کارت گرافیک انویدیا Quadro M6000 در نسخه ۲۴ گیگابایتی معرفی شد

موبنا-انویدیا یکی از شرکت‌های فعال در زمینه پردازنده‌های گرافیکی است که در این زمینه حرف‌های زیادی نیز برای گفتن دارد. این شرکت در سال ۲۰۱۵ کارت گرافیک جدیدش را با نام Quadro M6000 معرفی کرد که از پردازنده گرافیکی GM200 استفاده می‌کرد و محصولی برای کاربران حرفه‌ای بود. حال بعد از گذشت یک سال این …

موبنا-انویدیا یکی از شرکت‌های فعال در زمینه پردازنده‌های گرافیکی است که در این زمینه حرف‌های زیادی نیز برای گفتن دارد. این شرکت در سال ۲۰۱۵ کارت گرافیک جدیدش را با نام Quadro M6000 معرفی کرد که از پردازنده گرافیکی GM200 استفاده می‌کرد و محصولی برای کاربران حرفه‌ای بود. حال بعد از گذشت یک سال این شرکت نسخه جدید و بروز شده‌ای از Quadro را با توانایی بالاتری معرفی کرده است.

زمانی که نسخه اصلی Quadro M6000 معرفی شد، انویدیا آن را به ۱۲ گیگابایت VRAM در ساختار ۲۴x4Gb مجهز کرده بود که مقدار زیادی از حافظه را در اختیار کاربران قرار می‌داد اما تمام GM200 مجهز به این قابلیت نبود. در طول هفته گذشته انویدیا با معرفی نسخه جدیدی از پردازنده مذکور، مقدار VRAM را افزایش داده است. در این نسخه مقدار حافظه از ۱۲ گیگابایت به ۲۴ گیگابایت افزایش یافته و در آن از تراشه‌های حافظه‌ای با تراکم ۸ گیگابایتی GDDR5 استفاده شده است.

انویدیا Quadro M6000

بازار هدف نسخه ۲۴ گیگابایتی M6000 کاملا مشخص است و تنها افراد حرفه‌ای به سراغ این کارت گرافیک می‌آیند. اما در مقابل، این کارت گرافیک برای کاربران اکوسیستم انویدیا، بروزرسانی بزرگی به حساب می‌آید. با وجود اینکه در حال حاضر نسخه ۸ گیگابایت از این کارت گرافیک در بازار وجود دارد، بسیار جالب است که انویدیا نسخه‌ای ۲۴ گیگابایتی از آن را با پردازنده GM200 معرفی کرده است. اکنون این شرکت با تمام وجود می‌‌تواند در خصوص دارا بودن قدرتمند‌ترین کارت گرافیک، به سایر کمپانی‌ها رجزخوانی کند. محصول جدید این شرکت در مقابل پردازنده ۱۶ گیگابایتی شرکت AMD به نام FirePro W9100 بسیار قدرت بیشتری دارد. شایان ذکر است که نسخه بعدی محصول شرکت AMD به احتمال زیاد باید ۳۲ گیگابایتی باشد که رقیبی سرسخت خواهد بود.

البته انویدیا اعلام کرده است که نسخه جدید کارت گرافیک Quadro M6000 دارای قابلیت‌های جدیدی در زمینه مدیریت دما و سرعت پردازش (Clockspeed) است (احتمالا از فریم‌ور جدیدی نیز بهره می‌برد). البته اطلاعات زیادی در خصوص جزییات این محصول منتشر نشده است. در نسخه جدید M6000 شاهد تنظیمات گسترده‌تری در کلاک پردازنده گرافیکی هستیم که می‌تواند کاربران را در زمان اجرای اپلیکیشن‌های مختلف یاری کند. علاوه بر این، نرم‌افزار مدیریت دما بهتر شده است و همین موضوع باعث می‌شود که پردازنده گرافیکی در شرایط مناسبی باشد و نتیجه خوبی را به کاربر ارایه دهد. کارت گرافیک‌های حرفه‌ای انویدیا که شامل سری Quadro و Tesla می‌شود نسبت به کارت گرافیک‌های متوسط این شرکت امکان کنترل عملکرد بیشتری دارند. به همین دلیل انتظار داریم که NVIDIA قابلیت‌های جدیدی را قرار دهد که از طریق آن کارت گرافیک بتواند با استفاده از تنظیماتی که کاربر اعمال کرده، مدیریت خودکاری روی بیشترین کلاک‌اسپید و دما داشته باشد. برای حالت‌هایی که دستگاه از یک کارت گرافیک استفاده می‌کند کمتر چنین مشکلی پیش می‌آید اما در دستگاه‌هایی که از چند کارت گرافیک استفاده می‌کنند (نظیر Quadro VCA) نگهداشتن آن‌ها در بهترین شرایط و کارایی، موضوعی است که نیاز به ویژگی مذکور دارد.

نسخه ۲۴ گیگابایتی از کارت گرافیک انویدیا با نام Quadro M6000 در هفته جاری روانه بازار می‌شود و در خصوص قیمت، جایگاه نسخه قبلی‌اش را اشغال می‌کند و با قیمت ۵۰۰۰ دلار روانه بازار می‌شود.

منبع:زومیت|نویسنده:سعید میرزاپور

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا