تحریم‌ها نه لغو شده و نه تعلیق

موبنا – محمد نبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در پایان نشست دبیران این حزب با اشاره به عدم اجرای تعهدات غرب در برجام، گفت: تحریم‌ها نه لغو شده و نه تعلیق، دارایی‌های بلوکه شده آزاد نشده است، سوئیفت در عمل همچنان مسدود است، اجازه بیمه تکمیلی و مکمل بین‌المللی داده نشده است، تحریم مبادله …

موبنا – محمد نبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در پایان نشست دبیران این حزب با اشاره به عدم اجرای تعهدات غرب در برجام، گفت: تحریم‌ها نه لغو شده و نه تعلیق، دارایی‌های بلوکه شده آزاد نشده است، سوئیفت در عمل همچنان مسدود است، اجازه بیمه تکمیلی و مکمل بین‌المللی داده نشده است، تحریم مبادله دلاری همچنان پابرجاست، به شرکت‌های خارجی اجازه سرمایه‌گذاری در ایران داده نمی‌شود و تحریم‌ها در یک افق مبهم در حال افزایش است و این در حالی است که آمانو رئیس آژانس اعلام کرده است ایران فراتر از توافق رسمی با آژانس به تعهدات خود عمل کرده است؛ نظر ما این است در حالی که آمریکایی‌ها بر طبل بدعهدی و استمرار تحریم‌ها می‌کوبند و به خصوص بعد از اظهارات اخیر اوباما باید همه به دولت کمک کنند که عکس‌العمل مناسب نشان دهد. دولت هم با عزمی راسخ پاسخ این عهدشکنی‌ها را بدهد.

محمد نبی حبیبی دبیر کل حزب موتلفه اسلامی با اشاره به بدعهدی آمریکا در اجرای برجام گفت: رئیس جمهور باید مراقبت بیشتری برای جلوگیری از خسارت در اجرای برجام معمول دارند.

حبیبی اظهار داشت: هنوز سرنوشت اجرای برجام در هاله‌ای از ابهام قرار دارد؛ ما نظر رئیس جمهور محترم را در مورد برجام‌های ۲و۳و… به رهنمودهای مقام معظم رهبری در سخنرانی نوروزی جلب می‌کنیم.

وی افزود: قرار بود با اجرای برجام اتفاقات مهمی در حوزه اقتصاد و علم و سیاست خارجی رخ دهد اما اتفاق چندانی جز خطوطی بر روی کاغذ روی نداده است، بطوری که رئیس جمهور اتریش صریحاً در آستانه سفر رئیس جمهورمان به این کشور گفته است: «اتحادیه اروپا و اتریش به تنهایی نمی‌تواند تحریم ها را لغو کند، آمریکا دراین زمینه نقش دارد».

او صریحاً گفته: معلوم نیست لغو همه تحریم‌های غرب علیه ایران چقدر طول می‌کشد!

حبیبی با نفی دوگانه کاذب تسلیم یا تحریم گفت: راهبرد آمریکا در مذاکرات این بود که به ما تفهیم کند دو راه بیشتر وجود ندارد یا تسلیم یا تحریم! راهبرد دولت نیز در مذاکرات برد – برد بود.

اکنون یک بازنگری جدی روی آنچه که تا کنون گذشته است، ضرورت قطعی دارد؛ ما هیچ تردیدی در سوء نیت دولتمردان آمریکایی نداریم و به اظهار ضعف رئیس جمهوری اتریش نیز که به وکالت از طرف اروپایی‌ها در مقابل آمریکا اعلام کرده به عنوان یک حرف و عمل منفعلانه آنها اعتراض داریم.

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی با اشاره به نامه چهار کشور انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا به بان کی مون در مورد آزمایش موشک‌های ایران بیان داشت: آمریکایی‌ها با این نامه مشترک نشان دادند نه تنها عزمی برای اجرای برجام و رفع تحریم‌ها ندارند بلکه در تدارک تحریم‌های جدید به بهانه‌های واهی هستند.

وی همچنین در مورد طرح موضوع، «دنیای فردا، دنیای مذاکره است نه موشک» در توئیت آقای هاشمی رفسنجانی گفت: گرچه دفتر آقای هاشمی به نوعی غیرشفاف قصد تکذیب داشتند ولی پیشنهاد ما به آقای هاشمی این است که اگر اینگونه مواضع مورد تایید ایشان نیست صریحا اعلام نمایند و کار را در این موارد مهم و حیاتی به دفترشان و افراد منتسب به خودشان واگذار ننمایند.

حبیبی خاطر نشان کرد: ملت ما پایبند نظر مدبرانه مقام معظم رهبری است؛ مذاکره و موشک هر دو ضروری است و به خصوص نفی ضرورت افزایش دائمی توان نظامی یک خیانت بدیهی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص طرح ۱۰ اقدام عملی برای اجرای اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری در حرم رضوی تصریح کرد: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی رهبری اعلام شده است، خطوط علمی و عملی آن تبیین شده است و اجرای این سیاست‌ها مورد مطالبه رهبری و مردم است و برگزاری اجلاس و صدور بخشنامه در حد مقدمه خوب است ولی دوصد گفته چون نیم کردار نیست.

وی افزود: مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی حزب مؤتلفه اسلامی ۱۵ نکته کلیدی در مورد اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی را قابل تکیه می‌داند و اولین آن اهتمام ویژه و برنامه‌مند به موضوع اقتصاد مقاومتی است؛ بسیار به جا بود که دولت در بودجه‌های سالهای ۹۳و۹۴ برنامه‌ای شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را ملحوظ می‌داشت که نداشت و انتظار این است که این مهم در بودجه سال ۹۵ تحقق یابد.

حبیبی تاکید کرد: یک جریان مفسد اقتصادی در اجرای اقتصاد مقاومتی اخلال می‌کند این جریان در پیوند با سرمایه‌داری جهانی جلوی هر اقدام اصلاح‌گرایانه در حوزه اقتصاد را می‌گیرد دولت باید برای مقابله با این جریان خود را تجهیز کند.

وی در مورد آخرین تحولات منطقه گفت: جریان مقاومت، حلقه محاصره داعش را در سوریه و عراق تنگ‌تر کرده است و پیروزی‌های اخیر ارتش عراق و سوریه باعث شده است جامعه جهانی با چشم بازتری تحولات منطقه را دنبال کند. بدون شک پیروزی از آن جریان مقاومت است و هیچ تردیدی در آن نیست.

 منبع: فارس 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا