رکورد جهانی در بهره‌وری طیف بی‌سیم ۵G

مهندسان دانشگاه‌های بریستول و لوند نشان دادند که چگونه یک سیستم آنتن بزرگ می‌تواند افزایشی ۱۲ برابری در بهره‌وری طیف در مقایسه با فناوری سلولی نسل چهارم کنونی ارائه کند. فناوری چند آنتن که به آن MIMO گفته می‌شود، در حال حاضر در بسیاری از روترهای وای‌فای و سیستم‌های تلفن سلولی نسل چهارم استفاده می‌شود. …

مهندسان دانشگاه‌های بریستول و لوند نشان دادند که چگونه یک سیستم آنتن بزرگ می‌تواند افزایشی ۱۲ برابری در بهره‌وری طیف در مقایسه با فناوری سلولی نسل چهارم کنونی ارائه کند.
فناوری چند آنتن که به آن MIMO گفته می‌شود، در حال حاضر در بسیاری از روترهای وای‌فای و سیستم‌های تلفن سلولی نسل چهارم استفاده می‌شود. معمولا این فناوری شامل چهار آنتن در یک ایستگاه پایه است. سیستم بریستول با استفاده از یک پلت‌فرم منعطف پیش‌ ساخت شرکتNational Instruments بر روی نرم‌افزار سیستم LabVIEW و سخت‌افزار PXI، MIMO عظیمی را پیاده کرده که در آن ۱۲۸ آنتن در ایستگاه پایه مستقر شده‌اند.
سیستم عظیم MIMO بریستول برای نسخه نمایشی در فرکانس حامل ۳.۵ گیگاهرتز در ثانیه عمل کرده و از اتصال بی سیم همزمان به ۱۲ آنتن منفرد مشتری پشتیبانی می کند. هر مشتری یک کانال رادیویی ۲۰ مگاهرتزی را به اشتراک می‌گذارد. الگوریتم‌های پیچیده پردازش سیگنال دیجیتالی به نمایش جریانات داده منفرد در دامنه فضای قابل مشاهده توسط آرایه آنتن می‌پردازند.
نمایش سیستم عظیم MIMO در بریستول توانست به راندمان چشمگیر پهنای باند ۷۹.۴ بیت بر هرتز دست یابد. این میزان برابر است با برونداد نرخ مجموع ۱.۵۹ گیگابیت بر ثانیه در یک کانال ۲۰ مگاهرتزی است.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا