانم. حق با سازمان صداوسیماست که پیرو فرمایش رهبر انقلاب که متولی صدا و تصویر فراگیر در فضای مجازی، سازمان صداوسیماست. خب، این حق برای صداوسیما وجود دارد که بیاید و رگولاتوری یا قانون مندی را در دست بگیرد و تا اینجا حق است اما این اتفاق، خیلی بدیع و نو است و به نظر می‌آید ما به عنوان پیشگام این فضا، حداقل توقعی که داریم، تعامل است.
حسینیان ادامه داد: چرا باید نشستی که میان صداوسیما و محمدرضا حسینیان و تی وی پلاس برگزار می‌شود، در ساختمان حراست انجام شود؟ آخر مگر من نیروی غریبه این سازمان هستم؟ تمام دوستان حراستی که با هم نشستیم و گپ و گفت کردیم، رفقای من هستند. آیا نمی‌شد در ساختمانی غیر از حراست، درباره تعامل با رسانه‌‌ای مثل تی وی پلاس با هم حرف بزنیم؟ آیا ما دشمن تلویزیون هستیم یا قصدمان عدم تمکین است؟ آیا ما می‌خواستیم کار عجیب و غریبی بکنیم؟ اگر می‌خواستیم چنین کنیم که از روز اول برای سایت‌مان مجوز نمی‌گرفتیم و ابتدای سایت‌مان شماره مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را درج نمی‌کردیم.
این مجری پرسابقه متذکر شد: به نظر می‌آید نمی‌خواهیم باور کنیم، فضای مجازی متولد شده است. چرا داخل پرانتز جمله رهبری را به گوشه‌ای از دیوار نزنیم که ایشان فرمودند: «مساله فضای مجازی از انقلاب اسلامی مهم‌تر است». رسانه تی وی پلاس چه کار می‌کند؟ کجاست؟ آیا خارج از این مرز و نظام است؟ ما مشق فضای مجازی و محتوای بومی را کردیم. آیا گناه کردیم؟
حسینیان خاطرنشان کرد: من جا دارد از جمیع نهادهای امنیتی، اطلاعاتی و قوه محترم قضاییه و شورای عالی فضای مجازی تشکر کنم که در طول این دو سال حتی یک بار، تاکید می‌کنم حتی یک بار منِ متولی را نخواستند. حتماً از دور مراقب ما بودند ولی وقتی دیدند ما در فضای تی وی پلاس فعالیت‌های مختلف و متنوع داریم، به این نتیجه رسیدند که دفع حداقلی و جذب حداکثری داشته باشند. به خدا ما و رسانه‌مان جزو حداکثری‌ها هستیم و پرونده‌مان در ۲۰ سال گذشته جایی برای حداقلی که نیاز به دفع داشته باشد، نشان نمی‌دهد.
وی یادآور شد: ای کاش حالا که صداوسیما متولی صوت و تصویر است، با تعامل، همفکری، ملایمت و هم‌اندیشی با تی وی پلاس و امثال تی وی پلاس مذاکره می‌کرد. من از اینکه، این اتفاق در ساختمان حراست می‌افتد و عین این جمله بیان می‌شود که «آقای محمدرضا حسینیان، یا این سایت را می‌بندی یا از امروز ممنوع التصویری»، متوجه نمی‌شوم خطا و گناه ما کجا بوده است. من متولی بودن صداوسیما را حق می‌دهم اما من نیروی غریبه نبودم و حتی اگر غریبه هم بودم، جلسه‌ای که در ساختمان حراست برگزار شود، یعنی جلسه قدرت‌نمایی و زور، نه تعامل و همفکری.
وی با اشاره به اینکه وب سایت تحت مدیریتش بیش از ۳۰۰ هزار دقیقه در قالب هشت هزار ویدیوی تولیدی دارد، از تلاشش برای تعامل از ابتدای فعالیت وب سایت تحت مدیریتش خبر داد و گفت: همان دوستان رسانه ملی می‌توانند شهادت دهند از دوره آقای ضرغامی تاکنون من بیش از ۱۲ بار به معاونت فضای مجازی صداوسیما مراجعه کردم و تقاضا شرایطی را فراهم کنند که با مجوزهای سازمان بتوانیم این رسانه را بگردانیم و تحت نظارت سازمان فعالیت کنیم.
حسینیان در پاسخ به این پرسش که آیا اساساً چنین فرمت مجوزی برای صدور وجود دارد و چنین تمهیدی اندیشیده شده، گفت: چنین مجوزی هرگز وجود نداشته و حداقل تا همین الان که با شما صحبت می‌کنیم به هیچ عنوان چنین فرمت مجوزی (فعالیت ویدیویی در فضای مجازی) وجود ندارد. ما اهل تعامل بودیم و هرجا نشستیم گفتیم که ما سرباز و رنگی از رنگین کمان رسانه ملی هستیم اما عاقبت‌مان این شد که در ساختمان حراست به ما بگویند ممنوع التصویری و برو.
این مجری در پاسخ به این پرسش که با چه انگیزه‌ای سناریوی جدیدی تحت عنوان همکاری‌اش با شبکه ماهواره‌ای GEM منتشر شده که ارتباطی با تی وی پلاس ندارد، گفت: من فکر می‌کنم که فضای مجازی روز به روز در حال رشد و توسعه است. شاید فضای مجازی نیاز به یک سری مجروح و کشته دارد و شاید من انتخاب شده‌ام تا پیشگام این اتفاق باشم. اتفاقاً داشتم فکر می‌کردم بعد از انتشار گسترده خبر ممنوع التصویری، انتشار گسترده خبر غیرواقع دستگیری، سناریوهای بعدی را این دفعه من پیشنهاد کنم که زحمت نکشند و برای تولید دروغ، این میزبان به ذهن شان فشار نیاورند.
وی به کنایه گفت: پیشنهاد می‌کنم از فردا یکی دیگر از عزیزان فضای مجازی بگوید که ردپای تی وی پلاس و حسینیان در پرونده رضا ضراب و بابک زنجانی پیدا شد و چند روز دیگر لطف کنند و بگویند دو دانگ از لاس وگاس متعلق به محمدرضا حسینیان و تی وی پلاس است و در نهایت بگویند سرکرده حلقه نفوذ رسانه‌ای در ایران پیدا شد؛ تی وی پلاس و محمدرضا حسینیان. پیشنهاد می‌کنم اگر خواستند دروغ تازه درست کنند، از همین فرمولی که من می‌گویم، بروند.
حسینیان تاکید کرد: فضای مجازی، عرصه نو و جدیدی است و باید بپذیریم که چنین اتفاقاتی هم ممکن است بیافتد. در یک برنامه تلویزیونی سر یک نفر را می‌تراشند و تمام می‌شود. فردا در فضای مجازی غوغا می‌شود. پس می‌توان نتیجه گرفت که فضای مجازی تاثیرگذاری‌اش از رسانه بیشتر است. اینکه من یا رسانه‌ام باشیم یا نباشم، مهم نیست. نکته مهم این است که اگر ما نتوانیم در فضای مجازی با تولید محتوای بومی و با ایجاد جذابیت‌های داخلی این فضا را پر کنیم، بزرگ‌ترین تهدید، همین فضای مجازی می‌شود.

 منبع: تابناک 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا